Træpillefyr igen!

Hej!
Jeg har et stokerarrangement bestående af en Salamander kedel, en TBmini stoker og en olietønde med en snegl til fødning af stokeren, se billede.
Huset er på 200 m2 + 100 m2 1. sal og rimeligt isoleret, med rigtig god varme. Yderligere trækker det mit rimeligt isolerede værksted på 112 m2 3,5 meter til kip, med normalt 12-14 grader.
Jeg har brugt dette anlæg i 4-5 sæsoner uden de store problemer.
Jeg kalkulerer med at bruge 16 tons piller i den kommende sæson, iflg erfaring.
Der er ikke nogen røgvendeplade i kedlen. Der er kun den øverste røgkanal igennem elementerne + bundristen, som brænderen ligger over.
Den lille orange fætter på billedet er et reserveoliefyr som aldrig bruges, da pillearrangementet kører stabilt, hvis jeg hælder piller i tønden. Jeg har en forlænger til tønden, så jeg kan have til 2-3 døgn i den værste kulde.

Så spørger jeg:

Vil jeg vinde noget ved at bikse en røgvendeplade ind. (det vil bestemt ikke blive let!) og er der forslag til hvordan og hvor den skal sidde?

Vil jeg vinde noget ved at sætte et mere moderne anlæg op på den givne, sparsomme plads? og hvilket?

Kan man uden kvaler, sætte en trykekspansion på anlægget, uden at den gamle kedel begynder at lade vandet? Den kører med åben ekspansion i øjeblikket.

Kan den gamle kedel isoleres, og hvem gør sådan noget? idet der bliver meget varmt omkring den, som dog ikke går helt til spilde, idet den opvarmer rummene omkring.

Jeg håber på en eller anden gider komme med input!biggrin
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej! Jeg har et stokerarrangement bestående af en... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En halvering af pilleforbruget tror jeg er lige lovligt optimistisk. Jeg har fyret med en TB mini på en salamander kedel 5 sæsoner, huset er på 170 kvm nogenlunde isoleret (er fra 1977) og familien sparede absolut ikke på varmen.
Forbruget var ret konstant på 7 tons.
Jeg er nu flyttet til et ret godt isoleret hus på 250 kvm med en stor brændeovn som jeg regner med at bruge en del. Den eksisterende oliekedel har jeg ladet stå (den forrige ejer brugte 3000 l olie + lidt træ i brændeovnen, svarer til 6-7 tons piller) og har koblet hele systemet om og sat en alpha P kedel fra vølund op og monteret en bioline/ecotec træpillebrænder. Det er en kombination som er brugervenlig og økonomisk. Jeg regner ikke med at skulle bruge ret meget mere end 6 tons piller, selvfølgelig afhængig af vejr og vind og hvormeget vi får fyret i brændeovnen. Hele herligheden koster 38.000 incl småstumper (arbejdslønnen var 0 kr, lavede det selv)
Så summa summarum: Du burde kunne hente en betydelig besparrelse, nok ikke halvdelen, men alligevel så meget at du i løbet af ret få år har fået betalt en ny kedel. Træpiller er jo ikke så billige mere.

mvh Anders
Hej igen

Godt med den ventil som holder oliekedlen kold, det kunne ellers være en grim kilde til varmetab. Diverse netbutikker er rigtig gode til at finde billige stumper, byggemarkeder er alle for dyre og udvalget er for dårligt. Dit projekt er jo ellers et typisk sommerprojekt, en fusker som jeg brugte 1 uge i august på det. Familien accepterer nok ikke et koldt hus så længe.wink

mvh Anders
Hej Anders!

Tak for hyggeligt indlæg.

7 Tons i dit ”gamle hus” svarer jo ret godt til mit anlæg og behov gange 2 + lidt mere. Så må det jo være disse gamle kedler, der ikke er optimale.
Jeg vil nok prøve at eksperimentere med at sætte noget røgvender ind.

Mon der er en der kan give ideer om, hvor en sådan mest fordelagtigt placeres????????

I skrivende stund har jeg sat indfyringen ned på trin 1 af 7 og giver min. Luft. Det har sænket røgtemp. Ned til 250 grader, stadig foruroligende højt, bortset fra at min skorsten har det rigtigt godt!

Det lyder meget tiltalende med dit forventede forbrug i dit store nye hus. Er lidt spændt på at høre om det når sæsonen er ovre. Men det er da nogle fæle installationsomkostninger.

Jeg bruger også brændeovne i huset, men det har mest karakter af hyggevirksomhed og medfører hedestigninger grænsende til det ulidelige!

Du har ret i at træpiller ikke ligefrem er til nedrivningspris længere. Det var ikke nogen stor fidus for os forbrugere, at olieselskaberne satte sig tungt på den store del af markedet, men det var der vel ikke andre end markedsføringsfolkene, der mente.

Mit evt. projekt vil så afgjort også blive et sommerprojekt. Alene det at få afsøgt markedet, på Nettet, for brugelige og mulige løsninger er noget af en tidskrævende opgave, og da det er et 100% GDS projekt, skal det så afgjort foregå i den varme sommertid, så man rigtig kan få sved på panden ved, alene mand, at bakse rundt med 300 kg tunge kedler osv!! Håber min 50 år gamle sækkevogn tåler det en gang endnu!! Og moeren i huset er ej heller ikke vild med et uopvarmet hus, endsige ”fedtfyring” på lavt blus.

Mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis det var mit system og det skulle være nemt, ville jeg få den lokale smed til at komme med et forslag til røgvende plader.
Isoleringen kan laves med støbebats og holdes sammen med ståltråd og hønsenet. Det må ikke være brandbare matriealer.
Monter en "gris" efter fyret, så kan du hente meget varme her.

PS Er der grønne blade på træerne om vinteren hvor du bor?wink

Mvh Thomas

PS Er der grønne blade på træerne om vinteren hvor du bor?wink

Jeps, og fine blomster i haven og taget fyldt med pipfugle, gråspurve i særdeleshed!biggrin og det har jeg undret mig en del overconfused

Nu er der indkøbt skamol og rør og jeg venter på min nybestilte gevindskærer fra HNbiggrin

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Så installerede jeg røgvender i min kedel i går, og kan se, at det har sænket røgtemperaturen med ca 25%.
Det kan næppe skade ret meget! :-) (Bladene er begyndt at falde af træerne!? og gråspurvene har iført sig halstørklæder! :-) )
Jeg er noget spændt på, hvordan forbruget arter sig, når det bliver koldt.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Har selv et stokerfyr i en gammel salamanderkede. Dog fyre jeg med korn i et hjemmelavet fyr, men det kan være lige meget for svaret.
Selv har jeg lagt en 50 mm isoleringsbats oven på kedlen og må sige jeg blev mget overrasket over hvor meget det nedstatte forbruget. Det var meget, siden har jeg også bundet et par plader på siderne, nedenom med et stykke snor. Ser rimeligt godt ud og spare en del.
Jeg vil gerne se din røgvender. Gider du sætte et billede på af den? Selv har jeg tænkt en del over hvordan den kan laves. Har selv et spæld i afgangsrøret og en røjtemt lige omkring 200 grader, når den er højst.
Det vil være meget svært for mig at kunne fotografere min røgvender pga placeringen inde i kedlen.
I stedet for kommer "opskriften" som jeg fik af Jorn på Pillefyr.iphorum, her:

Citat:
En billig røgvender til salamanderkedlen:
Du køber 6 stk ½" rør a 40 cm længde + 4 stk muffevinkler.
Du skruer rørene sammen så de danner 2 stk vinklede galger.
Du stikker en rørende ind i hver aftrækskanal øverst i s.kedel.
De andre rørender vil nu hænge vandret inde i fyrboksen over
ildstedet.
Du tilsaver en skamolplade på ca 20-22mm tykkelse i en Længde der går fra side til side på tværs i kedlen om med en bredde på lidt mere end en
1/3 af fyrboksens længde (ca.20mm mere) Ialt 3 stk skamolplader af do.
Du tager den første skamolplade og markere ½ rør placering og udfører
passende udskæring for do , således at pladen kan komme helt op til fyrboksens front når du lægger den oven på rørene
Du tager næste skamolplade og lægger den så støder op mod kedlens bagvæg ligeledes oven på rørene.
Du tager sidste skamolplade og lægger den oven på de 2 andre så hullet er lukket.
Røgen kan nu kun passere langs kedlens ydervægge, med det resultalt
at temperaturen vil stige i fyrrummet under skamolpladen og falde i aftrækket over skamolpladen, og det er let at demontere ved rensning.
På denne måde tør jeg godt love en ca. 20% besparelse på pilleforbruget hvilket så skulle svare til ca 3 tons af dit kalkulerede årsforbrug på 16 T
Arrangementet kan vel koste ca 500 kr. at udføre, så der burde være god økonomi i det.
Håber det kan bruges.
_________________
jc
Citat slut.

Jeg måtte reducere de 2 nedadgående rørstykker, idet min kedel åbenbart er anderled3es, end den Jorn tænkte på. Det skyldes måske at min kedel er med bundrist, og derved sidder brænderen højere oppe.

Håber du kan bruge dette, ellers må du råbe op og jeg skal forsøge at forklare det nærmere.
Jeg har jo ikke kørt med mit så længe endnu, men det ser absolut ikke ud til at volde kvaler. I tilgift synes jeg at der kommer mindre støj fra fyret?!
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej igen

Jeg tror jeg fatter det. Hvor meget plads er der på siderne af pladerne? Altså ud mod kedelvægen, der hvor røgen/varmen så kan passere op mod vandet på den anden side af kedlen?

/ Chr.
Så lidt som muligt,men skal jo lige kunne vride stykkerne op.
Det blev lidt besværligt for mig, idet mine nedadgående rør blev kortet ned til ca. 15 cm, og derfor havde jeg ikke så meget plads til at "vride" pladerne op på.
Til gengæld kunne jeg så få galgerne ind gennem den øverste låge og slippe for at ligge og skrue rørene sammen inde i kedlen :-)
Jeg tror helt bestemt på, at det er en god foranstaltning.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis