Hvilken olie til en træbordplade.

Vi har lagt en træbordplade i vores køkken, hvilken slags olie er det man smører det ind i, ved en af jer det?

Tak for hjælpen
HILSEN FYNBOEN
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En blanding af terpentin og Linolie, det står bag på Linolien fra eks. borup hvad blandingsforhold du skal bruge (mener det er 1/3 del terpentin).

Det er billigt og godt. Det skal stå og "søppe" i nogle timer, jeg lader det stå i 6 timer.

Trip Trap laver også noget med hurtig tørende med hærder i, jeg bryder mig ikke om den hinde det efterlader. En gang jeg havde smurt det på ringede telefonen, det størknede for meget på den halve time der gik og så måtte jeg bruge en rystepudser til at fjerne det igen.

Jeg er mest til noget der kan stå og trække langsomt ned i træet.

PS. Husk at smøre bagsiden ind før den monteres, ellers kan den slå sig.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hvilken træsort er bordpladen. Egetræ må trods den gængse opfattelse ikke få linolie. Garvesyren i egetræet modarbejder nogle af indholdsstofferne i linolien. Hvis det er eg, skal det have vaselinolie istedet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ups, ja, vi er også så eksotiske her i Roskilde.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
I modsætning til PeterR kan jeg godt lide den hærdende olie.
Jeg har brugt den i 2 køkkener.
Det ene køkken var med en plade i Heveatræ. En meget lys træsort. Der brugte vi Junkers træolie med hvid pigmentering.
Det andet køkken var med en plade i Nyatohtræ. En mørk rødgylden træsort. Her brugte vi også Junkers men her uden pigmentering.
Vi har været ovenud tilfredse. Den hærder somsagt op, hvilket giver en god modstandsdygtig overflade. Rødvin, rødbedesaft og lign. Kan ligge en nat over uden at have lavet pletter.
Som Peter nævnte krfæver det lidt omhyggelighed når det smøres på. Men gøres det rigtigt får man en rigtig flot bordplade.
Hvis telefonen ringer når man er igang, så bare lad den ringe :lol: :lol:

mvh
Melin
Hej...

Vi har lige købt en køkkenbordplade af valdnød. Der var noget med fra fabrikken som hedder bio olie.

Jeg bryder mig ikke om at en træbordplade for en overflade som minder om lakering... Det synes jeg min svigerindes kirsebærbordplade er kommet til. Hun bruger lindolie.

Nu er jeg ikke færdig med at behandle min bordplade endnu, men synes at resultatet er flot indtil videre og er også indtil videre let at holde.

Hejho
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
jeg startede også ud med terpentin og Linolie i mit første køkken men er senere (andet køkken) gået over til Junkers træolie - og det er altså 10 gange så nemt og bliver også meget flottere efter min smag.... og man kan da nemt tage telefonen hvis den ringer imens - man skal bare ikke være en tøs og snakke i 2 timer biggrin så går det fint
pma. din bandit.... Jeg har ikke talt siden.

Det er vist religion om man vil have en periode bejet overflade eller den der juncker overflade.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
tjow - bruger også (desværre) TripTraps olie, som giver en "dejlig" dybdelakering :? Men som dog giver en udmærket beskyttelse af pladen.
Ikke særligt kønt på en mørk bordplade, idet de slidte flader hurtig bliver matte.

- men - smag og behag er jo forskellig...

Mvh.

Jan R.
Ja, hvis man ikke lavede et skærebræt at det stykke træ fra vaskhullet og bruger bordet, som et stort skærebræt så er det jo ikke godt med trip trap det ligner jo også ridset lak.

Min plade har nu også et par hovsaer efter 5 år. Men det er en jeg selv har lavet ud af plade til 350 kr. pr. meter fra Bauhaus, så hvis den bare holder 20 år så er det fint.

Orla N. (jeg er 99% sikker på det var ham) skrev engang i et indlæg, at det var de færreste der burde have en træbordplade. Han har nok som tømrer set mange plader der har været fejlbehandlet.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej

Bordplader kan efterhånden, fåes til både 20 og 30 tusinde kroner.
Så forstår jeg sgu ikke, at der er nogen, der bare sjasker med en eller anden tilfældig syntetisk olie.
Brug da lidt ekstra tid på noget der virkeligt er godt.
Du rengører og sliber efter alle kunstens regler. (afslut med k.240)
Så anskaffer du dig en træolie baseret på koldpresset linolie (inkl. tørstof)
Evt. fra Skovgaard & Frydensberg (www.skovfryd.dk)
Fåes i flere farver, men jeg anbefaler natur til mørke træsorter, og hvid til lyse træsorter, da den hvide bibeholder det lyse udseende.
Samtidig får du også købt vandslibepapir i k400 - k600 - k800.
Hæld olien ud på bordpladen lad det ligge og trække i 5-10 min.
slib så oven i den våde olie med k400 ca 10-15 min. vent 8 timer, så k600 og til sidst k800.
Det er vigtigt, at du efter hver oliering, aftørrer bordet med fnugfrie bomuldsklude.
Bordpladen kan tages i brug efter 8 timer.
Så får du altså også en bordplade, der ikke tåler sammenligning, hverken i holdbarhed eller udseende.
Vedligeholdelse, sker nemt med lidt olie på en klud, når det trænger til det.

Hvis der bliver brugt en syntetisk olie, f.eks. junkers rustikolie,
vil du opdage at den lægger sig som en lak overflade, der netop ser syntetisk ud, og bliver let ridset og slidt.


Colormann
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også