Vesuv drejebænk.... kender nogen?

Det har ikke undgået min opmærksomhed, at der i dette forum færdes indtil flere personer, der har et indgående kendskab til metalbearbejdningsmaskiner.

Jeg har just erhvervet mig en sådan, nærmere præciseret, en metaldrejebænk af mærket Vesuv, som ifølge sælger skulle være fra 1938.
Sælger har ejet maskinen i en længere årrække, men har så godt som ikke benyttet den, og kan ikke fortælle meget om den.
Jeg går ud fra, at den er af dansk fabrikat, siden jeg ikke finder den omtalt på den fremragende side www.lathes.co.uk
Jeg ville sætte pris på, hvis nogen kan fortælle mig mere om maskinen, dens oprindelse, og brug af den.
En manual lader sig jo nok ikke fremskaffe. (?)

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Det har ikke undgået min opmærksomhed, at der i... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ser lige, om der er liv i denne gamle tråd...

Jeg skal hente en Vesuv (160S), tror jeg den hedder, i weekenden.
Jeg tænker, at det skal foregår på en boogietrailer. Ideen er at vippe den op på laddet og altså transportere den liggende.
Er dette en gangbar metode, elelr er der andre metoder? Råder ikke over lastbil og kran mv - kun tre hjælpere af kød og blod.

Vh
Frank
Ofte betaler det sig at hyre en lastbil med kran, det sker ofte at drejebænke tager skade af transport, ofte tager håndtag skade, og bøjede spindler, samt afbrækkede dele der sidder udsat.

Hvis du alligevel vælger selv at transportere, så lad drejebænken stå op, og fastgør den med rigelig med spænde stropper.
Går ud fra den vejer 500 + kg

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for det. Ja, en kran havde været optimalt - også selvom det ikke er nogen stor drejebænk. Den tidligere ejer mener dog ikke, der sker noget ved at lade den ligge ned på ryggen (men nu er det selvfølgelig heller ikke hans længere :)

Når jeg kommer hjem har jeg til gengæld adgang til en traktor med frontlæsser, der kan læfte 800 kg. Men hvor stropper man op på en drejebænk uden at få ødelagt noget?
Nu kender jeg ikke vægt og størrelse, men er den ikke tungere end i kan løfte den, og ligge den stille og roligt med, så håndtagene vender opad, kan det vel godt gå.

Du stropper bare fast på selve drejebænkens krop, vangerne tage ikke skade af spændestropper, bare du undgår sarte dele som håndtag, og andet udhængende løsøre.

Ser den ikke nogenlunde sådan her ud ?
For så ligner det ikke en man bare lige håndtere med håndkraft.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er den her, jeg har købt:
https://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-og-arbejdsredskaber/drejebaenk/annonce/billeder/46966652-vesuv-drejebaenk-med-tilbehoer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også