Litex plader til badeværelse ??

Er der mon nogen her der har erfaring med litexplader.
(litex.dk)
Jeg har fået kig på dem som en mulighed til vores badeværelse på 1.sal,
med dem skulle det være mulige at få fliser på gulvet uden problemer !!
Holder den påstand, og hvordan med økonomien i forhold til en normal vådrumssikring ??

Hilsen Anders

Livet er hårdt, men uretfærdigt :-)
Er der mon nogen her der har erfaring med... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Thomas HjortCiter:
Oprindeligt indsendt af ThomP
Jeg havde også kig på Litex, men opgav tilsidst, da det efter min overbevisning ikke er realistisk at lave vandbåren gulvvarme med Litex...


Tag et kig her:

http://litex.dk/media/3115/info-gulvvarme.pdf

Yderligere er der kommet dette ret så smarte system:

http://www.litex.dk/media/8266/lifle...03%20sider.pdf


Ideen med hurtigregulerende gulvvarme tiltaler mig og jeg har læst lidt på beskrivelserne under disse links. Men jeg har ikke forstået det helt. Det virker som beskrivelserne mest er beregnet til 1. sals løsninger. De skriver følgende:

Ekstra isolering?
Varmen skal stige op. Ved isolering i mellembjælkelaget under gulvvarmesystemet får man en langt højre udnyttelsesgrad. En god løsning vil samtidig være at udlægge en "LIFLEX" kombineret trinstøjdæmpning dampspærre og alu. refleksion. ( SILVERFLEX Aqua-stop )

Men der hvor det kunne blive aktuel for mig vil være til et badeværelse i stueetagen. Med normalt langsomt regulerende gulvvarme ville jeg oven på de 300mm flamingo have gulvvarmeslangerne i 10 cm armeret beton. Vil litex løsningen kunne erstatte de 10 cm armeret beton? Eller skal der et fastere underlag til end de 300mm flamingo?
Hej..

Styrken på litex er helt fin.. Jeg har skruet en rustfri bøjle til forhæng op i litexpladen, efter der er lavet murstensmønster og efterfølgende vandskuret!!
Min geberit er også lavet i først et lag vådrumsgips og derefter et lag litex på 12mm og det holder uden problemer.

Jeg skal når det bliver lidt bedre vejr have noget lærkebeklædning taget ned udenfor mig soveværelse på "balkonen", idet jeg vil opsætte en 12 mm litex og efterfølgende lave murstensmønster og vandskure det..

Kan kun sige rosende ord om produktet.

Jost
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jackoboard fra http://www.jackon.dk/ er ca. det samme, ved ikke om de er billigere at arbejde med. Jeg har ikke undersøgt priser, men litex har vist godt af lidt konkurrence på det marked.
Har lige set et lignende system ved Max Bahr i Tyskland. Det hedder "ultrament". En 50x600x2600 plade kostede 37€ og en 20x600x2600 plade kostede 30€. Ved Praktiker har jeg også set et lignende system, men lod ikke mærke til priser der.
Jackon er en del billigere, men efter min mening langt fra lige så gode som Litex. Jeg har endnu ikke kunnet finde en godkendelse fra Jackon der siger, der kun skal vådrumssikring i samlinger og gulv/væg, som der skal med Litex


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Litex.dk gør reklame for, at pladerne er super isolerende. Hvorfor råder samme firma (liflex) så, at man placerer pladerne ovenpå gulvvarme??? Er der nogen der ved det?
"Litex.dk gør reklame for, at pladerne er super isolerende. Hvorfor råder samme firma (liflex) så, at man placerer pladerne ovenpå gulvvarme??? Er der nogen der ved det?"

Jeps, de ER super isolerende, og da gulvvarmen placeres ovenpå LITEX pladerne (ikke omvendt), er dette udelukkende en fordel. wink
Ja, opbygning med Liltex OVENPÅ gulvvarmen undrer også mig, citat fra Litex hjemmeside :
Fliser på Gulvvarme?
Tag kontakt med din flise leverandør. Det er nødvendig med en tynd LITEX plade mellem gulv- varmen og fliserne. Elles kan træets bevægelser forårsage ødelagte fuger. Ved vådrum bruges
ligeledes Litex 13 mm plader samt den anviste vådrumssikring af pladesamlinger plus mellem gulv og væg.

Det er dog kun 13mm Litex mellem klinker og varmefordelingsplader
Ja, ifølge anvisningerne til montering af LIFLEX vandbåren gulvvarmesystem, står det ganske rigtigt at der bør placeres en tynd plade mellem gulvvarme og flisebelægning.

Vælger man derimod at lægge el-varmemåtter eller lavt byggende el-varmekabler med op til 10W pr løbende meter, (eksempelvis varmemåtter fra DEVI), monteres disse direkte ovenpå LITEX pladen. (Som beskrevet i bl.a. LITEX katalog "Trygge Vådrum"). Herefter påføres fliseklæb og flisebelægning.

Jeg ville nu ikke umiddelbart være alarmeret over at skulle lægge en tynd plade (eks. 13 mm LITEX plade) mellem LIFLEX system og flisebelægning. - I"By og Byg 200" anbefales at varmerør/kabler, ved indstøbning i beton- eller afretningslag har en betontykkelse på mindst 30-50 mm over rør/kabler.
Vigtig information om Litex plader.
Der er konstateret kvalitetsproblemer med Litex vådrumsplader produceret af Litex AS Sandefjord, Norge.
Litex plader er derfor ikke længere i programmet.
De anbefaler nye Tyske plader ( PRIMA ) der både er bedre, stærkere og samtidig billigere.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også