Hårde/bløde kobberrør

Hej

Jeg skal lave noget installation i forbindelse med et nyt gasfyr. Mellem fyr og varmtvandsbeholder vil jeg anvende kobberrør(evt. loddet). Skal det være hårde koberrør? Eller kan jeg også anvende bløde. Er der regler om hvor man skal anvende bløde henholdsvis hårde kobberrør. confused

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Jeg skal lave noget installation i... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

"en anden vvs'er" har jo ret, Per M. Friis, du har jo ikke opfundet den dybe tallerken smile

Der er ingen herinde der har opfundet den dybe tallerken, det er der vel kun et par stykker gennem de sidste mange tusinder af år, der kan prale af det.

Mvh
ThomasB
Som vil opfinde en endnu dybere tallerken.
Puha, jeg er da ked af, at mit svar til Per skulle afstedkomme sådan en tone blandt de godtfolk her. Mit svar til Per ville lyde således:
En støttebøsning er et mindre rør med en krave på, som efter rejfning af røret, stikkes ned i enden af røret og støtter rørvæggen imod den belastning, som kommer når du spænder din skæreringssamling.
Skæreringsfittings støbes i messing/ anden legering af forskellige kvaliteter og bruges på bløde eller tyndvæggede rør såsom bløde kobberrør, PEX og stålrør.
Om man kan eftermontere en støttebøsning afhænger meget af, hvormeget du har spændt omløberen omkring røret. Det er ikke særligt sandsynligt eftersom der ved tilspænding uden støttebøsning sker en deformation af røret og dermed også den indre diameter. Da den er ændret, vil det være umuligt at få en støttebøsning ned i røret.
Hvis du er en rigtig stjerne med værktøj, kan du forsøge at afmontere ringen evt. med en nedstryger uden at skade røret og derefter rette det op med et kalibreringsværktøj. Et kalibreringsværktøj til kobberrør består af en ring og en dorn. Ringen slås ned over rørenden og herefter bankes dornen ned inden i røret. Imellem de to kan rørets diameter lige være og diameteren er herefter rettet op. Desværre koster sådan et sæt ofte 350,- + moms så hvis du går videre med dette, vil det måske være en god idé at låne sig frem.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej VVS'er
Tak for dit svar.

Det der med kalibreringsværktøjet tror jeg lige jeg venter lidt med. Nu er det heldigvis sådan, at hvis en samling begynder at dryppe, er det synligt og ned på et klinke gulv. Jeg overvejer også om ikke jeg bare kunne skære den deformerede ende af og lodde en muffe og en nippel på. Hvad siger du til det?

Hilsen Per

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Per M. Friis (den 18-11-2002).]

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Per,
Du kunne måske gøre som du selv beskriver, men det giver dig jo yderligere en samling!
Hvis du har brugt skæreringssamling med gevind i den anden ende, kan du jo evt. forlænge med et nippelrør af f.eks. sort rør, hvis samlingen sidder på varmerør. På den anden side; hvis den sidder på netop varmerør, er det jo en begrænset mængde vand, der kan ryge ud og trykket i dit anlæg er formentlig ikke over 2,0... så lad det ligge.
Du bør kun gøre noget ved det, hvis dine samlinger sidder på et rør der forsynes offentligt dvs. brugsvand eller direkte fjernvarme. Jeg opdagede lige for lidt siden hvad dit oprindelige indlæg skriver.... at det er en forbindelse mellem kedel og vandvarmer. Dermed er det jo ´dødt vand´uden noget videre tryk!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej VVS'er

Det er lidt surt jeg ikke viste det med støttebøsningerne - det havde været så let at få det med i første omgang. Nå men det er så hvad der sker når man roder sig ud i noget nyt.

Projektet udviklede sig lidt anderledes end mit oprindelige spørgsmål.
Ud af de 10 samlinger er de 4 i forbindelse med brugsvand. De sidder alle 4 nemt tilgængeligt - så jeg tror jeg vælger metoden med en lille muffesamling i kobberrør.

Nu jeg har snakken igang med dig - har du forstand på ventilation?

Hilsen Per

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Per M. Friis (den 18-11-2002).]

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Annonce
Hej Per,
hvad er opgaven i forbindelse med ventilation?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg skal have bygget et varmegenvindingsanlæg. Jeg har allerede købt en brugt Exhausto genvendingsenhed.
I forbindelse med opbygning af anlægget vil der nok melde sig en del spørgsmål.
Kender du evt. en der sælger ventilationsrør billigt?

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Beklager, jeg er i branchen og er jo nok ikke den rigtige at spørge om den slags, men prøv da at kontakte Exhausto både hensyn til dimensionering/ tegning af systemet og med hensyn til hvor du kan købe stumper som selvbygger. På den måde finder du også ud af, om det du har købt er ritigt!
Ventilation er et område, hvor man bør hente hjælp hos producenten/ importøren mht. at få dimensioneret systemet rigtigt. Selv indblæsningsluft med f.eks. 25 grader vil føles koldt/trækkende hvis hastigheden er for høj.
God fornøjelse!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Med hensyn til diverse rør og fittings mv. kan du finde gode og billige produkter samt rådgivning hos VVS-Eksperten A/S, Hedensted.
Tlf. 75890303 www.vvs-eksperten.dk

God fornøjelse med projektet
per
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Ph

Umiddelbart set det rigtigt fornuftigt ud med priserne hos VVS-Eksperten.
Dog kan jeg ikke finde ventilationsrør.
Kan du give mig et hint.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis