Problemer med Bosch Logixx 902 SGU opvasker

Jeg tror min opvaskemaskine har fået virus - den opfører sig i hvert fald underligt. Jeg vil høre om andre har oplevet noget lignende.

Problemet er at den ikke tager nok vand ind så servicet ikke bliver rent. Hvis jeg åbner maskinen under forskyl eller hovedvask, så kan jeg se at der kun er et lille springvand i bunden af opvaskeren (når den virker er hele maskien pladdervåd). Hvis jeg hælder vand ind ved forskyld (2 liter) og hovedvask (3 liter) så virker den perfekt - det er underligt for en samlet vask koster 12-14 liter vand. Opvaskeren er ellers intelligent og brokker sig over for lidt salt, afspændingmiddel, stoppet filter mm. Den skulle også brokke sig ved forringet vandtilførsel, men det sker ikke.
Maskinen beregner selv rest vasketid, men den er blevet mærkbart længere (starter ud med ca. 3 timer mod normalt 2 timer i autovask).

Jeg har forøvrigt ikke prøvet at vaske på et af de faste programmer kun auto - det må jeg lige prøve.

Jeg har haft alt skilt ad, pumpe, si til vandtilførsel mm, men der sidder ikke noget. Er der nogen der har oplevet noget tilsvarende eller har et bud på en løsning?
Jeg tror min opvaskemaskine har fået virus - den... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Jeg blev så inspireret af at andre havde samme problem og hjalp til med at finde fejlen, at jeg kastede mig ud i selv at rense vores næsten 4 år gamle maskine. Det tog ca. 2 timer inkl. rengøring og påsætning af frontplade igen.
 
Jeg tog en masse billeder undervejs, og har lavet denne vejledning, som jeg håber at andre kan få gavn af - Vores maskine virker igen! men husk det er på eget ansvar at følge vejledningen...

Hvis I vil have en vejledning med højtopløslige billeder så send en mail.
Rigtig god og illustrativ vejledning.

Jeg havde det problem at maskinen ikke tog vand ind eller at det i hvert fald gik meget langsomt. Efter at have skilt maskinen ad, kunne jeg konstatere at problemet var en forstoppelse/tilkalkning øverst i den røde snegl i vandtanken. Jeg vendte tanken på hovedet og fyldte den med eddike og lod den stå en times tid. Det opløste proppen og maskinen virker nu igen.
Angående punkt 5 i tkokas vejledning, så skulle min ventil vippes lidt ud mens den blev hevet op, for på bagsiden går den ind i en rille.
flot vejledning
Tak! for en super beskrivelse, fulgte alt nøje, prøvestartede maskinen, men finder ud af at problemet er et andet. displayet skriver TJEK VANDTILGANG. Maskinen fyldes slet ikke op med vand, kun langsomt og lidt, så hyler den TJEK VANDTILGANG. Mit spørgsmål er skal jeg skifte påfyldningsslangen? og hvordan foretager jeg indgrebet? eller er det den ventil der sidder ved vandtilslutningen som skal renses!? og kan man det!! Jeg håber du kan hjælpe
Annonce
Jeg vil bare sige tak for en perfekt vejledning.

Skrev den ud, læste den igennem et par gange og fulgte den slavisk. (Fin detalje med den skjulte skrue).
Rensede ventil og slange og har nu succes med en opvaskemaskine, der lyder og opfører sig som ny.

thokas, tag dig en ekstra øl i dag, du har ærligt fortjent den.



 

/Mads 

Hej Kamb.

Jeg har også skrevet en mail til dig, men bringer lige problemet op her, da jeg nu er tilmeldt. 

Første problem var at min Logixx Automatic ikke tog nok vand ind hverken til forskyl ,hovedvask osv. Efter at have renset filteret ved tilgangsslangen tager maskinen nu nok vand ind til forskyl men ikke til hovedvask. Hvis jeg åbner lågen under hovedvask og tilfører ca 3 liter vand kører den fint. Af ovenstående kan jeg se at der sidder en ventil på siden som kan være beskidt, men kan den ikke renses ved f.eks. at bruge afløbsrens ?. Kan der være et andet problem end ventilen ?. Har ikke den store lyst til at tage maskinen ud hvis det kan undgås da den er svær at tage ud.

PS : Andre må selvfølgelig også gerne byde ind med gode forslag til at løse problemet.

MVH
Hans Jensen.
Hej Hans,

Hvis du følger vejledningen fra "Thokas" ovenfor, så skulle de løse problemet.. Der er desværre ikke andre måder at gøre det på..

Men så slemt er det heller ikke, det tager 1 times tid..

http://www.lav-det-selv.dk/Portals/0/activeforums_Attach/S%C3%A5dan_renser_du_din_Bosch_Logixx_opvaskemaskin.pdf

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Hej Hans Henrik

Ud fra hvor utroligt beskidt ventilen bliver, og specielt hvor tilstoppet slangen under maskinen bliver, så er det efter min mening slet ikke noget - selv meget kraftige kemikalier, kan gøre op med, desværre...

Jeg måtte faktisk rense min maskine igen for et par uger siden. I den forbindelse fandt jeg også ud af at de sidste trin i min vejledning ikke nødvedigvis behøver at være så besværlige ;-)

Hvis du åbner lågen og skruer de 2 skruer ud på det nederste af frontpanelet (under lågen), så kan du - når du lukker lågen igen, skubbe isoleringen til side og få adgang til det rør som "snasker fuldstændigt til" efter flere års brug. Se evt. billedet i vejledningen.

Det kan simpelthen hives ud af samligen i hver ende med et middelhårdt ryk, og det kan let sættes på igen, da det blot sidder fast med en gummi-o-ring rundt om røret.
 
Får du det løs og ser at det er helt fyldt med fedt og skidt, så rens det, sæt det på igen og prøv at vaske.
 
Du kan være heldig at ventilen i siden ikke er stoppet, og det hele virker... så har du sparet en times arbejde!  

...gør det ikke det, så følg de første trin i vejledningen og rens ventilen i siden ved at trække maskinen ud og skrue sidepanelet af...

/Thomas
Hej Kamb og Thomas.

Mange tak for jeres råd og vejledning.

MVH
Hans.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis