til håndværkeren
jeg er ked af at sige det men finn har ret med hensyn til hvordan man starter en 1 cylinderet glødehoved motor, jeg er selv bådbygger og har det meste af mit liv haft med både at gøre jeg har haft op til flere af disse motorer bla. en 45hk grenå
og idag en 16hk hundested alm. prosedyrer for start af 1 cylinderet glødehoved er at man tager sin vugge stang og tørner svinghjulet så stemplet er lige over top i den rigtige rotations retning isætter en tændt startpartron venter 1 minut og slår da på start luft håndtaget som i øvrigt sidder på siden af cylinderen øverst og som har et rør som går ind i siden på topstykketved siden af dyssen,
så hvor du har din viden fra og hvilke motorer du taler om ved jeg ikke men det er ikke sådan det fungere for disse her, det kan jeg sige med stor sikkerhed da jeg igennem tiden har mange hunrede starter med sådanne motorer,
jeg har i øvrigt ej heller set en kompressor på nogen af disse motorer
jeg har dog igennem tiden set mange af disse motorer også 2 cylinderet som alle har fungeret hvor stemplet var kompressor,
alle disse motorer jeg omtaler har alle været til både i størelse fra 26 fod til 40 fod
jeg tør ikke udtale mig om både og motorer i stører størelser da jeg ikke har haft noget med så storer både at gøre.
startpatroner til saab er slet ikke det samme som til en glødehoved
til saab er det sådan en lille vattampon der er rød i enden som man bare sætter i det lille hylster som sidder skruet ind i toppen
den bliver i øvrigt heller ikke tændt som man gør på en glødehoved den sætter man ild til, men den til saab tænder selv ved kompession.
mvh benny.