Hjælp vedr bålplads

De tidligere ejere af mit nus (og min have) havde et bed eller et havebassin eller noget. Det er en firkant på 75x150x35 (BxLxD) og den virker støbt i jorden. Indvendig er den beklædt med noget grønt stads.

Jeg har besluttet at det er en perfekt bålplads, og ville afprøve den i går aftes, men det grønne stads futter af, lugter og bliver rigtig fedtet....

Mit spørgsmål er, hvad jeg kan beklæde den med indvendig så den bliver ildfast? Umiddelbart tænkte jeg cement men har hørt at det kan sprænge...

Jeg véd godt at en løsning kunne være at brække hele skidtet op, fylde sand i hullet og sten i kanten, men det ser nu så godt ud som det er, og jeg ville rigtig gerne beholde det.

Har lige købt hus efter 10 år i lejlighed, har brug for meget hjælp ;-)
De tidligere ejere af mit nus (og min have) havde... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du vælger en god sommerdag og inviterer hele den pukkelryggede på grillmad, hvis de lige gider gi en hånd. :idea:
Grillen ude og glasfiberen oppe.
Smart ikke?? :lol:
Husk et par kasser øl....

Sniffer  
Mægtig idé... Hele den pukkelryggede består af én "handymand"... mig :shock:

De vil allesammen gerne hjælpe, men når det er mig der er mest kvalificeret til at lede slaget er vi "på'en"

Desuden forestiller jeg mig at der skal en eller anden maskine til. Sådan en man altid ser på film hoppe rundt på asfalten med en stakkel efter sig biggrin

Nå, jeg ser på det. Der er jo heldigvis et par dage endnu.

I øjeblikket er jeg ved at fjerne gammel glasfiber fra en gammel båd. Den skærer jeg med en vinkelsliber, (rettere, skæreskiven, monteret på en trykluftshurtig sliber, fordi den er mere handy. Kunne ligesåvel være en alm boremaskine. Overgangsforbindelserne fandt jeg i Bauhaus - Silvan , og sikkert mange flere), og så gnaver du dit forhenværende bassin på samme måde som du spiser en elefant - i små bidder. Jeg ville nok ikke selv være nervøs for glasfiber mere end godt 1 m fra selve ildstedet, når jeg tænker på de talrige aftner omkring et spejderbål.

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Problemet er ikke at få glasfiberen op, desværre...

Bassinet er støbt i cement, og derefter beklædt med glasfiber, og jeg er nødt til at have hele skidtet op. Det er den sk... cement der afholder mig fra at gå i krig med det straks.

Ellers rigtig mange tak for rådet, det var pænt af dig smile

Citat fra Zara

Det er den sk... cement der afholder mig fra at gå i krig med det straks.

Jeg ville nu ikke være så nervøs for beton/cement! Du kan leje en nedbrydningshammer for maks et par hundrede kroner ( i de fleste byggemarkede), og med mindre det er meget stort eller meget tyk beton er det hakket i transportable stykker på et par timer!

Du kan sikkert ikke bryde glasfiberen op med hammeren, men måske kan du skære den ud i passende stykker med en vinkelsliber først og så bruge hammeren i rillerne - hvis du er rigtig heldig kan du måske oven i købet styre, hvor store stykker, betonen skal flække i, så det bliver nemt at flytte bagefter smile
Annonce
Tjaa... Jeg må jo nok til det.

Er der forskel på, om jeg gør det når der er frost i jorden, eller når jorden er våd fx?

Jeg må nok i gang snart, for jeg vil gerne have det endelige bålsted inden jeg bestiller en smed eller noget til at lave rist og 3-ben-dims til at lave mad på.

Jeg vender tilbage, måske med billeder :wink:

Tak for rådene allesammen, også selvom det ikke altid har været dét jeg helst ville høre biggrin

Held og lykke, vi har en bålplads i haven, en kuglegrill og rusten olietønde til haveaffald. Det er vi og børnene glade for.
En bålplads er en glemt gode i de danske haver - man tror at man nøjes med en Weber.

Tak. Glæder mig helt vildt til at lave mad derude.

Jeg har allerede planlagt og designet dimser så jeg kan lave pandekager, brød, suppe og andet.

Og for at det skal være helt perfekt, er jeg ved at lære at spille guitar, for det hører jo til biggrin

Måske er jeg dum --- men hvorfor fjerne betonnen. Hvis den endelig sprækker, så fjern dog det sprækkede - jeg kan da ikke forestille mig, at splinterne fyger om ørerne på mand og børn, og da slet ikke når du har en plan om et sandlag. (Det er jo ikke unaturligt at bruge en betonkegle osv. til bålsted)

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er 2 årsager til at det er enten-eller med min bålplads.

For det første sidder det glasfiber, eller hvad det nu er, rigtig godt fast på cementen, det er simpelthen nemmere at hive hele skidtet op end at dele det i to.

For det andet bliver det rigtig grimt hvis jeg alligevel forsøger at dele det.

Kan meget vel være en lidt tøset løsning, men min bålplads må også gerne være pæn :wink:

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også