Stokerfyr – Hvad gør jeg?

Hej, håber at nogle kan hjælpe mig i mit dilemma.

Jeg har for nylig købt mit første hus wink I den forbindelse blev der selvfølgelig udarbejdet tilstandsrapport osv. uden at der var slemme mangler... fint

Nu har jeg haft besøg af skorstensfejeren og han har informeret mig om at husets stokerfyr er ulovligt. Det er en salamanderkedel med en pillebeholder på hjul, som man så skubber hen til kedlen og spænder fast... fyret fungerer helt fint og så er et jo billigt med piller...

Problemet er at fyret er lavet med åben ekspansion, og det er det åbenbart ikke godkendt til. Desuden er røgrøget ikke tilgængeligt for skorstenfejeren, og det er også et lovkrav.

Skorstensfejeren mener bestemt at det er sælgeren af huset (ham der har lavet anlægget), som har skylden. Ham kontaktede jeg naturligvis, men han siger at han ikke har hørt noget brok fra skorstensfejeren i de 3 år han har kørt med anlægget. Dette modsigeren skorstensfejeren, dog uden at have noget på skrift! ("advarslerne var mundligt overbragt" citat slut)

-Nu står jeg med et ulovligt anlæg, "som skal bringes i orden hurtigst muligt", ifølge skorstenfejeren.
- En sælger der ikke kan se at det er hans problem
- En udvidet ejerskifteforsikring der ikke vil dække fordi, hold nu fast, at sælger er SKORSTENSFEJER og derfor har professionsansvar"rolleyes

Forslag udbedes
Hej, håber at nogle kan hjælpe mig i mit dilemma.... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Din skorstensfejer er tydeligvis ikke særlig velorienteret på det marked! Baxi multiheat er sikkert et fint fyr, men det er ikke tidssvarrende og helt urimeligt dyrt! Det har også nogle klokkeklare ulemper, det fylder bl.a. meget, tænder ikke selv (ihvertfald ikke da jeg så på det for et år siden) Konstruktionen er faktisk bare en pænt indpakket stoker som du har. Jeg er stærkt i tvivl om den er godkendt til trykekspansion(?) Reservedele er urimeligt dyre, kedlen er af pladejern, du skal derfor have en kedelshunt monteret (læs flere udgifter) Der er masser at gode pille brændere som er godkendt af teknologisk institut. I øvrigt ville jeg ikke vægte det punkt så meget. Jeg kan høre, at det ikke er praktisk muligt med åben ekspansion. En ny skorsten er godt nok en dyr løsning. Jeg har selv brugt TB mini i 5 år uden problemer, jeg er så flyttet til et mere blivende hus og har investeret i, hvad jeg betragter som træpillebrændernes rolls royce, Bioline/ecotec, men som nævnt er der mange gode muligheder, pellx laver også fine produkter se http://www.pellx.dk/default.asp?ID=124&pID=120 sådan en fætter fåes til mellem 15 og 20,000.
Jeg vil foreslå dig at bruge noget tid på 2 ting: 1 Se om du kan få nogle penge ud af situationen. 2 Orientere dig på stoker/træpille markedet. Kør så med det nuværende system den kommende vinter over og brug så de penge som du forhåbentlig får ud af anstrengelserne til et godt system (med trykekspansion) til foråret. Pas lidt på den skorstensfejer, jeg ville ikke blive overrasket mig hvis han selv har fjernvarme derhjemmesmile

mvh Anders
Hej igen

Her er listen fra teknologisk institut. http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/listen_soegning.asp
Det er selvfølgelig fint hvis et anlæg findes på listen, men så vidt jeg husker har det tidligere været et krav, hvis man skulle have tilskud til at skifte til et biobrændselsanlæg, at det var på denne liste. Det tilskud findes mig bekendt ikke mere. Dermed har listen ikke samme værdi som tidligere.

mvh Anders
Tak for jeres svar
Hvordan skulle jeg kunne "passe på med den skostensfejer"? Jeg bor i hans distrikt, altså er det ham der bestemmer.
Hej

Det jeg tænkte på var at han tydeligvis ikke kan rådgive dig om hvilket fyrsystem der er det bedste i din situation. Som skorstensfejer er han vel som alle andre uddannede personer god til sit arbejde.

mvh Anders
Jeg må tilstå, at jeg ikke er jurist, men alle prof. med en ansvarsforsikring må være relevante. Jeg mener, nogen må jo have stillet dig i udsigt, at med dette hus følger en fyrinstaqllation - der er ikke taget nogen forbehold -

Min smed forklarede mig, at en åben ekspansionsbeholder lader sit kolde vand gå ned i fyret ved overkog, og på denne måde stoppe kogningen, og derefter lade dampen passere. Den lukkede beholder har kun ca. halvdelen af beholderen at "gi af" så den kan ikke klare et kogende fyr, derfor skal systemet have en regulering - hvor jeg fik af vide da jeg installerede, at den elektroniske regullering jeg havde købt (brugt - meget brugt) var OK. Min styring havde imidlertid en fejl, hvor den ikke målte kedeltemparaturen korrekt efter nogen tid, og jeg må tilstå, at jeg har fået respekt for et kogende fyr (min stoker leverede ca 42 KW, og kedlen var til max 18 - så der skete nogen frigivelse af kræfter når stokeren bare fyrede med fuld kraft i en times tid). Jeg har siden fået en mindre stoker, og en mauel styring - men har af denne tråd blevet opmærksom på, at der er nogle forbehold jeg skal have taget når jeg sælger hytten.

Ang din skorstensfejer - så har du ret han bestemmer, og du må ikke bruge anlægget før han har godkendt det - så du må bare i gang med at flytte fyr hvis det er det som skal til og få en åben beholder tilkoblet det anlæg. Eller også som når vi kører for stærkt - håb på, at det ikke går galt hvis du bare fyrer løs.

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
[Indlæg slettet]

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Citat fra krimi

Han sagde at jeg skulle sørge for at købe et, som var godkendt til trykekspansion af Teknologisk Institut, og han mente desuden at det kun var BAXI's MultiHeat, som havde den godkendelse.


Bliver Nød til at rette lidt på din kære skorstensfejer, Teknologisk institut har ikke noget med dette at gøre - det er Arbejdstilsynet der kan dispensere fra deres regler på den enkelte brændertype - langt de fleste pillebrændere på markedet leveres med denne dispensation

Dispensationen skal opbevares i fyrrummet og på forlangende forevises skorstensfejeren - som så åbentbart ikke aner hvad den er til

Med venlig hilsen

Fladder
Hej
hvis du ikke har mulighed for at rykke fyret frem må du jo lave en ny skorsten
pris ca 5 kg og en åben eks... kan du selv lave, den skal bare kunde rumme ca 10 % at vandet i dit anlæg (varm/kold)

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Da vi for 2 års tid siden købte vores gård hade vi det selv samme stoker fyr som det du har og kan kun sige SKIFT DET.

det er ikke 2 potter pis hver 150 m3 koste 12 ton stoker piller 12x1350 kr og vi har efter iso det med hulmur og det hele.

vi har skifte det hele ud og godt nok har vi kørt på sol varme hele sommer men har skifte det ud til en vigas træ kedel ( vi bor jo på lande biggrin ) men vi har også skifte stoker ud med at baxi fyr og det holder sku , det kan fyre med alt og koste kun 8 ton sidste år
hmm har ikke styr på alt det der stokerfyr men vi har lige købt hus og der sagde mægleren at hvis der var noget som ikke stod i tilstands rapporten som den der har lavet den ikke har lagt mærke til kan man få den der har lavet rapporten til at betale for fejlen og fik at vide det var en afgrundene til at det var så dyrt at få lavet sådanne en rapport fordi at de kunne komme til at hænge på noget hvis de havde overset det og de så skulle betale for udbedringen af fejlen... og som jeg læste skrev du at der ikke stod noget om det i rapporten så det kan være du kan bonge dem for det men prøv at snak med din mægler og ejerskifte forsikring for det kan ikke passe de ikke vil gøre noget...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis