Støbning/isolering af gulv

Hej,

Jeg har tidligere fået råd og vejledning herfra så det ser jeg frem til igensmile

I hvilken rækkefølge skal der isoleres når der skal støbes (gulvvarme skal lægges).

dampspær - sundolit - rionet - pexrør - støbningen confused

Der skal tilsidst lægges et trægulv.

Kan man bruge andet end sundolit da jeg synes det er voldsomt dyrt eller er det nødvendigt med sundolit. Fik lavet badeværelse for tid tilbage og her blev der ikke lagt sundolit.

Ser frem til jeres svar.

Mvh
Global
Hej, Jeg har tidligere fået råd og vejledning... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for svar og gode råd.

Jeg blander 1:6 og med kantisolering. Jeg er igang med at hugge klaplaget op og det er et større arbejde end jeg regnede med og når der er 130 kvm, ja så tager det tid. Skal dog "kun" have 60 kvm op til at starte med.

Men hvorlangt ud til væggene må jeg hugge op? Tør ikke at fjerne det under væggene af frygt for at de sætter sig så nogle cm fra er vel iorden? Der kommer jo heller ikke gulvvarmeslager helt ud til kanterne.

Men det så også sige at kant isoleringen kommer til at stå på det gamle klaplag som så vil være tilbage hele vejen rundt ved væggene så det vil ikke blive mere end 8-10 cm kant isolering i højde men det kan ikke gøres anderledes eller?

Spørgsmål: havde en diskussion med en kollega som fortæller mig at man ikke længere støber men bare lægger sit trægulv oven på sundolitten det er vel ikke korrekt? Det må "larme" når sundolitten gnider sig mod hinanden.

Mvh
Global
Ja, det giver store overarme

Hvis du lægger gulvvarmeslangerne ca. 15 cm fra væggen så er det fint.

Jeg tror godt du kan banke hele klaplaget op, uden at være nervøs for at huset sætter sig, normalt støber man jo renderne først, og derefter graver ud og støber klaplaget, så det burde være muligt at hukke klaplaget op helt ud til soklen/væggen.

Men ellers gør det ikke så meget, din kantisolering skal være ca. 2 cm tyk, og har ikke nødet at være højere end din betonplade dvs. ca. 7-8 cm. Så hvis der er en lille kant tilbage fra dit klaplag, så kan du godt bruge dette til at lægge din kantisolering på.

Jeg tror din kollega har lidt ret, jeg mener ogaå at have set det. Men kun ved gulvrenoveringer, dvs hvis du skulle have nye hulve i hele huset, og ikke har så meget isolering, så kan man lægge noget30 eller 50 mm styrolitplader på gulvet(måske limet fast, jeg ved det ikke) og derpå lægge sit trægulv.

God arbejdslyst.

Mvh

Klaus
Husk at lægge radonmembran omkring kantisolering jfr. beskrivelsen http://www.ebst.dk/file/1953/radon_nybyggeri.pdf ellers får du et direkte træk af luft op langs isoleringen

Når du ikke kan komme til lægge den under væggen kan du skrue kanten af membranen fast i væggen med nogel specielle alu-lister

/Thomas
Hej igen,

Så er jeg igang med, at støbe og til det har jeg lige et par spørgsmål da jeg er blevet lidt nervøs for dette.

Jeg bruger støbemix i sømaterialer i 0-16 mm som jeg synes er meget groft og ikke nemt at arbejde med selvom det kan lade sig gøre.

Som skrevet så er det meget groft men har det nogen betydning for varmeslangerne - kan der med tiden blive gnavet hul confused det vil jo være lidt kedeligt. Jeg støber af en omgang og det er 20 mm pex rør som bruges. Rionettet er hævet 3 cm.

Kan varmeslangerne blive trykket falde da der ikke er vand på endnu og hvad når der kommer vand på samt varme så regner med, at de udvider sig hvilket betyder, at de kommer til, at bevæge sig i betonen og igen måske kan gnave hul på varmeslangerne.

Jeg håber bare på, at det ingen betydning har men vil godt lige have jeres svar/mening/erfaring på dette punkt.

Mvh
Global
Ja det er hårdt at arbejde det er rigtigt..... med medmindre at du ved en fejl er kommet til at ligge haveslange istedet for gulvvarmeslanger så skal du ikke være bange for at de bliver trykket flade... og det er lige meget om der er vand i eller ej - og de udvider sig heller ikke når du engang fylder vand på systemet.....

bare slap af og slæb noget mere beton ind biggrin
Annonce
Haveslange !! Den var OK cool

Tak for svaret - det gav lidt luft og ekstra energi. Var blevet helt nervøs for, at det var forkert materiale jeg brugte.

Jep, så er det bare med, at komme derudaf.

Mvh
Global
Spørg lidt på priserne på den isolering. Jeg var for år tilbage ude for helt utrolige prisforskelle på forskellige anerkendte fabrikater, med vel at mærke samme trykstyrke!!!.
Der er vist nok enorme avancer på det stads. Jeg fik forhandlet mig frem til betragtelige rabatter.
I det hele taget er jeg meget lidt begejstret for at betale de ågerpriser, man forlanger for alt muligt. Selvfølgelig kan man ikke forhandle sig frem til noget særligt, når det er småting, det handler om.
Det er ikke svært at tjene 1000 kr. i timen, ved at trykke leverandørerne på maven, der ikke behøver at blive stor på din bekostning!! :-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej,

Jeg købte styrolit via bygmax.dk til 8700,- for 127 kvm. Ved ikke om det er billigt eller dyrt men ihvertfald det billigeste sted jeg kunne finde.

Det var incl. moms og fragt.

Mvh
Global
Hej igen,

Glemte lige i min sidste tråd, at det er 150 mm som jeg købte.

Men mine nok sidste spørgsmål i forbindelse med mit projket er, hvorlænge skal betonen stå og tørre op inden jeg må lægge mit trægulv? Jeg har hørt der skal gå mindst 6 uger?

Må man sætte en affugter ind eller skal tørre tiden gå sin gang. Vil heller ikke have det tørre for hurtigt op så der kommer sprækker.

Hvornår vil jeg kunne flytte de ting ind på værelserne igen (alt står i vores stue = totalt kaos) som er fjernet og hvornår må man opholde sig der (sove) her tænker jeg på vandet/fugten som betonen afgiver i forbindelse med det tørre op. Man skulle jo nødigt gå hen og blive syg eller lignende.

Mvh
Global
Du skal endelig ikke forcere udtørringen, tværtimod, så ville jeg lægge plastic over så hurtigt som muligt, dvs. næste dag, når du kan gå på det, evt. lige vande det en gang inden plasticen.
Jeg har belastet ny beton let allerede efter 2-3 dage.
Vand din beton efter et par dage og læg plasticen tilbage, hvorefter jeg uden betænkeligheder ville stille møblerne ud på det, hvis det da ikke drejer sig om usædvanlig store herregårdsmøbler på flere tons! :-)
Jeg ville lade plasticen ligge en 10-14 dage og så lade betonen tørre helt ud indtil det virker 100% tørt. Hellere en uge for længe end for lidt, for at undgå problemer med trægulvet.
Det varer en rum tid, før der begynder at komme svampesporer, men sørg for at ventilere fugten væk aht. det øvrige hus og møbler.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis