Stokerfyr – Hvad gør jeg?

Hej, håber at nogle kan hjælpe mig i mit dilemma.

Jeg har for nylig købt mit første hus wink I den forbindelse blev der selvfølgelig udarbejdet tilstandsrapport osv. uden at der var slemme mangler... fint

Nu har jeg haft besøg af skorstensfejeren og han har informeret mig om at husets stokerfyr er ulovligt. Det er en salamanderkedel med en pillebeholder på hjul, som man så skubber hen til kedlen og spænder fast... fyret fungerer helt fint og så er et jo billigt med piller...

Problemet er at fyret er lavet med åben ekspansion, og det er det åbenbart ikke godkendt til. Desuden er røgrøget ikke tilgængeligt for skorstenfejeren, og det er også et lovkrav.

Skorstensfejeren mener bestemt at det er sælgeren af huset (ham der har lavet anlægget), som har skylden. Ham kontaktede jeg naturligvis, men han siger at han ikke har hørt noget brok fra skorstensfejeren i de 3 år han har kørt med anlægget. Dette modsigeren skorstensfejeren, dog uden at have noget på skrift! ("advarslerne var mundligt overbragt" citat slut)

-Nu står jeg med et ulovligt anlæg, "som skal bringes i orden hurtigst muligt", ifølge skorstenfejeren.
- En sælger der ikke kan se at det er hans problem
- En udvidet ejerskifteforsikring der ikke vil dække fordi, hold nu fast, at sælger er SKORSTENSFEJER og derfor har professionsansvar"rolleyes

Forslag udbedes
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg kan ikke afklare hele din problemstilling, men jeg tror ikke du har fået helt rigtigt fat på det med tryk/ åben ekspansion. Det stokerfyr du beskriver lyder som en model, hvor fyret ikke er godkendt til trykekspansion, hvorimod det helt typisk ville være ok at koble det til et varmesystem med åben ekspansion. Altså lige omvendt i forhold til det du skriver.
Det er da fint, hvis du kan få en forsikring til at dække eller få noget ud af det på anden vis, men inden du begynder at bruge penge på advokater og lignende som du kun måske får igen (hvis du får ret og manden kan/vil betale), så ville jeg overveje 2 ting
1 Er der umiddelbar fare ved at anvende systemet?
2 kunne en mindre investering give dig et bedre system som samtidigt er lovligt.
Ad 1 så mener jeg ikke at du er i fare, hvis stokeren er koblet til et overkogningssikring, så slukker det jo af sig selv inden det eksploderer i tilfælde af en fejl på styring eller termostat. For år tilbage da jeg satte mig ind i dette område fandt jeg ud af at godkendelsesproceduren for en stoker til åben ekspansion bl.a. er at lade fyret køre og konstatere at det stopper inden det koger vha DTOens overkogningssikring (slukker ved ca 90 grader). Dengang var det arbejdstilsynet som stod for at udstede godkendelser til trykekspansion.
Ad 2 Advokater er dyre og måske ikke kan hente pengene ved et forsikringsselskab eller sælger , så hænger du på regningen og i bedste fald har du stadig en gammel salamanderkedel som nu blot er lovlig.
Overvej om du ikke for ret små midler kunne købe en ny kedel med en bedre udnyttelse af varmen og en fiks lille træpillestoker som er godkendt. Når du så alligevel er igang med at bytte kedlerne er det jo en smal sag at lave diverse renseåbninger til skorstensfejeren. Hvis at invitere skorstensfejeren på besøg inden du stiller op så han kan sige god for opstillingen. Det lyder måske lidt uoverskueligt, men det er faktisk ikke så svært. Der er mange netbutikker med forskellige produkter. I den sammenhæng kommer du et godt stykke vej for 20000 kr men du risikerer at en advokat kan blive betydeligt dyrere, og så får du i bedste fald kun lovliggjort dit gamle system.
Blot tanker til overvejelse.
Har du i øvrigt en retshjælpsforsikring i din indboforsikring( eller er det husforsikring?)? muligvis kan den hjælpe dig.

mvh Anders (træ)pillemisbruger
Hej Anders, tak for dit svar.

Jeg tror måske at du har ret mht. Åben/lukket/trykekspansion... Der er i hvert fald en ekspansionsbeholder, men det der mangler er vist nok en beholder over den øverste radiator.

Jeg tror ikke det er farligt at anvende systemet. Der er i hvert fald en form for temperaturføler der er koblet til en anordning. Men om skidtet virker, ved jeg ikke. Kan jeg tage nogle billeder af anlægget, vil du så kunne sige mig helt præcis hvad der er galt?

Du skriver at man kan købe en moderne kedel og en lille smart pillebrænder, men det gør det vel ikke mere lovligt mht. ekspansion, eller hvad?
Hej

Langt de fleste moderne træpillebrændere er netop godkendt til trykekspansion. Det du beskriver lyder som et system med trykekspansion og en manglende åben ekspansionsbeholder. Det er jeg overbevist om. Læg bare nogle billeder ind, så skal jeg gerne kigge på dem, så kan det også være at andre giver deres mening til kende.
I øvrigt findes der også idag en del almindelige stokere (dem med en beholder oven på en snegl som kører pillerne/flis/kakaonødder/oliven kerner mm. gennem et kort rør ind i brænderen) som også er godkendt til trykekspansion. Hjemmelavede stokere er næsten aldrig godkendt til andet end åben ekspansion.
Mig bekendt (er ikke vvs´er) skal åben ekspansion føres i rør fra kedlen til en beholder over øverste radiator uden at de på noget tidspunkt går nedad eller f.eks udsættes for frost (et frosset rør ville jo betyde at det pludselig ingen ekspansion var i systemet). Det er ret besværligt, hvis kedlen står i f.eks garagen eller laden. Man kan så lave nogle krumspring med en varmeveksler så der bliver 2 systemer, et i fyrrummet i f.eks laden med åben ekspansion og et andet i huset med trykekspansion.
Har du fornemmelse af, hvor god din stoker er ? Kan den tænde selv? Mærke? Er den rimelig økonomisk? Kan den fyre andet end træpiller? Ønsker du at kunne fyre med f.eks flis? Korn? Er den driftsikker? Alle disse spørgsmål spiller en rolle når du skal afgøre om det gamle system er værd at "kæmpe" for eller om pengene (og måske også din tid) er bedre brugt på et nyt system.
Jeg har selv en ecotec/bioline træpillebrænder, jeg er fuldt tilfreds med bare at kunne brænde træpiller af, der er nemlig minimalt arbejde og stor besparrelse i hus med den løsning. Så snart det drejer sig om andre brændsler er der langt større arbejde, udstyret er dyrere og driftsikkerheden er ringere. Dertil kommer at besparrelsen ved at anvende andre brændsler end træpiller er relativt ringe, med mindre du selv dyrker korn ellers laver flis i din skov.
Blot nogle input til overvejelse, vend bare tilbage med flere spørgsmål

mvh Anders
Hej krimi
Du kan evt. tage et kik her på min hjemmeside, der kan du kæse lidt om kedler osv. Du er også velkommen til at ringe på 27575027 så skal jeg gerne hjælpe dig hvidere.
men som Anders skriver så er det en stor hjælp hvis vi havde nogle billeder at se på

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Her er så de lovede billeder af min stoker.

stoker01.jpg

stoker02.jpg

stoker03.jpg

Der er ikke nævnt noget fabrikat nogen steder, ikke jeg har kunne finde. Det ligner mest af alt noget man selv har svejset sammen. Som I kan se så er kedlen mast helt op i et hjørne, så det gør jo ikke ligefrem tingene lettere at komme til, men det er den eneste måde man kan få plads til kedel og beholder (som jo skal skubbes bagud ved rensning). Det er også derfor at røgrøret skal pilles fra hinanden for at gøre det rent... derfor ulovligt!

Ekspansionsbeholderen er en alm. rød en der sidder umiddelbart over kedlen.
Annonce
Efter min formening bør du få et tilbud på at få opsat en åben ekspansionsbeholder - alternativt en elektronisk styring, som muliggør godkendelse af lukket ekspansionsbeholder, og kræver beløbet af sælger (hvis han har solgt dig et hus med et stokerfyr). Og så må du finde en løsning med skorstensfejeren om evt. at lave en renselem el. lign. på røgrøret. (Min egen skorstensfejer gik pludseligt i coma over et rør på ca. 1 m mellem halfyr og skorsten 15 år!! efter opførelse).Iøvrigt må sælger kunne fremlægge en skorstensfejerattest af installationen (sammenholdt med slutsedlens ordlyd i retning "installationer, som ham bekendt er lovlige". Hvad siger skødeskrivende advokat iøvrigt? Er udbetaling og ref. opg. tilgået sælger? Er der handlet via ejendomsmægler? Har du retshjælp via din husstandsforsikring. En eller anden skal du sgu nok få til at punge ud for at have medvirket til salg af noget, som ikke er eksisterende (en lovlig varmeinstallation).

Hilsen Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej Gerhard. Der forelægger ingen skorstensfejer attest, da min skorstensfejer siger at han aldrig ville godkende sådan en installation. I slutsedler fremgår der intet ang. stokerfyr.

Hvad er forskellen på en åben ekspansionsbeholder og en lukket? vil det gøre fyret lovligt. (Hvis vi ser bort fra røgrøret)?

Alle papirer er underskrevet og betalingen er sket. Min advokat, som har lavet skødet har jo kun haft tilstandsrapport og mine udtalelser, og i den forbindelse blev stokeren ikke nævnt.

Jeg er meget interesseret i det du siger omkring ejendomsmægleren. Har han et ansvar i denne sag? Jeg vil da ellers tro at han er i sin gode ret til at læne sig op ad tilstandsrapporten, som jo ikke nævner fyrrummet overhovedet.
Hej

Jeg synes det ligner noget hjemmesmedet noget. Kan være udmærket alligevel. Hvor står fyret? Er det nemt at fører et rør fra kedlen og på på loftet over det øverste radiator? Husk røret må kun gå opad fra kedlen. Opstillingen med kedlen på den måde bliver aldrig god, heller ikke selvom den bliver lovlliggjort. Jeg ville køre videre med den nuværende opstilling over vinteren og så samtidig bruge tiden på at presse sælger og diverse forsikringsselskaber. Hvis du er heldig kan der indgåes et forlig hvor du får nogle penge og sælger får fred. Undersøg lige om du har en retshjælpsforsikring. Flytning af kedlen og evt montering af en træpillebrænder er er gør-det-selv opgave, den laves bare bedst om sommeren. Faldgrubben er at du selv bruger penge på en advokat som du ikke er sikker på at få igen. Den anden faldgrube er at du bruger penge på at få lovliggjort et system som bagefter stadig ikke er særlig fikst satop. Husk at du med en moderne træpillebrænder har langt mere fleksibilitet i opstillingen. Hvis du genbruger salamanderkedlen (ser ok ud bedømt udfra billederne. Slutter lågerne tæt? Har du støv i rummet?) kan du montere en træpillefætter for under 20,000 kr. De er næsten alle godkendt til trykekspansion. Kedlen kan du så flytte så den er pladseret mere hensigtsmæssigt. Så inden nogen indvilger i at bruge f.eks 10,000 på at få lovliggjort opstillingen så overvej lige om ikke de penge kunne bruges bedre til en ny opstilling.
Der hvor kedlen står idag kan du f.eks have dit træpille lager. Du kan f.eks se træpillebrændere hos www.biovarme.dk de sælger flere typer.

mvh Anders
Jeg har netop talt med min skorstensfejer omkring hvilke muligheder jeg har. Han mener at fyret skal flyttes tættere på skorstenen for at undgå det lange røgrør, eller at der skal mures en ny skorsten på ydersiden af huset. Desuden skal der etableres en en åben ekspansion over den øverste radiator, hvilket er rimelig træls, da vi har en overetage som er lavet helt til kip!

Jeg spurgte til om ikke det var billigere for mig at købe et moderne pillefyr, men han ville ikke udtale sig om priser. Han sagde at jeg skulle sørge for at købe et, som var godkendt til trykekspansion af Teknologisk Institut, og han mente desuden at det kun var BAXI's MultiHeat, som havde den godkendelse.

Jeg tjekkede lige prisen på nettet for den mindst BAXI MultiHeat... 44.000 kr. æv
Hej.
Det er da noget trist noget du er havnet isad
Jeg har desværre ikke noget rigtigt svar til dig. men jeg har noget andet.
Prøv at spørg de fine folk på dette Stoker forum :
http://pillefyr.iphorum.com/
Håbe at de kan hjælpe dig.
Held og lykke med det.

MVH
Peter Martin Nielsen
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis