Støbning/isolering af gulv

Hej,

Jeg har tidligere fået råd og vejledning herfra så det ser jeg frem til igensmile

I hvilken rækkefølge skal der isoleres når der skal støbes (gulvvarme skal lægges).

dampspær - sundolit - rionet - pexrør - støbningen confused

Der skal tilsidst lægges et trægulv.

Kan man bruge andet end sundolit da jeg synes det er voldsomt dyrt eller er det nødvendigt med sundolit. Fik lavet badeværelse for tid tilbage og her blev der ikke lagt sundolit.

Ser frem til jeres svar.

Mvh
Global
Hej, Jeg har tidligere fået råd og vejledning... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bare lige et par ting til eftertanke.

Lovkrav ved renovering er min 225mm og 20mm kantisolering (nybyggeri 300mm)

Betongulvet ska stå ca 20 dage før du må tilslutte varmen

Du må ikke bruge affugter da et betongulv ska bruge fugt/vand for at hærde...du ska nærmere gå at hælde lidt vand på den første uge og holde det fugtigt...evt under plast så ska du ikk vande så meget

Hilsen en der lige har støbtsmile
Hej,

Jeg har hørt 300 mm som lovkrav. Jeg har 30 mm kantisolering. Men jeg var godt klar over det men orkede bare ikke at grave mere af det var et stort arbejde bare af få plads til de 150 mm samt støbning og gulv. Men om ikke andet selvom det ikke opfylder lovkravene er det meget bedre isoleret end før. Man får jo lidt overraskelser når man ser hvordan man i sin tid byggede huset. Flere steder var der ingen dampspær, kun 50 mm blød isolering. Klaplaget som jeg fjernede var nogen steder kun ca. 3 cm og andre steder 10 cm som det højeste. I det hele taget var klaplaget meget fugtigt. Jeg må hellere huske at vande lidt så. Tak for det mange gode råd og vejledninger fra alle.

Mvh
Global
En anden lille detalje er jo at der under de 225/300mm isolering skal der være et kalibreringslag på 15cm (sten/lega/grus til dræn/ekstra isolering.....især hvis der er lidt fugtigt i forvejen!smile

Bliver os meget nemmere at rette af så iso pladerne ligger i vater....
Under klaplaget var der stampet grus/sand som blev rettet af og på dette er styrolitten lagt. Men hvor tager laaaaaang tid når der er 130 kvm.
Mvh
Global
Ja, jeg troede jeg var færdig med, at spørge men der dukkede lige et spørgsmål/bekymring mere op.

Jeg har nu fået støbt vores gang men da det er en der fører til alle værelser m.v. blive den flittigt brugt hvilket har gjort at der altid er løst beton (lidt større sten) har det nogen betydning eller er det ikke noget man kan undgå eller skyldes det materialet der er brugt 0-16 mm.

Kan jeg have gjort noget forkert. Har blandet så betonen kunne da en "snebold" når jeg tog en håndfuld dvs. ikke for tørt og ikke for vådt.

Da jeg ikke har nok af 0-16 mm til hele huset overvejer jeg kraftigt at købe 0-8 mm næste gang for at få en finere overflade ?

Vil jo gerne undgå at der bliver lavet en dyb fuge der hvor man går så når trægulvet skal lægges stadig ligger lige.

Mvh
Global
Normalt støbes slidlaget med 0-4 mm grus. Det kan udføres på 2 måder.
1: Man støber hele dækkets tykkelse med denne slags beton. Altså jordfugtig 0-4 mm. Problemet er her, at der ikke opnås den fulde styrke.

2: Man støber et klaplag i 0-16 mm, for derefter at lave sit slidlag på 30-40 mm ovenpå. Ulempen er her at der er to arbejdsgange.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis