Albuen Havn...

Hejsa.

En opfordring til alle, som planlægger en tur ned gennem Langelandsbæltet næste sommer:

Tag en overnatning på Albuen!

Så spørger alle - Hvad Fan... i Hel.... er Albuen???

Albuen er yderenden af den sandodde, der indrammer Nakskov Fjord mod syd. Langt op i 1900-tallet var det et driftigt fiskerleje, og tilbage i 1600-tallet var det centrum for det silde-eventyr, der foregik dengang.

Det har været et driftigt samfund med lodsstation, skole og mange familier, som boede fast derude. Nu om dage er der kun folk på Albuen om sommeren.

Der er to fine bådebroer, men der er altid masser af plads. Måske fordi især kølbådsejere er nervøse for at gå ind - og ikke uden grund. Man skal holde sig meget nær sandoddens yderspids, når man runder - og ret tæt på land om styrbord, når man nærmer sig broerne - men der er i reglen 2 meter vand hele vejen ind til broerne.

At komme til Albuen er som at melde sig ud af samfundet for et øjeblik. Her er absolut ingen faciliteter, udover hvad man selv medbringer. Ferskvand er en by på Lolland, strøm er noget, ålene laver. Men der er en duft af lyng og en stilhed, som kunne have fået orkanen Katrina til at sige 'Undskyld, forkert nummer, smutter igen'. Og så er det gratis, broerne tilhører vistnok Nakskov Sejlklub, men der kommer ingen havnemester og opkræver.

Over ved fyret er det gamle lodshus indrettet til en slags museum, hvor man kan opleve et autentisk lodshus fra omkring år 1900 - Huset kan lejes gennem naturvejlederen, se evt. http://www.nakskovfjord.dk/index.php?mod=main&top=0&parent=3&id=16.

På det nordligste sted kan man se resterne af det gamle fyr, som havet gnavede sig ind på og som derfor blev sprængt bort.

Der er åbent i det gamle udkig, hvor man kan spise sin madpakke med en fantastisk udsigt. Det var i øvrigt fra netop dette sted, Sovjetunionens skibe med atom-missiler blev spottet første gang op til Cuba-krisen.

Skal man proviantere, foregår det hos købmanden i Langø, men vær obs på at man ikke kan bunkre benzin/diesel der, det er enten Nakskov eller Spodsbjerg. Skal man alligevel til Nakskov, så ligger der en stor Super Best lige ned til det inderste af havnen, den har alt fra myggespray til kranvogne. Men lad være med at tage den gravede, lige rende derind, den er alt for kedelig, gå nord om Slotø, det er en lidt længere tur, men langt mere interessant. Man kan gå ret tæt på selve Slotø, hvor Kong Hans anlagde et svært befæstet skibsværft. Et enkelt af tårnene kan stadig ses som ruin, når man passerer. Om bagbord har man Vejlø, hvor mange af 70'ernes kvindelejre blev afholdt.

Skal I til Langø, så gå helt ud til sejlrenden og ind ad den autoriserede rute, der er absolut intet vand, men til gengæld store sten i farvandet mellem Albuen og Langø. Det gælder i øvrigt for det meste af Nakskov Fjord, at der ikke er meget vand udenfor de afmærkede løb.

Når I forlader Albuen, så stik over til nabo-øen, Enehøje. Kast anker ud for vestkystens skrænt (pas på lavt vand SV for øen), nyd det gode badevand og gå en tur i land. Skov- og Naturstyrelsen har overtaget øen fra de noget besøgs-fjendtlige familien Bak, så nu kan man færdes frit over det meste af øen.

Peter Freuchen, den berømte Grønlandsfarer, ejede øen i en periode i midten af 1900-tallet (mine bedsteforældre mødte hinanden dér) og han rejste to hval-barder på øens højeste sted - de kan ses sydfra, når man nærmer sig.

Ja - det var mange ord om et lille stykke Danmark, men håber, I kan bruge det til noget

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hejsa. En opfordring til alle, som planlægger en... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hr. Håndværker - springer lige i emnet... Hvordan har du fået en avatar ? Vil også gerne vise vores farlige og frygtindgydende kamphund frem :-)

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Det var noget man kunne sætte ind i forrige version af LDS.. og funktionen er virkelig savnet fra min side af... jeg har stadig et billede af min gamle sejlbåd.. og vil så gerne have et af vores "nye" maxi 77
Det ser bare ud til at være en ting der skal ventes meget tålmodigt på..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

gom>Så er det ikke bare mig der har ledt forgæves efter denne mulighed ! Ville bare drille Håndværker lidt med en avatar af vores kamphund :-)


www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Sød kamphund, men hvem er så ham med redningsvesten?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

albino>Holder sgu også forfærdeligt meget af jer   -- Når I slet ikke hernedaf i denne sæson ?

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Ja så kom vi også selv til Albuen i år.

Meget forblæst dag - men jeg kan sagtens forestille mig idyllen, på en god sommeraften.

Lige 4 billeder  fra sommer 2011:
Postbåden med turisterne

Meget detaljeret vejviser

Og Pinkulatorium, ----

Så man ikke går glip af vigtige ting i diskussionen, selvom der skal hældes lidt fra kartoflerne

Hilsen A


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis