Sofabord af beton

Hej gør det selv folketwink

Tænkte på nu vil jeg gerne have et sofabord i beton.
Min ide lyder sådanne!

1. Lav en ramme ud af træ i ønsket mål
2. Beklæd rammen med plastick indeni
3. Bland en gang beton
4. Smid betonen i rammen
5. Når jeg nu har halvdelen af betonen i rammen ligger jeg sådan et kraftigt gitter i for at stabilisrere bordet. Da det i mit tilfælde skal være lidt stort.

Så er det ligesom jeg går død her hvad gør jeg med nogle bordben?

Så en som havde beton bordben så også smart ud.

Eller kan man tage nogle fliser og stable op også ligge sin bordplade ovenpå?

Det med fliserene ville jo ligesom give prikken over i'et hvis i forstår så er det jo et rigtig råt look.

Også kunne man vel vand slippe sit bord for at få det helt glat og fint også måske behandle det med noget voks?

Håber kan komme med nogle gode råd
Hilsen
--== Lasse ==--
Hej gør det selv folket Tænkte på nu vil jeg... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
come on.....2*1m i 5 cm's tykkelse giver da kun 100 liter og 210 kilo. Og det er et stort bord. Men vel ikke mere, end et par raske svende kan svinge op af en trappewink

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Hej Lasse,

Jeg har lige været igennem, og er endnu ikke færdig med det helt store betonstøbeeventyr.

Det er et fantastisk materiale at arbejde med, og jeg har tilbragt adskillige timer med at gennemtrevle nettet for at finde detaljerede oplysninger om emnet. For det meste uden held.

Jeg har støbt 2.5 m (indtil videre) hvid betonbordplade til mit køkken, det ser super ud. Til dette har jeg anvendt hvid Portland cement iblandet kvartzsand i kornstørrelse 4. Det giver en meget ensartet overflade.

Jeg er ved at eksperimentere med at iblande marmorskærver for at få et terrazzolook. Det er spændende. Jeg har lavet hvid (lys) Terrazzo, og skal snart prøve med sorte skærver, alm. grå cement iblandet sort oxydfarve. Det burde give sort terrazzo.

Støb ikke på plastik, det giver for meget efterarbejde, da den er svær at få til at lægge sig fladt ud over pladen, det giver "vulger". Brug istedet det dertil egnede betonstøbeplade som kan købes i ethvert byggemarked. Det er lidt dyrt, men kan genbruges igen og igen.

En slagboremaskine er super til vibrering. Det er længe nok til de 4 cm jeg støber. Er der lufthuller i overfladen bagefter, så fyldes de bare ud med en cementpasta som er cement og vand blandet sammen.

Grovslibning gøres lettest (efter min erfaring) med en diamantklinge på en vinkelsliber. Derefter bruger jeg en rundelsliber med Bosch "black Stone" papir til sten. Dette fåes i korn 80 til 1200. Det betyder at det er muligt at få det til at ligne et spejl hvis du er tålmodig nok. Jeg er dog godt tilfreds efter korn 120.

Afslutningsvis mætter jeg beton med voks. Det giver et fantastisk spil i betonen og kan efterbehandles så tit du vil. Lak er sikert fint, men ridses den, så er det sværere at rette op på. Med voks, så kan du bare behandle en gang per måned.

Jeg har sikkert glemt noget, men bare spørg.

Klø på, det er sjovt

Hilsen Claus

PS: Jeg har købt en betonblander hos Harald Nyborg til 1000,- Den står i kælderen og kan blande ca. 50 - 75 kg per tur. Det er nok til 1 m2 i 4 cm tykkelse.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Rodehouse og alle andre betonentusiaster

Jeg har med stor interesse læst dit indlæg om betonbordpladen. Jeg går og pusler med et lignende projekt og har i denne forbindelse et par spørgsmål og et par tips.

Da jeg skal støbe betonbordpladen på dens endelige plads (forskallingen er bygget ovenpå køkkenelementerne og den underliggende plade bliver en del af den endelige konstruktion) skal den bare sidde i skabet første gang. Derfor bruger jeg en stor del af min fritid på små støbeprøver, og jeg har desværre ikke haft den store success med de første 3. sad

Jeg er efter nogen ekperimenteren nået frem til en blanding af sand (0,3 til 1mm) og cement i forholdet 1 del cement til 2 dele sand. Dette er tilsat 1% superplastificerende tilsætning, som skulle gøre betonen vibreringsfri.

Problemet opstår når jeg skal behandle den færdigstøbte prøve. Efter en hurtig afretning med diamantslibekop, begynder betonen at være fyldt med luftbobler. Disse luftbobler giver "huller" i overfladen, og selvom disse huller måske ikke er større end 1 mm i diameter, kan der alligevel være meget pizzasovs ned i dem. smile

Skyldes dette at jeg ikke har vibreret betonen godt nok, eller er mit blandingforhold forkert?

Og så til et lille tip. Hvis du ikke er færdig med at eksperimentere med farve kan jeg anbefale sort farvepigment. Jeg købte en pose med 1,8 kg til 81 kr hos Morsø Maling (www.morsmaling.dk). Deres hotline anbefalede at røre malingspulveret op i vand for at skabe en malingspasta. Derefter skulle denne tilsættes betonnen under blandingen. Udover at det svinede af pommerens til har de virket fint. Konen har godkendt farven wink

mvh Michael
Køb/ bestil bogen , Concrete countertops , på Amazon.com uk afdelingen.
Her er alle svar på dine spørgsmål + et par til.
Hej,

Jeg blev opfordret til at vise et billede af køkkenbordet i beton. Her er det. Når jeg får mere tid, så tager jeg lige et billede af et par andre projekter.

Hilsen Claus

PS: Beton - Mike, de lufthuller du omtaler, skal fyldes med "cementsmadder" det giver bare mere charme til Terrazzo look'et wink
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nå ja, der er vel ikke et bedre tidspunkt end nu biggrin

Jeg fandt også et billede af havebordet. Det er 1m x 2m. Betonpladen er lagt ovenpå et stålstel jeg har svejset op og fået galvaniseret.

Bordpladen er lavet af 50 % hvid portland cement og 50% marmorskærver i hvid/beige + vand + ca. 4-5% brun pigmentfarve. Slebet med en vinkelsliber med en diamantkopsliber og poleret med en excentersliber med sort stensandpapir fra Bosch. Vådslibning er at foretrække, men vi kan jo ikke alle have et proffesionelt betonværksted hjemme i garagen wink

Jeg har afslutningsvis givet pladen voks, stillet parasollen i det tilegnede hul i benet, og så er vi klar til en gang barbacue - Til næste år.

God arbejdslyst - Claus
Hvis man blander noget selvnivellerende cement/pulver i løber det i alle tilfælde lettere ud og sammen, eller man kunne måske afslutte med at lægge et tyndt lag selvnivellerende som afslutning?? Der skal nok anstilles nogle forsøg.
Når man bruger dette på et badeværelsesgulv, giver det en meget fin og lækker finish, som dog dækkes af fliserne.

Jeg så den flotte køkkenbordplade! Hvis man støbte den in situa, ville man så kunne støbe den i et stykke inkl. vinkel?
mvh
ktm, der fik ideer! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Den selvnivellerende gulvmasse er lidt svær at arbejde med. Jeg får den aldrig helt lige. Der var dog en "gør-det-selv'er" i et af boligprogrammerne der gjorde det, resultat kender man dog desværre ikke før bagefter!

Det er efter min mening umuligt at støbe på stedet hvis der er en vinkel på bordet. Overfladen på bordet vender ned imod din plastik eller støbeplade for at give en ensartet overflade. Den skal derefter vendes, og så vender "vinklen" den forkerte vej wink

Claus
Hej Betonfreaks.
Det er nogle flotte bordplader der findes her.
Vi har solgt pigment til flere forskellige kunder, der skulle bruge det til bordpladestøbning. Et par stykker er kommet igen fordi de ikke var tilfredse med det første forsøg, eller fordi de ikke kunne vente med at afforskalle til betonen var ordentlig hærdet (det tager 28 døgn inden cement er fuldt afhærdet) Det er selvfølgelig ikke nødvendigt at vente så lang tid. Pak gerne det støbte ind i plastic så det hærder frem for at tørre. Jeg vil referere en som ikke var tilfreds p.gr. a. de små huller i betonen efter støbning, han havde anvendt en slagboremaskine til vibrering. Han fortalte at ved at anvende en rigtig betonvibrator (stavvibrator) var der overhovedet ingen problemer, alt luft i betonen kom simpelthen til overfladen med det samme.
Hvis man laver en stor bordplade af flere blandinger er det vigtigt at blandingerne kører lige lang tid i blanderen af hensyn til "rivning" af pigmenterne, helst over 20 min.
Jeg er klar til at prøve at støbe bordpladen til vores kogeø.
Hvordan er det at holde sådan en betonplade rundt komfuret?
Hvor tit skal den have voks?
Er der nogen der har prøvet at behandle med nano-cover ?
Hvordan er resultatet blevet for jer der har eksperimenteret med at lave en sort bordplade ?(lad os få opskriften)
Støber i hullet til kogepladerne eller skærer i det ud ?
confused
På forhånd tak...
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også