Hey! Sand
Jeg tror ikke du får en fugemand til at lave mørtelfuger, og hvis ikke, så skal du vel nærmest have fat i en murer?
Så svært er det heller ikke, men hvis man ikke lyster at udfordre sig selv i GDS retningen, så har du sikkert nået til den rette konklusion.
Jeg har selv fuget mine vinduer på efterfølgende måde, hvilket var grunden til mit spørgsmål om den gammeldaws måde virkelig var bedre end nytiden fremgangsmåde.
Jeg har monteret nye vinduer med en afstand til murværket på ca. 15mm. Det mellemrum har jeg fyldt ud med isolering, men har ikke fyldt det helt ud, da der udvendig skal være plads til en bagstopper og oven på den har jeg så fuget udvendig fra med en byggesilicone beregnet til fugning af viduer og døre.
Indvendig har jeg så efterfølgende fuget med en akrylfuge.
Udglatningen af selve fugemassen gøres med en fugepind i ca. samme bredde som fugen. Fugepinden lader du stå lidt i en blanding af vand og opvaskemiddel. Under arbejdet dypper du lejlighedsvist fugepinden i sæbevandet, så hænger siliconen ikke fast i fugepinden.
Du kan også bruge fugebånd, læs linket her:
http://www.raadogdaad.dk/?nodeid=735 Lad dig ikke skræmme, og husk på at det kan jo i værste fald bare kan laves om, men så har du i det mindste prøvet .
God arbejdes lyst!
Mvh. Allan Johansen