Hjælp vedr bålplads

De tidligere ejere af mit nus (og min have) havde et bed eller et havebassin eller noget. Det er en firkant på 75x150x35 (BxLxD) og den virker støbt i jorden. Indvendig er den beklædt med noget grønt stads.

Jeg har besluttet at det er en perfekt bålplads, og ville afprøve den i går aftes, men det grønne stads futter af, lugter og bliver rigtig fedtet....

Mit spørgsmål er, hvad jeg kan beklæde den med indvendig så den bliver ildfast? Umiddelbart tænkte jeg cement men har hørt at det kan sprænge...

Jeg véd godt at en løsning kunne være at brække hele skidtet op, fylde sand i hullet og sten i kanten, men det ser nu så godt ud som det er, og jeg ville rigtig gerne beholde det.

Har lige købt hus efter 10 år i lejlighed, har brug for meget hjælp ;-)
De tidligere ejere af mit nus (og min have) havde... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nåe - ok - tænkte bare, at du ville bevare kanten ned til pladsen. Men det er jo også svært her i vintermørket fra min lænestol, at danne mig et begreb om din drøm, og din virkelighed. Iøvrigt lånte jeg naboens minigraver med en betonhammer, da jeg havde resterne af et betonfundament, så der slap jeg rimeligt nemt om ved det. Den var iøvrigt for en amatør utrolig nem at betjene. Men uanset hvad - ja så har du fået ca. 15 års lejerbål til at passere revy, så sådan får vi jo alle lidt ud af det her.

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Ville også allerhelst have beholdt kanten, men eftersom kant og belægning ikke kan deles i to, må jeg nok indse, at kanten hører til min drøm og det traditionelle bålsted hører til virkeligheden.

Det er nu også ok, jeg er begyndt at se et stort rundt bålsted med kampesten i kanten og store skiver af en træstamme rundt om som siddepladser.

Jeg skal lige tage mig sammen til at prøve kræfter med sådan en beton-nedbrydnings-hammer, så kommer der billeder biggrin

Endelig fik jeg brudt cement og glasfiber (eller hvad det nu var) op, gravet et hul og lagt sten i.

Bålpladsen, som ser knaldgodt ud, har en diameter på 90 cm ca, men jeg er kommet i tvivl om, om det er stort nok når jeg gerne vil lave rigtig meget mad over bål til sommer??

Til det formål skal jeg jo også have konstrueret en trebener, med noget ophæng, samt en plade til at bage fx brød i.

Er der nogen som har en "opskrift" eller noget på sådan noget udstyr?? (jeg ved godt det kan købes færdigt, men for det første koster det en herregård, for det andet vil jeg hellere have mit eget)

Mvh Zara (som har en rigtig bålplads biggrin )

Vi har en bålplads, omkranset med marksten. Den er på samme størrelse med jeres, en passende størrelse.

Prøv følgende link:
http://www.greentools.dk/group.asp?group=8&sub=8

Den der popcorn gryde, kan jeg bruge den til at koge (fx suppe) i også??

Og hvis man forestiller sig at jeg koger kartofler i popcorn gryden, er den så for tung til at det "pande-holder-stativ" kan holde den stabil?

Jeg tror nu helst jeg vil have sådan et tre-benet stativ som tingene kan hænge i. Både fordi jeg så ikke vil være så bekymret for om det vælter, men også fordi jeg har en idé om, at man med noget kæde kan justere højden og dermed varmepåvirkningen...

Men tak for linket, jeg nærlæser det inden længe, og det er rart at vide at størrelsen er fornuftig. (Ellers har jeg 2 pænt store marksten endnu, så jeg kan udvide omkredsen med ca. 50-60 cm hvis det er)

Annonce
Hej Zara!

Har lige læst din tråd igennem, og er glad for, på dine vegne, at du valgte, at lave en ny bålplads oven på jorden!
Det er nemlig svært at få varme til 'futterne' ved et bål nede i jorden! 8)

- Jeg fik for en del år siden en go' ven til at lave en grilrist i rustfrit stål!
Det består af et kraftigt rør (70 mm) hvorpå risten sidder i det ene 'hjørne' så den kan dreje om røret!

- Jeg har lavet bålpladsen så den 'smyger' sig ca. 1/3 rundt om røret! Det betyder at jeg kan lave et nyt bål (jeg bruger brænde i min 'gril', (næsten) ikke kul) medens jeg griller på det første og når dét er ved at være brugt, svinger jeg bare risten hen over det nye!

- Jeg kan naturligvis også 'bare' have bål samtidig med at jeg griller! biggrin

- Højden over gløderne er også let at justere!

mvh. John
I Have Haves fra i dag d. 9. marts i Hvidovre ankom Steen Lauridsen med et blomsterstativ på en trækvogn.
Stativet er lavet i jern og er en halvbue i tre etager.
Er der nogen der ved hvor det kan købes??

Hvis du ka\' -så gør det!
Det smuttede :oops:

Hvis du ka\' -så gør det!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også