Sofabord af beton

Hej gør det selv folketwink

Tænkte på nu vil jeg gerne have et sofabord i beton.
Min ide lyder sådanne!

1. Lav en ramme ud af træ i ønsket mål
2. Beklæd rammen med plastick indeni
3. Bland en gang beton
4. Smid betonen i rammen
5. Når jeg nu har halvdelen af betonen i rammen ligger jeg sådan et kraftigt gitter i for at stabilisrere bordet. Da det i mit tilfælde skal være lidt stort.

Så er det ligesom jeg går død her hvad gør jeg med nogle bordben?

Så en som havde beton bordben så også smart ud.

Eller kan man tage nogle fliser og stable op også ligge sin bordplade ovenpå?

Det med fliserene ville jo ligesom give prikken over i'et hvis i forstår så er det jo et rigtig råt look.

Også kunne man vel vand slippe sit bord for at få det helt glat og fint også måske behandle det med noget voks?

Håber kan komme med nogle gode råd
Hilsen
--== Lasse ==--
Hej gør det selv folket Tænkte på nu vil jeg... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har lavet et sofabord i terrezzo den er dog kun 90x90x7cm form til sokkel.Brugte jeg et plastrør på ø400mm og et inderrør på ø 200mm det er blevet rigig godt. og en ting er sikkert hvis en dag beslutter mig for at lave en der er længere  bliver det med 2 søjler dog i en anden dimision kommer lidt an på bredden af bordet.  hvis du vil have din bordplade helt glat bør du nok bruge fiberplade eller alu, til gengæld er det begrænset hvor hvor meget du skal slibe borpladen. jo mere du sliber jo mere sand kommer der frem.  du kan jo få fat i noget bejdse hvis du ikke vil have den grå farve billede kan mailes

P.s lav ikke betonen for tyk det skal skal kunne flyde ud så du slipper for alt for mange luft huller hilsen kenneth

hejsa. jeg er igang med mit første støbe projekt, prøver med noget sort terasso look.
Er dog langt fra tilfreds med resultatet.
for det første er jeg kommet for sent igang med slibningen, hvilket har resulteret i at man tydeligt kan se at der er blevet slebet med en diamant kop:-(
for det andet er pladen ikke blevet så sort som forventet, mange af jer skriver at man skal bruge noget oxyd farve! hvad er det? er det i pulver form eller ar det maling? jeg prøvede selv at bruge flisefuge i koksgrå, men er jo ikke tilfreds.
sidst men ikke mindst syntes jeg at bordpladen har et skær af hvidt støv. ved ikke om det kan skyldes at jeg har slebet for sent.

konklusion: det en ommer.

spårgsmål. oxyd farve hvad er det. hvor kan det købes.

det kan vel ikke slibes for sent??? du må bare igang med lidt finere slibe sager!!

men ellers er det jo bare op på hesten igen! :)

Det kommer ikke an på, hvor meget hjerne man har - men hvordan man bruger det man har.

(Elektriker)
 

Oxydfarve kan købes i Bauhaus. Prøv og giv den sorte plade lidt olie/voks på et sted. Det tager det5 hvide look. Hilsen Claus
Integration af vask?

På trods af alderen på denne tråd er den jo stadig fyldt med fantastisk meget brugbar info om at støbe bordplader selv.

Jeg har dog lyst til at min bordplade til badeværelset skal være udstyret med en integreret vask. Er der nogen der har noget erfaring med det?

Hvilket materiale kunne evt. bruges til formen - Måske noget flamingo der er blevet behandlet med silikone for at skabe en mere plan overflade der ikke hænger i cementen? Måske kombineret med voks så det er lettere at løsne formen efter hærdningen?

Mvh Anne
Annonce
Forleden så jeg en udsendelse på DR3 hvor de selv havde støbt bordpladen med integreret køkkenvask.
Her havde de anvendt en alm stålvask der var placeret oven på den plade de støbte på og havde fået et godt resultat.
Jeg gætter på de havde givet den en gang olie som slipmiddel.
På samme måde som det med fordel gøres på pladerne osv.

Men jeg gætter kun :-)

MVH Njord

MVH Njord
Er det stadig Hobro, der er bedste (jydske) bud på sted at købe skærver?
Skal i første omgang bare bruge en ganske lille portion til noget reparation - og måske lidt til at lege med for at se, om jeg kan få lyst til større projekter.

Mvh. Mich
Det var nok smartere at oprette en ny tråd til dit emne, men never mind.
Asfaltfabrikken i Brejning krydset ved Spjald ( Videbæk Ringkøbing landevej) har rigtig mange forskellige former for sten og skærver. Og der står et skilt uden for "Salg til Private"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Mich,

Hvis det er betonstøbte emner du skal reparere, så er tråden fin nok. Og er det terrazzo du skal lave, så er det ikke bare skærver du skal bruge, det er marmorskærver. Du kan ikke slibe i stenskærver.

Men er det bare stenskærver til grovbeton eller en grusvej 😄 så behøver du ikke tage til Brejning. Jeg ville tage på Aarhus Havn. Kan se du er fra 8210.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også