Hårde/bløde kobberrør

Hej

Jeg skal lave noget installation i forbindelse med et nyt gasfyr. Mellem fyr og varmtvandsbeholder vil jeg anvende kobberrør(evt. loddet). Skal det være hårde koberrør? Eller kan jeg også anvende bløde. Er der regler om hvor man skal anvende bløde henholdsvis hårde kobberrør. confused

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Så vidt jeg ved er der ingen forskel - du bruger bløde hvis du har brug for at lave "kurver". Monteringsmæssigt er der den forskel at du, hvis du bruger klemringsfittings skal huske at bruge støttebøsninger i de bløde - det behøves ikke i hårde kobberrør.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Niels

Tak for dit svar.
Anlægget er nu færdigt. Jeg anvendte en del blødt kobberrør. I forbindelse med klemringfittings har jeg ikke anvendt støttebøsninger, men det holder fint tæt.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Per,
Du skriver, at dine rør er fint tætte!!!
Men... bliver de mon ved med at være det, når du ikke har brugt støttebøsnininger i bløde kobberrør? Du skal være opmærksom på, at især rør hvor vandets temperatur svinger meget eks. varmtvandsrør, der køler af til omgivelsestemperatur inden de bliver brugt igen, er udsat for nogle temperaturspændinger, som kan få dine skæreringssamlinger til at blive utætte, hvis der ikke er støttebøsninger i.
Når du spænder en omløber på den slags fittings, deformerer du skæreringen og gør du det på bløde rør uden støttebøsning, risikerer du at ringen udelukkende har fat i den ene side, fordi den er overspændt ned i rørvæggen, der har givet meget efter, og den anden faktisk ikke har fat.
Af samme grund bruger man også støttebøsninger i PEX rør!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til VVS'erne

Tror du støttebøsningerne kan eftermonteres?
Jeg kan komme til dem alle 10 som er i 15 og 18 mm.

Hilsen Per

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Per M. Friis (den 16-11-2002).]

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Til en anden vvs'er!

Sådan et svar til Per kommer du ikke langt med! Tilfældigvis kender jeg personen privat og du når ham med garanti ikke over fodledet.

Giv hellere et brugbart svar som han/vi kan arbejde videre på.

------------------
Poul Erik

PE

Hvad er en støttebøsning, og hvordan ser "so ein ding aus".

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter.

En støttebøsning til PEX rør, er et lille "rør" som monteres indvendigt i plastrøret. Bøsningen forhindrer at Pexrøret ikke trykkes sammen når det monteres på fordeleren til enten vand eller varmeanlægget.

------------------
Poul Erik

PE

Til "en anden VVS'er" mad

Her kunne vi så begynde at svine hinanden til. Dog vil jeg lade dit svar stå uimodsagt, da det vist siger meget mere om dig end om mig. Jeg kan godt forstå du ikke vil lægge navn til.

Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Men den der støttebøsning følger jo ikke med når man køber rørsamlinger af typen "spænde via en omløber". Ja jeg har nu kun set dem til PEX. Men når i siger de findes så.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis