traktolin

har hørt og læst, bla her på forum, traktolin omtalt.. hvad er det præcis. en makker har renoveret en ældre motor som skulle kunne køre på det.. er det diesel? petroleum? eller et helt andet produkt?
har hørt og læst, bla her på forum, traktolin... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg må lige anføre at traktolin og dieselolie ikke er det samme, men man skal nok være i min alder, for at ha' nogen erindring om traktolin. Men håndværkerens blanding blev da brugt længe efter traktolinens stop, men petroleum steg i pris, og så var det ikke bøvlet værd mere.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra Gerhard

Tja - jeg kunne ikke lade være at søge på ordet traktolin, og fandt nedenstående link http://www.lillebaeltvaerftet.dk/energi.htm , hvor de beskriver en energimotor som kan køre på traktolin (dieselolie) når den er kørt varm.
Så hvis ikke det var fordi det var så koldt, så tror jeg håndværkeren med hund i sidevogn skal ud på en rundfart, indtil han stopper diverse udtalelser om, at man må have drukket af natpotten el. lign. hvis man tror, at en motor ikke kan startes direkte på traktolin - eller petrolium for den sags skyld (og hvornår kommer Njord på banen eller er det kun damp? (og de kan også først startes når de er varmet op *GG*))
Gerhard



Hej Gerhard.
Jeg skriver jo netop at motoren kan startes op på tratolin, at den ikke skal varmes op først på benzin. Men de gamle bådmotorer kunne kører på en selvblandet traktolin.
Jeg har haft en 14 Hk. Marstal motor 4 Takt. der blev startet op på Benzin, når den var varm slog jeg over på en selvblandet traktolin som den kørte udmærket på. Men huskede jeg ikke at slå over på benzin et lille stykke tid før jeg stoppede motoren var den stort set umulig at starte igen.
Jeg har også haft en Yamaha påhængs motor der kunne køre på petrolium, den fik dog stadig en lille smule benzin. Motoren var monteret med to kaburatorer, den ene var til benzin og den anden til petrolium. Systemet var fuldautomatisk på den måde at ved start gik den på Benzin og jo mere gaz den fik jo mere petrolium fik den.
Og nej jeg har ikke drukket af natpotten, og ja min hund og jeg kører da også selvom det er frostvejr, så kravler den bare dybere ned i den sovepose der er monteret i sidevognen for at den ikke skal fryse.

V.h. Håndværkeren smile
hej håndværker.
nu synes jeg da, du er blevet uenig med dig selv.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

hej håndværker.
nu synes jeg da, du er blevet enig med dig selv.



Jeg tier !
Eller også vrævler jeg ?
hej alle i tråden.
sku' vi ikke stoppe her og så læne os tilbage, og bruge 3 muskler ad det hele.
hilsen Erik.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Håndværker, bare for fuldstændighedens skyld, hvis du nærlæser beskylder jeg dig ikke for at have drukket af natpotten, og jeg ser da også en vis enighed brede sig. Og Erik - ref til diesel var en direkte kopiering (med lidt skepsis) fra linket - men det nærmeste jeg lige kom med den søgemaskine. Hvis det var diesel - ja så kaldte man det vel for diesel også i min barndom.
Et stort *SS* med de "tre" fra
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis