Stokerfyr – Hvad gør jeg?

Hej, håber at nogle kan hjælpe mig i mit dilemma.

Jeg har for nylig købt mit første hus wink I den forbindelse blev der selvfølgelig udarbejdet tilstandsrapport osv. uden at der var slemme mangler... fint

Nu har jeg haft besøg af skorstensfejeren og han har informeret mig om at husets stokerfyr er ulovligt. Det er en salamanderkedel med en pillebeholder på hjul, som man så skubber hen til kedlen og spænder fast... fyret fungerer helt fint og så er et jo billigt med piller...

Problemet er at fyret er lavet med åben ekspansion, og det er det åbenbart ikke godkendt til. Desuden er røgrøget ikke tilgængeligt for skorstenfejeren, og det er også et lovkrav.

Skorstensfejeren mener bestemt at det er sælgeren af huset (ham der har lavet anlægget), som har skylden. Ham kontaktede jeg naturligvis, men han siger at han ikke har hørt noget brok fra skorstensfejeren i de 3 år han har kørt med anlægget. Dette modsigeren skorstensfejeren, dog uden at have noget på skrift! ("advarslerne var mundligt overbragt" citat slut)

-Nu står jeg med et ulovligt anlæg, "som skal bringes i orden hurtigst muligt", ifølge skorstenfejeren.
- En sælger der ikke kan se at det er hans problem
- En udvidet ejerskifteforsikring der ikke vil dække fordi, hold nu fast, at sælger er SKORSTENSFEJER og derfor har professionsansvar"rolleyes

Forslag udbedes
Hej, håber at nogle kan hjælpe mig i mit dilemma.... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for alle jeres svar.
Jeg er kommet til den konklusion at dette emne indeholder så mange faldgruber og kryptiske regler, at jeg har set mig nødsaget til at kontakte en advokat, så nu kører sagen... Han mente (selvfølgelig) at der ikke var nogen tvivl om at det er sælger der har handlet i ond tro ved at sælge en ulovlig installation.

Der vil blive begæret om syn og skøn, så må retten vurderer hvem der har ret: Distriktskorstensfejeren eller sælger, som jo også er skorstensfejer? Indtil videre har jeg fået tilladelse til at køre med mit stokerfyr, så jeg kommer da ikke til at fryse til vinter :-)

PS. Jeg har nu fundet ud at sagen er så speget at Sælger har arbejdet for distriktsskorstensfejeren, og at de bestemt ikke er gode venner... snak om at være en lus mellem to negle, suk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis