Støbning/isolering af gulv

Hej,

Jeg har tidligere fået råd og vejledning herfra så det ser jeg frem til igensmile

I hvilken rækkefølge skal der isoleres når der skal støbes (gulvvarme skal lægges).

dampspær - sundolit - rionet - pexrør - støbningen confused

Der skal tilsidst lægges et trægulv.

Kan man bruge andet end sundolit da jeg synes det er voldsomt dyrt eller er det nødvendigt med sundolit. Fik lavet badeværelse for tid tilbage og her blev der ikke lagt sundolit.

Ser frem til jeres svar.

Mvh
Global
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fremgangsmåden er næsten precist som du skriver:

1. et lag sundolit/styrolit 300 mm
2. rionet på elefantfødder(eller anden opklodsning)
3. gulvvarmerør Ø20*2
4. beton. du bør max komme 9 cm beton på

gulvvarmeslangerne ligger bedst i midten af betonen, og der skal min være 3 cm beton over gulvvarmerørerne.

Hvis din dit rum bliver større en max 40 m2 så bør du dele rummet op i 2 strenge.

Dampspærren lægger du øverst, dette kan f.eks være en 3 mm foam til at lægge dit svømmende gulv på.

Du kan også bruge et lag lega nødder ca.15 cm og støbebatts, men jeg tror at dette bliver en dyere og mere besværlig måde.

Mvh

Klaus
Så har jeg fået fjernet gulvet i to af de værelser som skal støbes og desværre er der ikke mere end 11 cm fra klaplaget op til toppen af gulvetsad

Så klaplaget skal hugges op det er ca. 10 cm og herefter er der stampet sand og på dette vil jeg lægge sundolit.

Jeg har læst nogle indlæg her på siden og er lidt i tvivl om jeg bare kan lægge rionet og gulvvarme slangerne direkte på sundolitten eller skal det løftes ved hjælp af små tårne/elefantfødder? Mener at have læst at man næste kan klipse slangerne direkte på sundolitten og dermed undvære rionettetconfused

Blandingsforholdet ved stødning er det 3 - 1 (3 muregrus 0-4mm og 1 cement)confused

Hvad med de elledninger der løber langs væggene, de ligger i rør må de støbes ned - de har ligget "frit" mellem klaplaget og gulvet. Skal jeg beskytte de rør som løber mellem radiatorerne på en eller anden måde nu hvor de skal støbes indconfused

Mvh
Global
Det er rigtigt du kan få clips lige til at stikke direkte i sundolitten, dette er klart den hurtigste og billigste måde. og du kan godt undvære rionettet.

Rionettet kan også lægget direkte på sundolitten uden elefantfødder, men så kan du ligeså godt clipse dem fast. idet rionettet i dette tilfælde kun bruges til at binde rørerne fast i

Du kan også godt clipse gulvvarmerørerne fast direkte til sundolitten og så lægge dit rionet ovenpå, dette er efter min mening den bedste løsning, da rørerne er nemme at lægge du er fri for at ligge på alle 4 og binde rør fast i rionettet, og du for løftet rionettet op i betonen så det hjælper på styrken.

hvis du har en center afstand på dine gulvvarmerør på 30 cm skal du have 7 cm beton på, hvis du har 25 cm imellem slangerne skal du have 6 cm beton.

Vedr. bla. forhold på beton, så skal du købe noget støbemix f.eks 0/16 og blande 1 del beton og 6 dele støbemix, så har du en beton der er rigelig stærk.

Ring til en vognmand hvis du skal have meget, ellers få fat i en trailer og kør til NCC der ligger i hvidovre, der koster det kr. 200 for et læs støbemix.

Ledningerne der ligger i rør ville jeg ikke beskytte yderligere, din eksisterende centralvarmeinstallation ville jeg nok udskifte til pexrør i rør når du alligevel har "åbent"

Mvh

Klaus
Tak for svarene.

Jeg har regnet mig frem til at der skal være 24,6 cm "dybt" hvis jeg lægger 150 mm sundolit, 8 cm beton, gulvet er 1,4 cm + dampspær og 2 mm "isolering" mellem beton og gulv så det ikke knaser.

Men hvis jeg skal gå ud fra dine tal skal jeg vel kun lægge 6 cm beton når jeg kun er oppe i 24,6 cmconfused er 6 cm nok så varmen kan fordele sig ens så der er varme i hele gulvet og ikke kun varme på små områder.

Jeg har en blikkenslager der ska lægge/trække gulvvarme slangerne så han kan vel også skifte de gamle kobber rør ud til pex men alting koster jo.

Støbemix er det bedre end almindeligt muregrus rent styrke mæssigt og er det ens at arbejde medconfused jeg er ikke mure og har ikke tidligere støbt et gulv men har anlagt stor terrasse og princippet er vel det samme bare en anden slags materiale. rør og så trække af.

Mvh
Global
de 25 cm c/c afstand imellem slangerne har intet at gøre med hvor tyk dit salede gul er!

Hvis du har 30 cm imellem gulvvarmeslangerne så behøver din betonplade ikke at bære tykkere end 7 cm for at få en ordenlig varmefordeling.

Hvis du har 25 cm imellem dine gulvvarmerør behøver du kun at have 6 cm beton.

Hvis du benytter 16 mm alupexrør og laver en afstand på 15 cm så behøver du kun at støbe 4 cm beton for at få den rette varmefordeling.

Disse vejledninger er kun beregnet på varmefordeling ikke på styrke. Dvs. på et gulv som dit skal du ikke kun støbe 4 cm, hold dig til ca. 7 cm det er rigeligt, og heller ikke for meget.

Støbemix er en blanding af grus og sten i rette forhold, og er stærkere en muregrus pga. stenene, hvis du vælger støbemix med større sten, så bliver styrken stærkere, men noget dårligere at arbejde med.

Jeg vil anbefale dig at købe rigtig støbemix af sømaterialer, og ikke bakkematerialer, da det indeholder ler.

Mvh

Klaus
Annonce
de 25 cm c/c afstand imellem slangerne har intet at gøre med hvor tyk dit samlede gulv er!

Hvis du har 30 cm imellem gulvvarmeslangerne så behøver din betonplade ikke at bære tykkere end 7 cm for at få en ordenlig varmefordeling.

Hvis du har 25 cm imellem dine gulvvarmerør behøver du kun at have 6 cm beton.

Hvis du benytter 16 mm alupexrør og laver en afstand på 15 cm så behøver du kun at støbe 4 cm beton for at få den rette varmefordeling.

Disse vejledninger er kun beregnet på varmefordeling ikke på styrke. Dvs. på et gulv som dit skal du ikke kun støbe 4 cm, hold dig til ca. 7 cm det er rigeligt, og heller ikke for meget.

Støbemix er en blanding af grus og sten i rette forhold, og er stærkere en muregrus pga. stenene, hvis du vælger støbemix med større sten, så bliver styrken stærkere, men noget dårligere at arbejde med.

Jeg vil anbefale dig at købe rigtig støbemix af sømaterialer, og ikke bakkematerialer, da det indeholder ler.

Mvh

Klaus
Der er bestilt støbemix i sømaterialer i 0-16 mm samt sundolit.

Jeg ved ikke hvad afstanden bliver mellem slangerne så tykkelsen på betonen bliver først bestemt når blikkenslageren har været der. Måske smart lige at høre hvad blikkenslageren har tænkt sig så jeg får den rette højde regnet ud.

Jeg skal lige spørge til de blandingsforhold igen i det du skriver i dele.

Jeg har tidligere været med til at blande og her var det 3 til 1 dvs. 3 skovl fulde muregrus og 1 skovl fuld cement.

Kan jeg bruge samme forhold igen eller kan du beskrive nærmereconfused

Mvh
Global
Jeg vil forslå dig og ligge en kant isolering også, så varmen ikke forsvinder ud i soklen..

Aussie
Hej Global

Det kan godt være du kan undvære Rio-nettet, men jeg synes alligevel du skal overveje det. Årsagen til at du lægger det er for at kontrollere svindrevner i betonen og samtidig opnå forøget styrke. Du risikerer, at dit gulv slår større revner nedadtil og derved øger riskoen for indtrængning af luft fra jorden = radon. Det er trods alt en relativt beskeden omkostning i forhold til at du og din familie skal bo ovenpå det i længere perioder.

/Thomas
Hvis du støber af en gang, så er 1:7 normalt bla. forhold, jeg kan altid godt lide at betonen er god stærk så jeg blander 1:6

1:3 er meget stækt og helt unødvendigt, dette bruges kun hvis du skal lave et pudslag, dvs. du grovstøber med 1:6 og derefter pudser du gulvet af (min 3 cm) med beton 1 dele cement og 3 dele muregrus

Og ja, det er meget vigtigt med kantisolering.

Som en kommentar til kansasm kan jeg oplyse at metoden bliver efterhånden brugt rigtigt meget til nybyggeri, den er billig og hurtig. Svindrevner kan/opstår også hvis du bruger rionet som armering, måske ikke lige så meget, men hvis du dækker dit gulv af med plastik så hjælper det meget på det.

Mvh

Klaus
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis