Hvilken olie til en træbordplade.

Vi har lagt en træbordplade i vores køkken, hvilken slags olie er det man smører det ind i, ved en af jer det?

Tak for hjælpen
HILSEN FYNBOEN
Vi har lagt en træbordplade i vores køkken... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra PeterR

En blanding af terpentin og Linolie, det står bag på Linolien fra eks. borup hvad blandingsforhold du skal bruge (mener det er 1/3 del terpentin).
MVH

Er det i orden at blande terpentin i Lindolien? jeg har hoert at terpentin faktisk er skadelig for traeet idet terpentinen er i stand til at oploese f.eks harpiks der allerede er i traeet og som virker beskyttende paa traeet.
Noget andet er saa lugten :wink:

Karsten
Nu er det jo ikke skadeligt med en gang lugt en et par gange om året. Det får man ikke malerhjerne af. Man kan jo lade vinduet stå på klem eller lade emhætten køre.

Jeg olierer inden jeg tager på arbejde og tager det af igen når jeg kommer hjem. Jeg gør nu også kun som det er anbefalte på dunken og som en eks. "tv guru" har vist.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hejsa

nå, der åbenbart mange muligheder for at oliere træbordpladen!!

Hos os har vi en massiv egetræsbordplade, som fra producentens side er behandlet med ScanTops Specialolie. Det har vi selvfølgelig fortsat med at gøre. Vi gør som der står på anvisningen, og polerer efter med polermaskine fra Harald Nyborg. Det virker fortrinligt og ser rigtig godt ud!

mvh
Jørgen
Jeg har lige købt to relativt dyre træborde i ubehandlet massivt eg.
Jeg købte dem ubehandlede, fordig jeg gerne ville oliere dem, så de fik en lidt brun farve.
Jeg har nu olieret dem med Junkers valnød olie.
Nu står jeg med et resultat med den hærdede overflade, som netop minder om lakering, som jeg ikke bryder mig om. Jeg er godt klar over, at jeg bliver nødt til at slibe dem ned, hvis jeg vil ændre det, men er der nogen der har et godt forslagt til, hvad jeg så kan bruge i stedet, når jeg gerne vil have dem lidt brune i det, men også modstandsdygtige?
Skrevet af sujas den 18-03-2009 09:28
Jeg har lige købt to relativt dyre træborde i ubehandlet massivt eg.
Jeg købte dem ubehandlede, fordig jeg gerne ville oliere dem, så de fik en lidt brun farve.
Jeg har nu olieret dem med Junkers valnød olie.
Nu står jeg med et resultat med den hærdede overflade, som netop minder om lakering, som jeg ikke bryder mig om. Jeg er godt klar over, at jeg bliver nødt til at slibe dem ned, hvis jeg vil ændre det, men er der nogen der har et godt forslagt til, hvad jeg så kan bruge i stedet, når jeg gerne vil have dem lidt brune i det, men også modstandsdygtige?
man kunne måske anvende en koldpresset linolie med en toning. Den koldpressede trænger jo væsentligt bedre ind end den kogte, men det tager til gengæld noget tid for den hærder op i overfladen.

Man kunne også give overfladen en sæbevoks behandling. Det holder måske ikke så længe til gengæld er den nem at friske op hvis man rører en kop sæbespåner op i kopper kogende vand.

Skal bordpladen bruges til madlavning så er sæbebehandling næppe sagen, på samme må som anvendelse af opløsningsmiddelbaserede produkter næppe heller er det klogeste valg til et køkkenbord.

Annonce
Skal man så selv tone linolien, og i givet fald med hvad? eller er det noget man kan købe færdigt?
Bordene skal ikke bruges til madlavning, og alfa og omega er at de bliver mørke i det.
Skrevet af sujas den 20-03-2009 00:26
Skal man så selv tone linolien, og i givet fald med hvad? eller er det noget man kan købe færdigt?
Bordene skal ikke bruges til madlavning, og alfa og omega er at de bliver mørke i det.

Til geværskæftebrug bruger man ofte linolie, der er tonet ved at trække med alkanarod. Alkanarod har jeg haft svært ved at skaffe. I stedet har jeg med held lavet en tonet olie ved at lade linolien stå og trække med en håndfuld mahognitræsspåner i. Men begge metoder giver kun olien en rød-gylden tone.

Er der behov for yderligere/mørkere toner ville jeg købe et brev bejdsepulver med den farve/tone du eftersøger og så røre op i olien, eller evt. i en sjat terpentin først, og derefter op i olien til den ønskede farve er opnået. 


Surt for dig at du ikke har set mine tidligere indlæg/advarsler om TripTrap's fantastiske hurtig hærdende olier. Her ringede telefonen, og jeg fik overskredet tiden med 10 minutter...

Noget linolie er jo brun af natur, har du prøvet at lave en test.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skrevet af colormann på 19 jan 2006 11:59
Hej

Bordplader kan efterhånden, fåes til både 20 og 30 tusinde kroner.
Så forstår jeg sgu ikke, at der er nogen, der bare sjasker med en eller anden tilfældig syntetisk olie.
Brug da lidt ekstra tid på noget der virkeligt er godt.
Du rengører og sliber efter alle kunstens regler. (afslut med k.240)
Så anskaffer du dig en træolie baseret på koldpresset linolie (inkl. tørstof)
Evt. fra Skovgaard & Frydensberg (www.skovfryd.dk)
Fåes i flere farver, men jeg anbefaler natur til mørke træsorter, og hvid til lyse træsorter, da den hvide bibeholder det lyse udseende.
Samtidig får du også købt vandslibepapir i k400 - k600 - k800.
Hæld olien ud på bordpladen lad det ligge og trække i 5-10 min.
slib så oven i den våde olie med k400 ca 10-15 min. vent 8 timer, så k600 og til sidst k800.
Det er vigtigt, at du efter hver oliering, aftørrer bordet med fnugfrie bomuldsklude.
Bordpladen kan tages i brug efter 8 timer.
Så får du altså også en bordplade, der ikke tåler sammenligning, hverken i holdbarhed eller udseende.
Vedligeholdelse, sker nemt med lidt olie på en klud, når det trænger til det.

Hvis der bliver brugt en syntetisk olie, f.eks. junkers rustikolie,
vil du opdage at den lægger sig som en lak overflade, der netop ser syntetisk ud, og bliver let ridset og slidt.


Colormann
Jeg vil gerne stå inde for at dette stadig virker.
Fik salgstalen fra Skovgaard & Frydensberg for flere år siden da jeg skulle lave et kombineret arbejdes og skrivebord.
Det blev bare slebet og fik lidt olie. På trods af at det er ofte brugt kan man ikke rigtigt se at det er brugt. det har jeg ikke tænkt så meget på.
Nu har jeg lagt ny køkkenbords plade, det har kun fået med korn 400. for pokker det står flot.
Så når man får sådanne en mærkelig ide er man glad for at man har korn 180, 400, 600 og 1000 vandslibe papir på lager.

Jacob
Hold da helt op hvor findes der dog mange svar på dette spørgsmål.

Jeg synes egentligt det er ganske simpelt. Jeg går udfra at der er tale om en køkkenbordsplade - det betyder at bordpladen givetvis skal bruges til madlavning og lige meget hvem man er og hvilken titel man end måtte have - så hænger kemi og mad altså ikke sammen . . .

Jeg vil derfor til enhver tid altid anbefale følgende:

Få den behandling som bordpladen tidligere har fået af - enten ved at slibe eller blot ved en grund afvaskning. Det kommer helt an på om der er lak, voks eller gammel olie på bordpladen.

Lad bordpladen tørrer godt op inden du går videre, herefter sliber du så bordpladen er jævn over det hele. Får børstet eller tørret støvet væk/af - og så kommer det sidste REN linolie smørre du godt ud på pladen. Lad den stå til dagen efter og tør det overskydende olie af. Så får du en flot lækker bordplade der kan holde til lidt af hvert.

Da træbordplader og vand ikke altid hænger godt sammen er det vigtigt at du er opmærksom på hvordan bordpladen ser ud omkring vasken, her skal den givetvis have mere olie og oftere end andre steder.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også