Kun for motor nørder ;-)

Dette link bør bestemt kun anvendes af motornørder......

Det er et videolink som kan tage lidt tid at hente. Husk der er lyd på.

http://www.hau-ruck.de/motoren/Deutz%20Start%20fu%CC%88r%C2%B4s%20Web.mov

En overraskende start.....

MVH Njord
Dette link bør bestemt kun anvendes af... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hæ hæ det var vist en værre en du har rodet dig ud i der Ktm.
En glødehoveds motor eller også kaldet en simidiesel til startpatron er nøjagtigt samme konstruktion. De har begge et forbrændnings kammer over stemplet, så der er rigeligt plads til enten en glødedorn   glødetråd  eller en startpatron. Der er dog forskel på hvor de er anbragt, en glødedorn er anbragt på siden af forbrændnings kammeret og stikker ind i dette fra siden. Selve dornen er lavet af hvidtmetal og den er som regel hul indvendig for at mindske den masse der skal varmes op af en blæselampe eller gasbrænder. Den mest almindelige opvarmnings tid ligger mellem 10-12 minutter før den er varm nok til at kunne få en forbrændning igang i kammeret. Nå der startes med en startpatron er det en hul bolt der sidder på toppen af motoren og altså ned i samme forbrændnings kammer. På de gamle simidiesler tænder man patronen før den så skrues ned i kammeret og man enten vugger med svinghjulet for at slå den igang, eller bruger luft på undersiden af stemplet for at få det op over toppen. Jeg ved godt at der er dem der mener at luften presses ind oppefra, den er bare ikke gangbar af flere grunde, en af dem er at trykket vil omgående forsvinde når stempeltoppen når ned til afgasnings porten en anden er at når samme motor efter start skal pumpe luft på trykbeholderen igen, ville det blive mere eller mindre uforbrændte gasser der blev pumpet over i trykbeholderen.
Når man så laver en simidiesel om til gløderør, laver man en dorn med samme gevind som den originele dorn til startpatroner, blot med den forskel at der går et styk konstantantråd igennem et isoleret stykke midt i bolten, på den side af bolten der vender ned i forbrændnings kammeren er der så lavet en lille spiral af tråden der så afsluttes med at sidde fast på kanten af bolten, i princippet som et tændrør blot med den forskel at her dannes der ikke en gnist men en glødende tråd. På oversiden laver man en tilsvarende spiral for at man kan se hvornår tråden er glødende. Grunden til at det så ikke virker helt så godt som ved en patron er den mænde varme der frigøres i kammeret. Ved glødehoved metoden er det en større masse der er opvarmet inden i kammeret. Derfor er den metode den bedste af alle metoderne, men også den der tager længst tid for at kunne slå motoren igang.
Hej Benny

Prøv at google en hjemmeside, der hedder Laurin af Lysekil, Det er en forening der har overtaget motorfabrikken SKANDIA. Den fremstillede glødehovedmotorer, lur mig om ikke de ved, hvor du kan skaffe "tændhætter" ( ved ikke om de hedder sådan ).
Det vil være en fordel om du kan lidt svensk. Men så svært er det ikke. Held og lykke med jagten. Det er skønt at der er nogle der vil bevare og værne om de gamle glødehoved maskiner. De står for mig som en rigtig maskine, den kan man holde ud at høre på i timevis.
God jul ( når vi når dertil ) Finn
Hej Håndværker

Det er nu ellers meget godt, 95 % af det. MEN den med at man blæser trykluft under stemplet, den går ikke. Det er altså på toppen af stemplet, derfor skal det også stå meget nøjagtigt, det kan ses på mærker på svinghjulet. De gamle 1 cylindrede glødehoveder kunne faktisk starte baglæns, det kunne ske hvis ikke svinghjulet stod helt rigtig i forhold til mærkerne.
Det var ganske rigtig udstødsgassen man pumpede på flaskerne. Har selv prøvet det.

Mvh Finn
Siden 1943 har det været almindeligt at motoren havde en påbygget kompressor.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er delvis rigtigt Lynæs, det gjalt dog kun for større Dieselmotorer med 3 eller flere cylindre, Det som jeg skriver om er de 1 og 2 cylindrede maskiner der kunne kører på petrolium & diesel. Iøvrigt var det så vidt jeg ved, kun totakts diesler der havde kompressoer og så vidt vides kun de maskiner der havde fast skruetøj hvor man stoppede motoren og slog den igang baglæns ved bak.
Som eks. den gamle Ærøsund færge der havde to 6 cylindrede Totakts diesler !
Annonce
hej Benny
Læste ved et tilfælde dit indlæg. De startpatroner du efterlyser, er det de samme som f.eks til en Sabb ? For så kender jeg et trick, lærte det af min svigerfar på Grønland.
 Når man sejler med Sabb, er man nødt til at have lidt af hvert med på turen. Men startpatroner har vi sjældent brugt, uanset temperaturen. I stedet skruede vi holderen til " cigaretskoddet " ud og gav tre sprøjt med smørekanden ind gennem hullet, skruede holderen på og startede maskinen uden problemer.
mvh snedkeren 

gørenmasseselvsåvidtmuligt

det system bruges af flere småmotorer, det tætner omkring stemplet og øger kompressionen og dermed temperaturen.

ErikChristensen 
til håndværkeren

jeg er ked af at sige det men finn har ret med hensyn til hvordan man starter en 1 cylinderet glødehoved motor, jeg er selv bådbygger og har det meste af mit liv haft med både at gøre jeg har haft op til flere af disse motorer bla. en 45hk grenå
og idag en 16hk hundested alm. prosedyrer for start af 1 cylinderet glødehoved er at man tager sin vugge stang og tørner svinghjulet så stemplet er lige over top i den rigtige rotations retning isætter en tændt startpartron venter 1 minut og slår da på start luft håndtaget som i øvrigt sidder på siden af cylinderen øverst og som har et rør som går ind i siden på topstykketved siden af dyssen,
så hvor du har din viden fra og hvilke motorer du taler om ved jeg ikke men det er ikke sådan det fungere for disse her, det kan jeg sige med stor sikkerhed da jeg igennem tiden har mange hunrede starter med sådanne motorer,

jeg har i øvrigt ej heller set en kompressor på nogen af disse motorer
jeg har dog igennem tiden set mange af disse motorer også 2 cylinderet som alle har fungeret hvor stemplet var kompressor,
alle disse motorer jeg omtaler har alle været til både i størelse fra 26 fod til 40 fod
jeg tør ikke udtale mig om både og motorer i stører størelser da jeg ikke har haft noget med så storer både at gøre.

startpatroner til saab er slet ikke det samme som til en glødehoved
til saab er det sådan en lille vattampon der er rød i enden som man bare sætter i det lille hylster som sidder skruet ind i toppen
den bliver i øvrigt heller ikke tændt som man gør på en glødehoved den sætter man ild til, men den til saab tænder selv ved kompession.

mvh benny.
Hej Benny.
Den glødehoveds motor jeg tænker på er en Grenå / Hundested motor på en cylinder 75 Hk. Men selv jeg kan tage fejl !
Med hensyn til Kompressorer på større totakts motorer, så er det som jeg skriver kun på motorer med 3 eller flere cylindre hvor skruetøjet er koblet direkte på krumtappen uden nogen form for kobling, i de tilfælde vil der simpelthen ikke være luft nok i en tank fuld til mange manøvre ved eks. havne indløb. Det er samtidig motorer der skal passes af en maskinmester eller motorpasser under manøvre, da der ikke fra broen vil kunne styres på motoren af den simple årsag at styrmanden jo ikke kan se hvordan svinghjulet står til ny igangsætning frem eller bak. Jeg ved at bla. de store Alpa diesler bruger systemet. Med hensyn til startpatroner så skulle vi med den 75 hk. slå igang lige så snart patronen var skruet i, du har dog ret i at den "smøg" som Saab bruger ikke skal antendes men tændes ved kompresionen. Min Gamle far havde sådan en 8 Hk. saab diesel. Dejlig motor iøvrigt.
Benny . Jeg er ikke i tvivl om, at du ved meget mere, end jeg gør, om disse motorer, jeg har oplysningerne fra nettet, men holdningen, har jeg ikke set det, f indes det ikke, undrer mig lidt. Jeg har dog sejlet lidt med den slags motorer, men ekspert, det er jeg ikke.
Sidste sejlads med sådan en endte ikke godt, motoren tog omdrejninger helt vildt, og var ved at hoppe ud af båden. Båden blev sat på land i Odense Fjord, men motoren fortsatte, selv om brændstofhanen var lukket, man sagde den åd smøreolien, men jeg tænkte ikke nærmere over fænomenet. Ikke min båd.

ErikChristensen 
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis