Vesuv drejebænk.... kender nogen?

Det har ikke undgået min opmærksomhed, at der i dette forum færdes indtil flere personer, der har et indgående kendskab til metalbearbejdningsmaskiner.

Jeg har just erhvervet mig en sådan, nærmere præciseret, en metaldrejebænk af mærket Vesuv, som ifølge sælger skulle være fra 1938.
Sælger har ejet maskinen i en længere årrække, men har så godt som ikke benyttet den, og kan ikke fortælle meget om den.
Jeg går ud fra, at den er af dansk fabrikat, siden jeg ikke finder den omtalt på den fremragende side www.lathes.co.uk
Jeg ville sætte pris på, hvis nogen kan fortælle mig mere om maskinen, dens oprindelse, og brug af den.
En manual lader sig jo nok ikke fremskaffe. (?)

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Det har ikke undgået min opmærksomhed, at der i... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har købt en Vesuv royal 180 med nr. 3789 som er i nogenlunde stand, (gammel skole maskine) der mangler nogle dele til gevindlåsen inde i selve forklædet! og jeg har snakket med en knud Rendebo om dele til den, han ejer den maskinfabrik der i tidernes morgen lavede disse maskiner. han omtalte også king maskinen og snakkede noget om at de havde solgt nogle stykker til israel også.
Citat fra thomson

jeg har købt en Vesuv royal 180 med nr. 3789 som er i nogenlunde stand, (gammel skole maskine) der mangler nogle dele til gevindlåsen inde i selve forklædet! og jeg har snakket med en knud Rendebo om dele til den, han ejer den maskinfabrik der i tidernes morgen lavede disse maskiner. han omtalte også king maskinen og snakkede noget om at de havde solgt nogle stykker til israel også.


Er det en der kommer fra Esbjerg maskinmester skole?
Det billede jeg lagde af en "King" har jeg "lånt" fra dba, hvor den var til salg i december 2006.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Citat fra HansW

Det billede jeg lagde af en "King" har jeg "lånt" fra dba, hvor den var til salg i december 2006.


Ja det kan jeg huske, ærger mig også jeg ikke købte den da der stadig var mange dele til den på lageret.

Men man må jo stoppe et sted.....

Det vi søger iøjeblikket er en Prince Vesuv drejebænk (Bordmodellen) specielt en med en tilhørende fræserslæde.

Steffen

Hej Hans,

jeg kan se det en lidt gammel artikel jeg svarer på men ,

jeg har lige fået en prince VD 100 fra vesuv, den på dit midterste billede, har du evt. en manual liggende på dyret.

Ps. min bænk blev sidst kontrolleret 18/6-69 af EP på vesuv


<p>pbc</p>
Annonce

Hej Alle,

Har lige fået en Prince vesuv VD100 i meget fin stand og med de fleste værktøjer.

Det er nr 3696 og fra 1969.

Jeg mangler ikke overraskende en manual på den gamle svinger, kan nogen hjælpe med evt. kopi eller andet.

mvh

Per


<p>pbc</p>
Måske Steffen77 kigger forbi på et tidspunkt. Det er ham der har Vesuv museet og ved alt om maskinerne.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?

Hej Perbay

 

Kan se du søger en manuel til en Vesuv Prince.

Jeg har sådan en som du kan få en kopi af, du kan kontakte mig på følgende mail

[email protected] / 51319356

Det eneste er der findes er en lille bog med oversigtstegninger samt beskrivlser af brug af drejebænk samt smøring.

Er din Prince med Nortonkasse ?

 

Hilsen

Steffen Kristensen

Hej steff

 

Jeg går inde på Museumsfregatten Peder Skram. Der har vi en ROYAL drejebæng hvor der mangler nogle dele til.

Da jeg kan forstå at du har lavet et museum, ville jeg gerne vide om du kender nogle steder hvor man kan få fat i reservedele til disse pragtfulde maskiner.

Jeg tog selv min svendeprøve på en sådan maskine i Søværnet der dengang havde mage af dem men det er ikke rigtigt muligt nu at få nogle reservedele ud af dem.

 

Håber du kan hjælpe

Med venlig hilsen

Jan


<p>&#160;jeppe</p>
Hej
Jehg har lige købt en Royal nr. 3809, der er en del bagflanger med, der i blandt 3 med nr. 2722.
Hvem har drejebænken ?

M.V.H.
Hans Jørgen Fløjborg
Telf. 65902310

Hej.

Jeg har lige købt en Royal nr.3809, der var en del bagflanger med

deri blandt 3 med nr.2722, hvem har drejebænken.

Tlf. 65902310

 

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også