British Seagull

Har lige købt en Seagull fra 72.
Er der nogen som sejler med sådan en? Der står på tanken ( en klæber der er sat på) at der skal 9 % olie i !!!
Det syntes jeg lyder ret vildt.

Hvis nogen sejler med en seagull vil jeg gerne høre hvad i bruger.

-og så lige en hilsen fra Strib.
Søren.
Har lige købt en Seagull fra 72. Er der nogen som... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej igen Søren.
du kan få en original på ebay hvor man kan betale via "pay pal" som er en sikker betalingsmåde, har selv brugt det 4 gange, men det er klart lettere at købe en uoriginal , kan fås med filter . ps. tanken har 1/8 '' rørgevind. Kan også købes hos S-O-S i England, som du bl. andet kan komme på via min side.
hilsen Erik , selv B.S. ejer, type 102 årg 1959

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra Søren-Strib

Har lige købt en Seagull fra 72.
Er der nogen som sejler med sådan en? Der står på tanken ( en klæber der er sat på) at der skal 9 % olie i !!!
Det syntes jeg lyder ret vildt.

Hvis nogen sejler med en seagull vil jeg gerne høre hvad i bruger.


Ja det er rigtigt med den %, det er tæmmeligt meget. Hus at rense skruehuset og skift olie, G5 85W-145. Ring til masnæs ø marine.

Fra Thomas JB
Hej Thomas.
Jeg har altid brugt 10 % på min Senturion 6,2 Hk. som der stod i brugsforviringen. Og jeg har experimenteret med gear olie, en del stævnrørs fedt til to dele kædesavs olie, der varmes lidt op så det er letere at røre sammen, til gengæld skal du ikke skifte olie en hel sommer, hvor det anbefales at skifte for hver 10 timers drift.

V.h. Håndværkeren
Jeg har i nogle år forhandlet Silkolen olieprodukter. Dog mest til 2 takt motorcykler og ved at der er en forskel på den måde de brænder rent på, men en Seagull er jo luftkølet og må blive mere varm end en vandkølet?
Nu er bærehinden i 2-takt olie jo forbedret vildt meget gennem de sidste mange år.
Når motorne er fra 60'erne brugte man jo næsten spildolie i benzinen, som ikke havde nogen bærehinde der var til at prale af.
Er der ikke nogen der har prøvet at kører med mindre olieblanding? Jeg ved at olien alene kan blandets 1,5 - 2 % i motorer der førhen skulle have 4 %, det er jo en halvering af olien.
Med den olie kan man jo nøjes med 5 % i stedet for 10 %

Der må da også være problemer med tændrør der brænder af, når der er så meget olie i benzinen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hvem i alverden har bildt dig ind en Seagull er luftkølet ? den kører meget kold

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
det er der ingen der har... jeg syntes bare det så sådan ud på billederne. Men uanset hvad så er olien blevet meget bedre... også til vandkølet påhængsmotorer.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hej Andy .
Når en Seagull kræver så meget olie, så er det ikke alene smøring, det handler om, det er også tætning af krumtapslejer, som er ret korte og uden tætningsringe. Endvidere ønskes en god korrosionsbeskyttelse, fordi en Seagull skal kunne smides ind under en hæk, og så tages frem og startes 20 år efter. Det er en primitiv konstruktion, som opfylder den målsætning man satte. Det er ikke en motor til hvide handsker.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Den har jeg fanget - wink
Min pointe er jo at olien er dobbelt så god i dag som den var den gang man skrev manualen. Men jeg kan godt se at det er skidt at prøve og så brænder lejerne sammen.. Men hvis jeg havde en ville jeg prøve med mindre olie.. med mindre ander har prøvet og så brændt den sammen....

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

De kan skam modificeres med andre strålerør i karburatoren og en lettere blanding , interesserede kan læse om det, via et link på min side, det er for omfattende at fortsætte med her. Det er nemlig ikke alle der kan tåle det, siden har et ret stort forum, hvor det jævnligt tages op. Siden er på Engelsk

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs og Andy.
Jeg har faktisk været ude for sådan en der bare vidste meget mere end mig om Seaguell, og jeg kunne bare lukke R.... !
Han fyldte 4 % på og startede, den gik fint i ca. 5 min. så sagde det nærmest KLUNK og det var så den motor, jeg grinte ikke af fyren, nej jeg smilte bare overbærende.
En Seaguell skal man ikke experimentere for meget med, og den skal bare virke når man har brug for den også selvom den har været dykket engang. Og det gør den !

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis