Vesuv drejebænk.... kender nogen?

Det har ikke undgået min opmærksomhed, at der i dette forum færdes indtil flere personer, der har et indgående kendskab til metalbearbejdningsmaskiner.

Jeg har just erhvervet mig en sådan, nærmere præciseret, en metaldrejebænk af mærket Vesuv, som ifølge sælger skulle være fra 1938.
Sælger har ejet maskinen i en længere årrække, men har så godt som ikke benyttet den, og kan ikke fortælle meget om den.
Jeg går ud fra, at den er af dansk fabrikat, siden jeg ikke finder den omtalt på den fremragende side www.lathes.co.uk
Jeg ville sætte pris på, hvis nogen kan fortælle mig mere om maskinen, dens oprindelse, og brug af den.
En manual lader sig jo nok ikke fremskaffe. (?)

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Det har ikke undgået min opmærksomhed, at der i... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kim.mortensen

Vi får vel flere billeder af din maskine?

Jeg ser nu, at Tony fra www.lathes.co.uk efterlyser materiale om netop din model.

Er det godt?
Jamen selvfølgelig. Jeg skal lige få taget noget snarest efter den er blevet samlet helt nu...
Hej Alle i denne tråd.

Ved ikke lige hvad der går galt,men for at slå tingene fast, og undgå mere forvirring omkring Vesuv drejebænkene er der følgende ting der står fast

Vesuv lavede som de mest kendte først den helt gamle med fladrem kaldet Vesuv efterfølgende også en med kilerem også kaldet Vesuv tilsidst i denne serie blev der lavet en Vesuv med Gearkasse. I Vesuv navnet blev der ikke lavet flere men derimod storebroren til denne kaldet Royal og har kun noget med navnet vesuv at gøre fordi den blev lavet på Vesuv fabrikken, men bænken hedder kun Royal. Af bord drejebænk blev der lavet en Hobby prince til træ og også en Prince drejebænk som ikke hedder Royal Prince men bare Prince.

Der blev ikke lavet nogen former for en Manuel til Vesuv, Royal eller andre i den serie, men derimod til Princen blev der lavet en lille fin bog til hver enkelt leverede Prince drejebænk. Bogen indeholdt en gevind tabel , split tegninger samt maskinkort for netop tilhørende drejebænk med påstemplet det rigtige nummer som drejebænken havde og en lille beskrivelse i bogen omkring drejebænken. Altså der findes ikke manueller til disse drejebænke ikke andet end reklamer prospekter og gevindtabeller samt skærehastighedskurve.
Hej Alle i denne tråd.

Ved ikke lige hvad der går galt,men for at slå tingene fast, og undgå mere forvirring omkring Vesuv drejebænkene er der følgende ting der står fast

Vesuv lavede som de mest kendte først den helt gamle med fladrem kaldet Vesuv efterfølgende også en med kilerem også kaldet Vesuv tilsidst i denne serie blev der lavet en Vesuv med Gearkasse. I Vesuv navnet blev der ikke lavet flere men derimod storebroren til denne kaldet Royal og har kun noget med navnet vesuv at gøre fordi den blev lavet på Vesuv fabrikken, men bænken hedder kun Royal. Af bord drejebænk blev der lavet en Hobby prince til træ og også en Prince drejebænk som ikke hedder Royal Prince men bare Prince.

Der blev ikke lavet nogen former for en Manuel til Vesuv, Royal eller andre i den serie, men derimod til Princen blev der lavet en lille fin bog til hver enkelt leverede Prince drejebænk. Bogen indeholdt en gevind tabel , split tegninger samt maskinkort for netop tilhørende drejebænk med påstemplet det rigtige nummer som drejebænken havde og en lille beskrivelse i bogen omkring drejebænken. Altså der findes ikke manueller til disse drejebænke ikke andet end reklamer prospekter og gevindtabeller samt skærehastighedskurve.
Hej Steffen,
Det er godt du sætter tingene på plads.
Jeg er som nok bekendt meget interesseret i maskinen.
Men vil det sige, at når man ser en maskine med gearkasse, og der står Royal på den, så er det fordi nogen har "opgraderet" en Vesuv? Man har endda set nogle med både gearkasse og "rokokoben"?
Jeg har sammensat nogle billeder, der ligner en logisk udvikling.
Måske du vil kommentere på dem?
Og det er nok rigtigt, den manual jeg har fået er et salgsprospekt med rigtig fine billeder + fine samlingstegninger.

Er det godt?
Annonce
Og lige et par til:

Er det godt?
Hej til alle i den tråd

Først med hensyn til spørgsmål omkring opgradering af vesuv / Royal kan man godt kalde det en slags opgradering. Først lavede man den "gamle" type Vesuv først med fladrem derefter kilrem og så senere med gearkasse.
Forskellen er at Royal blev produceret med 2 spindler en ledspindel og gevindspindel ideen til dette var at der ikke var 2 funktioner på en spindel (gevindskæring samt tilspænding)Vesuv blev produceret med altå kun 1 gevindspindel som både tilspænding og gevindskæring kørte på.
Billede 1 er af den allerførste type de lavede altså rokokoben i begge ender samt med fladrem (uden nortonkasse)
Billede 2 er af den anden udgave men nu med "fast" fod i spindeldokken (med nortonkasse)
Billede 3 er af den anden type hvor der var "fast" fod i den ende hvor spindeldokken er samt nu med kilerem men i bund og grund samme slæder og opbygning.
Billede 4 er af Vesuv men alligevel med rokokoben i pinol enden senere lavde de også Vesuv med "fast" fod i begge ender (Billede 5)
Billede 6 Royal altså storebroren til Vesuv men med to spindler samt andre små forbedringer.
Billede 7 Vesuv King en bænk som ikke blev så populær Vesuv satsede en del på denne bænk,men man menede det var derfor det ikke gik så godt på fabrikken til sidst da de satsede for årdt på denne som ikke var tidsvarende.

Mine oplevelser omkring Vesuv bænkene generelt er at det er en meget god drejebænk både Royal og Vesuv men eftersom vi har haft fingere i alle typer og mange, kan vi udlede at der ikke har været så meget "styr" over hvad man har sat på ifølge nummerserien. Bænkene er mere bygget efter konkrete bestillinger og ønsker derfor er der så mange varianter.
Hej Stef,
Mange tak for den interessante gennemgang.
Har du også en "King" i dit museum? (Som desværre ligger på den forkerte side af broen.)

Er det godt?
Citat fra HansW

Hej Stef,
Mange tak for den interessante gennemgang.
Har du også en "King" i dit museum? (Som desværre ligger på den forkerte side af broen.)

Nej Desværre , der skulle efter udsagn fra tidligere ingeninør fra Vesuv fabrikken kun være lavet 10-15 stk men andre mener der kun blev lavet 2 prøvebænke som skulle være sendt til København
Endvidere kan jeg oplyse at Vesuv Fabrikken producerede ca. 3900-4000 bænke nummereret deri blandt Prince bænken(Bord modellen)
Nummerserien er ca. fordelt sådan
0001-1800 Vesuv med Fladrem/kilerem.
1801-2300 Vesuv med gearkasse.
2301-3900 Royal deriblandt også Prince bænken.

Jeg synes det er interssant at huske på af ca. fra nr. 1800-3900 blev der eksporteret ca. 25-30% af bænkene til udlandet ifølge internt brev fra Vesuv. Det vil sige 2100bænke minus ca. 30% = 1470 drejebænke af typen Vesuv m. gear + Royal samt Prince tilbage i landet.....

Så de ligger ikke og flyder rundt omkring samt man må antage at nogen er skrottet samt brugt til andet.
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også