traktolin

har hørt og læst, bla her på forum, traktolin omtalt.. hvad er det præcis. en makker har renoveret en ældre motor som skulle kunne køre på det.. er det diesel? petroleum? eller et helt andet produkt?
har hørt og læst, bla her på forum, traktolin... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Gerhard

Håndværker, bare for fuldstændighedens skyld, hvis du nærlæser beskylder jeg dig ikke for at have drukket af natpotten, og jeg ser da også en vis enighed brede sig. Og Erik - ref til diesel var en direkte kopiering (med lidt skepsis) fra linket - men det nærmeste jeg lige kom med den søgemaskine. Hvis det var diesel - ja så kaldte man det vel for diesel også i min barndom.
Et stort *SS* med de "tre" fra
Gerhard
.

Nå Gerhard. Nu kender jeg jo ikke din alder, men dieselmotoren er mere end 100 år gammel, så det gjorde man nokrolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Når vi nu er ved motorer, vidste i så at der fandtes en motor der kunne køre på tørvesmuld halmflis fint-trækul og savsmuld ud over at den også kunne køre på benzin petrolium svær olie o.s.v. Og det er en forbrændnings motor der er tale om, ikke en dampmaskine. Jeg så den på en Weteran udstilling sidste år nede på et gammelt teglværk her nede i det Synne Jydske.
Njord var også dernede så han ved sikkert meget mere om den slags end jeg gør !

V.h. Håndværkeren
Så må jeg jo lige smide en bemærkning...

Min alder beretiger ikke til at anvende traktolin... er fra 1964 ;-)
Den eneste motor jeg så på Teglværket sidste efterår, der passer lidt på beskrivelsen, var en rigtig forbrændings motor. Forbrænding i ordets egentligste forstand. Nemlig en ældre Sterling motor. Den blev fyret op med brænde da jeg så den. Men den vil kunne køre på alt der kan brænde og smiddes i kakkelovnen.... Men normalt vil jeg ikke kalde det en forbrændingsmotor, men en striling motor. Det er iøvrigt den eneste Stirling motor jeg har set i anvendelig størrelse. Den skulle vist yde 1½ HK erll deromkring og som jeg lige husker det var den fra Holland.

Stirling motoren er ret udbredt som modelmotor. www.modeldampklubben.dk kan fremvise adskillige.

Men den udstillede var vist fra 1890. Og fra dengang verden var enkel og gennemskuelig.

MVH Njord
I får lige billedet af Stirlingmotoren en gang til ;-)

En bemærkelsesværdig oplevelse at se en brændefyret maskine, der ikke kører på damp....

MVH Njord
Den har været diskuteret her på sitet for ikke så længe siden. I den forbindelse var et link til et firma, som udnytter sterlingprincippet sammen med opvarmning til at generere el. Find sitet, der beskriver de det. Men ellers er den korte og forhåbentlig rigtige version, at den udnytter forskel i rumfang på opvarmet og afkølet luft.
Gerhard
(jeg er lidt i tidsnød, ellers fik du linket med)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej Njord.
Den var udstillet inde i den lille pavilion som model der kørte, jeg kom i snak med manden der udstillede den og han fortalte mig om dens muligheder. Den udstillede model vendte på "hovedet" d.v.s. krumtappen sad foroven, det var det der fik mig til at spørge hvorfor den gjorde det, og så fik jeg historien.

V.h. Håndværkeren
ØV ØV den fik jeg ikke set....

Var det en dansk udstiller? Ved du evt hvem?
Eller en af de Tyske eller Hollandske?
Måske ved du hvilken forening han kom fra?

MVH Njord
Jeg går ud fra at han var Dansker måske en anelse Nord Jyde, men ellers fandt jeg ikke ud af hvor han kom fra o.s.v.
Måske du her efterdags skal gå lidt mere i udkanten af udstillingerne og tjekke eventuelle pavilioner / Telte.

V.h. Håndværkeren
Sender lige linket til Stirling sitet
http://www.igroups.dk/igroup.asp?group_id=8226

(Led under hansW 's indlæg han gav en hel stribe sidst tingene blev vendt)
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis