Kun for motor nørder ;-)

Dette link bør bestemt kun anvendes af motornørder......

Det er et videolink som kan tage lidt tid at hente. Husk der er lyd på.

http://www.hau-ruck.de/motoren/Deutz%20Start%20fu%CC%88r%C2%B4s%20Web.mov

En overraskende start.....

MVH Njord
Dette link bør bestemt kun anvendes af... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det lyder som om der er nogen her der ved noget om glødehovedmotor,
jeg har selv en hundested og er ved at løbe tør for start partroner
jeg har prøvet med en el partron fra motorfabrikken hundested
men den er langt fra lige så god som de gammeldags startpartroner,
nu er det bare at de ikke rigtig er til at opdrive nogen steder
skulle der være nogen her der skulle vide om det er muligt at få fat i dem nogen steder.

mvh
benny.
Umiddelbart nej Benny, men har du prøvet det firma i Grenå der "ødelægger" kuttere
De har et kæmpe lager af alt det de plynre de skibe der skal ophugges, fra. Ellers skal du søge på Engelske sider, derovre gør de lidt mere for at bevare glødehoved motorer.
Det kan nu også være du skal lade spiralen blive lidt mere varm inden du forsøger at starte motoren, men det bliver aldrig som i de goe gamle dage
nej det har jeg ikke prøvet.  men noget tyder på det bliver svært at få fat i
mht. el patron så har jeg prøvet at lade den varme i næsten 5 min det gør ingen forskel,  der er ydermere en ulempe ved el patronen det er at der sider noget keramik omkring gløde tråden og de kan med ofte knægge og ryge ned i cylinderen og jeg ved ikke hvor godt det er og om det kan ødelægge noget,
nej det eneste der rigtig duer er de gammeldags der springer den bare igang,
nå men jeg må prøve og lede lidt vidre og se om jeg kan finde noget,

mvh
benny.
Jamen Benny, så må du jo helt tilbage til blæselampen. Det er da også meget hyggeligt, for medens den varmer bolten op smører du fylder smøreapperatet o.s.v.
Annonce
Kan du ikke overgå til løskrudt patroner til startpistol eller boltpistol? eller er der ikke knald nok i dem?

Kasper.
det er ikke et spørgsmål om knald men mere varme,
en statrpatron tænder du med ild og så sprutter den i ca 1 min og i den tid varmer den hovedet op og gør at den tænder når indsprøjtningen så sker, i mit tilfælde skal man vugge motoren igang på svinghjulet og et pumpeslag så kører den, andre bruger trykluft men det er kun for at tørne motoren igang såsnart tændningen sker så kører den selv.

benny.
Godt så :-) så har jeg også lært noget idag.
Troede man brugte startpatroner istedet for startluft, men så blev jeg da så klog...

Kasper.
Skrevet af Nitter på 05 feb 2007 22:36
Hej igen alle.

Som lovet (hvis systemet ellers vil) har jeg uploadet 3 billeder af et topstykke fra en forkammer diselmotor. Motoren hvorpå topstykket har været monteret er en SABB 2G. En tocylindret marinemotor på 1800 cc med en ydelse på sølle 22 HP. Åh ja, vægten 350 kg UDEN marinegear !

For alle billeder gælder at rød cirkel er udgangen fra forkammeret hvori dyssen sidder, grøn cirkel hullet hvor "cigaretten" monteres (proppen mangler) og det ender også i forkammeret og blå cirkel er hullet hvor dyssen skal monteres.

[ATTACH]5562[/ATTACH]

[ATTACH]5563[/ATTACH]

[ATTACH]5564[/ATTACH]

Der er måske nogle der undre sig hvorfor man brugte forkammer princippet ?

I rigtig gamle dage var man ikke i stand til at lave diselpumper der kunne yde et højt nok tryk til at forstøve diselolien tilstrækkeligt så det kunne sprøjtes direkte ind i cylinderen. I stedet sprøjtede man det ind i det varme forkammer og lod varmen fordampe olien. Samtidig er dyssen simplere med kun et (og større) hul. (En dysse til direkte indsprøjtning har mindst 4 huller mig bekendt)

Man kan også sige at det var billigere at fremstille et kompliceret topstykke end en højtrykspumpe og tilhørende dysse med flere meget meget små huller !

Man bruger stadig princippet nutildags. Hvis en motor har et gløderør for hver cylinder ER det en motor med forkammer (indirekte indsprøjtning). Eller vendt lidt om, ingen gløderør = direkte indsprøjtning.

I øvrigt sagde man i gamle dage at princippet gav en blødere motorgang.

Under alle omstændigheder er diseløkonomien knap så fin som på en motor med direkte indsprøjtning.

Det var vist alt, spørg gerne hvis .............

Jeg tror du tager fejl vedrørende dieselmotore med gløderør.
Jeg har en moderne turbodiesel motor i min bil. diesel sprøjtes direkte ind i hver cylinder med over 2000bar. og den har stadig et gløderør per cylinder.

Jacob
Så vidt jeg er orienteret er der en del forskel på de forskellige motortyper med glødehoveder/rør.

De oprindelige motorer med glødeindretninger var dem med glødehoveder, der skulle varmes op med en blæselampe, hvorefter forbrændingen inde i cylinderen holdt glødehovedet, ja glødende. Dette system brugtes i petroleumsmotorer i stedet for et normalt tændingsanlæg via tændspole eller magnet, og fandt anvendelse i mindre skibe, stationære motorer og tidlige traktorer.
Brugen af tændpatroner var i princippet en forløber for startmotoren. I stedet for tændpatroner brugte med også komprimeret luft til meget store dieselmotorer for at skubbe dem igang og over kompressionsslaget, hvorefter man fyrede diesel ind og håbede på at eksplosionen kunne få gang i motoren.

Det vi i dag forstår ved gløderør er elektrisk aktiverede små stifter som rager ind i forbrændingskammeret på dieselmotoren. Når de får nogle sekunders strømforsyning bliver de rødglødende i spidsen og hjælper til at få gang i eksplosionen, men træder ud af funktion når motoren kommer igang. Når først dieselmotoren kører sker kompressionen så voldsomt og hurtigt at temeperaturstigningen er tilstrækkelig til at antænde brændstoffet som sprøjtes ind under voldsomt tryk lige omkring TDC, top dead center.

Min erfaring siger mig, at man bruger elektriske gløderør både med og uden forkammer. Jeg har i nyere tid rodet med 3 typer dieselmotorer, VM, Ford og Land Rover med gløderør, men med direkte indsprøjtning, men kender også motorer med direkte indsprøjtning, Fordson Diesel, som ikke har forvarmning, desværre. De er seje at starte i vinterkulden. Nogle gamle typer Land Rover har løse forkammre, men også gløderør.

Mht. tændpatroner kan det næppe være ned over stemplet på den cylinder, der skal tænde, at man fyrer en eksplosion af. Der vil jo i så fald ikke være noget ilt til den kommende eksplosion.
Derfor kunne jeg godt forestille mig at man fyrer under stemplet, men det er da noget af en belastning for tætningen omkring krumbassen osv.

Med venlig hilsen
ktm

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis