traktolin

har hørt og læst, bla her på forum, traktolin omtalt.. hvad er det præcis. en makker har renoveret en ældre motor som skulle kunne køre på det.. er det diesel? petroleum? eller et helt andet produkt?
har hørt og læst, bla her på forum, traktolin... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Håndværker..

De med at krumtappen sidder øverst er ganske almindeligt på gamle enhgelske stationære motorer. Jeg har nemlig lige erhvervet en lille bog hvor det er beskrevet....

I bogen "Tyske traktorer" er der en meget fin beskrivelse af Lanz og deres glødehoved motorer, også kaldet halv diesel. De har kunnet køre på mange typer brændstof, Diesel, sprit, tykkere olier, tjæreolier og sågar harsk smør( dog blandet op med noget olie) At motorene skulle have forskellige brændkamre efter brændsels olien er der også nogen beskrivelser omkring..

Og en fortælling om, at Lanz var de eneste der virlkeligt udviklede på glødehoved motoren til traktor brug. Men den er jo nok også mest kendt i skibe herhjemme. Men netop det at det var en enkel og driftsikker motor var jo et godt arbument i småskibsfarten og fiskekutterne.

Så du iøvrigt denne udsendelse http://www3.ndr.de/ndrtv_pages_special/0,,SPM5114,00.html?mode=list&LID=32
En udsendelse om gamle traktorer på tyske NDR. Her fortaltes også en del om Lanz Bulldog og Lanz Illdog

MVH Njord
Hej Njord.
Jeg har ikke fjernsyn, måske det kommer nu hvor vi alle skal betale en medie afgift. Men det bliver dog ikke før der er blevet lagt lysleder kabler helt op til mit hus, nu er jeg så heldig at bo i et hus der ligger trukket et godt stykke væk fra vejen (mindre støj)
Men ultimo August 2007 skulle der være lysleder forbindelse.
Og jo Glødehoveds motorene var næsten uopslidelige, har selv haft en 12/15 HK. Søby med 40-150 omdr.pm. og kan huske at der i et weteranskiv jeg ofte har været ude at sejle i tidligere, der lå en en cyl. Grenå simidiesel på 75 HK. den kunne dog også startes på glødehovedet. Det var jo nok den langsomme gang der gjorde dem næsten uopslidelige.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis