Bølgeeternit fra 1960

Jeg er ved at kigge på hus og er faldet over et, som jeg skal ud og kigge nærmere på. Men der er et par ting i tilstandsrapporten, som jeg lige vil undersøge nærmere.

Der står i rapporten, at taget - et bølgeeternit - er fra 1960 og at det trænger til vedligeholdelse pga. mos og andet skidt, samt at hældningen på taget ikke er korrekt til bølgeeternit efter nyere regler - dog ingen tegn på utætheder. Så jeg ville lige høre:

1) - Hvor lang levetid har bølgeeternit?
2) - Kan det behandles mod skidt og møg, så det bliver helt rent og evt. overfladebehandles, så regnen preller lettere af?
3) - Hvilken hældning skal et sådan tag have? Og hvilke regler er det?

Al hjælp modtages gerne.

Mange tak.


Kim
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil formentlig finde ud af, at taget er så skørt, at det næsten ikke er muligt at lave vedligehold på det (male).
Se http://www.dansketernit.dk/ for info om eternittag.

Det nemmeste vil sandsynligvis være at fjerne taget, forhøje de eksisterende spær og lægge et nyt tag på. En sjov LDS-opgave, fordi man kan se, der sker noget ;-)
Giver dig samtidig mulighed for at komme efter isoleringen, som formentlig heller ikke er tidssvarende (læs: "tyk" nok).

Mvh.

Jan R.
Hej

Levetiden på bølgeeternit er ikke helt nemt at fastsætte, men så længe der ikke kommer vand ind er det jo godt.

Uden at have set taget kan man nok vurdere det med en restlevetid på 2 - 15 år.
Jeg mener ikke det umiddelbart kan betale sig at male taget, da det koster i nærheden af 50 % af et nyt tilsvarende tag.

Bølgeeternittage skal have en hældning på min. 14 grader.

Dine muligheder for et godt og holdbart tag ved udskiftning er evt. tagpap (m. listedækning) eller Decra.
Tak for begge svar. Det vil jeg kigge nærmere på.

Jeg har selv tænkt på et Decra tag. Men ville det være fordelagtigt at lægge det oven på bølgeeternit'en? Eller skal det pilles ned først?
Jeg har b7-bølgeeternit fra 67. Er afrenset og malet...NUL huller :lol:
Taget fremstår som nyt og alle plader holdt til de velvoksne mænd der var oppe på det.

Sniffer  
Annonce
Er det en asbest-tag?

 

Ja, det tror jeg helt klart det er. For jeg læste hos Danske Eternit, at man producerede asbest tage frem til ca. 1984... Så mit bud er, at det er et asbest-tag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også