Hvilken olie til en træbordplade.

Vi har lagt en træbordplade i vores køkken, hvilken slags olie er det man smører det ind i, ved en af jer det?

Tak for hjælpen
HILSEN FYNBOEN
Vi har lagt en træbordplade i vores køkken... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor lindolie ?
Det hærder jo ikke. Ergo du må have afsmitning og må gentage din behandling oftere end med en olie der hærder.
Jeg ved ikke hvad andre gør. men hos mig rører ingen madvarer køkkenbordet.
Jeg bruger et skærebræt når jeg skal skære ting og en plast plade når jeg skal ælte dej.

Jacob
Skrevet af Høkeren på 15 jul 2012 21:52
Hold da helt op hvor findes der dog mange svar på dette spørgsmål.

Jeg synes egentligt det er ganske simpelt. Jeg går udfra at der er tale om en køkkenbordsplade - det betyder at bordpladen givetvis skal bruges til madlavning og lige meget hvem man er og hvilken titel man end måtte have - så hænger kemi og mad altså ikke sammen . . .

Jeg vil derfor til enhver tid altid anbefale følgende:

Få den behandling som bordpladen tidligere har fået af - enten ved at slibe eller blot ved en grund afvaskning. Det kommer helt an på om der er lak, voks eller gammel olie på bordpladen.

Lad bordpladen tørrer godt op inden du går videre, herefter sliber du så bordpladen er jævn over det hele. Får børstet eller tørret støvet væk/af - og så kommer det sidste REN linolie smørre du godt ud på pladen. Lad den stå til dagen efter og tør det overskydende olie af. Så får du en flot lækker bordplade der kan holde til lidt af hvert.

Da træbordplader og vand ikke altid hænger godt sammen er det vigtigt at du er opmærksom på hvordan bordpladen ser ud omkring vasken, her skal den givetvis have mere olie og oftere end andre steder.

Nu er der da vist gået reklame i det
Når du genopliver en 6 år gammel tråd-
mvh jens

Hej Colormann

Ved godt det er et gammelt indlæg men synes det er enormt svært  få kvalificerede bud på behandling af egetræ.

Jeg bruger linolie til utrolig mange ting ude og inde og er kæmpe fan.

Men står overfor at skulle grundbehandle en røget egetræsbordplade. Altså en næsten sort massiv egetræsbordplade til køkken.

Vil du anbefale Skovfryds Træolie fremfor alm koldpresset linolie til dette arbejde? Og evt hvilken farvetone ville du vælge.

Hilsen Jacob


Lige børn leger bedst, men de skæve er mere Funky!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også