Træpillefyr igen!

Hej!
Jeg har et stokerarrangement bestående af en Salamander kedel, en TBmini stoker og en olietønde med en snegl til fødning af stokeren, se billede.
Huset er på 200 m2 + 100 m2 1. sal og rimeligt isoleret, med rigtig god varme. Yderligere trækker det mit rimeligt isolerede værksted på 112 m2 3,5 meter til kip, med normalt 12-14 grader.
Jeg har brugt dette anlæg i 4-5 sæsoner uden de store problemer.
Jeg kalkulerer med at bruge 16 tons piller i den kommende sæson, iflg erfaring.
Der er ikke nogen røgvendeplade i kedlen. Der er kun den øverste røgkanal igennem elementerne + bundristen, som brænderen ligger over.
Den lille orange fætter på billedet er et reserveoliefyr som aldrig bruges, da pillearrangementet kører stabilt, hvis jeg hælder piller i tønden. Jeg har en forlænger til tønden, så jeg kan have til 2-3 døgn i den værste kulde.

Så spørger jeg:

Vil jeg vinde noget ved at bikse en røgvendeplade ind. (det vil bestemt ikke blive let!) og er der forslag til hvordan og hvor den skal sidde?

Vil jeg vinde noget ved at sætte et mere moderne anlæg op på den givne, sparsomme plads? og hvilket?

Kan man uden kvaler, sætte en trykekspansion på anlægget, uden at den gamle kedel begynder at lade vandet? Den kører med åben ekspansion i øjeblikket.

Kan den gamle kedel isoleres, og hvem gør sådan noget? idet der bliver meget varmt omkring den, som dog ikke går helt til spilde, idet den opvarmer rummene omkring.

Jeg håber på en eller anden gider komme med input!biggrin
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej! Jeg har et stokerarrangement bestående af en... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen

Har været på ferie, men jeg synes lige at mine installationsomkostninger til et nyt træpillesystem på 38,000 kr fortjener at blive uddybet lidt. Det er en bioline/ecotec træpillebrænder monteret på en vølund alpha P kedel. De to ting er designet til hinanden og koster tilsammen 36,000, resten er fittings og ventiler. Jeg har nu haft systemet igang i 8 dage og skal selvfølgelig ikke udbrede mig om hvor godt det er endnu, men min fornemmelse er at det kører rigtig godt og ikke bruger ret mange piller. Mit nye hus er til fulde 50-60% større end det gamle og har brændeovn, men alligevel er jeg ret sikker på at udnyttelsen og driftssikkerheden er bedre end i det gamle system (TB mini på en gammel salamander). Jeg vender tilbage mned et pilleforbrugs regnskab til foråret.

mvh Anders
En foreløbig status her omkring 1/3.
Af de 16 tons jeg fik hjem i efteråret har jeg de 9 tons tilbage. Jeg skal anstrenge mig en del for at bruge mere end 4 tons på resten af sæsonen eller også skal maj måned blive særlig kold og væmmelig.
Dvs røgvender og mild vinter har sparet mig for ca 5 tons :-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM

Jeg fandt lige denne annonce på gul og gratis http://www.guloggratis.dk/diverse/bortgives/annonce/477023
Er det noget du kan bruge ? ved ikke om der er en røgvender du kan bruge.

Mvh Goldek

Jeg ved alt hvad der er værd at vide, for en mand i min alder, og på en god dag, kan jeg måske huske noget af det. :-)
Jo tak for det, men jeg har konstrueret mig en røgvender.
Den side kendte jeg ikke.
Jeg måtte dog "løsne" den lidt igen, da det kunne give bagslag under visse vindforhold.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis