Tråden er låst

Sushi

Jeg er blevet ret tændt på ideen om selv at forsøge at lave sushi.

Jeg kan huske at have set at nogle butikker sælger "begyndersæt" med alt tilhørende -- men kan ikke længere huske/finde ud af hvilke.

Nogen her, der ved noget om slige?
Jeg er blevet ret tændt på ideen om selv at... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil bare lige komme med en lille men meget vigtig info omkring fisk til sushi. Det er MEGET VIGTIGT at FRYSE fisken før den tilberedes til sushi. I rå fisk findes en orm der hedder sildeorm. Denne lever fortræffeligt i tarmen hos mennesker og kan kun komme til livs ved varmebehandling (ikke aktuelt for sushi smile ) eller ved frysning. God appetit. smile
Jeg har lige fundet dette her forum og synes lige jeg ville skrive en kommentar til denne tråd. Jeg studerer til daglig, men har de sidste 3 år haft et deltidsjob i fiskeafdelingen i Metro Glostrup. Nu er det jo ikke for at jeg skal reklamere for der hvor jeg arbejder, men når jeg kigger på de fiskepriser de har ved ISO, Føtex, kvicly og lokale fiskehandlere synes jeg det er sindssygt dyrt. Vores afdeling får frisk fisk ind tirsdag til fredag så vi har hele tiden friske vare på lager og kan bestille alt hjem, hvis der er nogle der skulle ønske noget specielt. Men vores afdeling såvel som afdelingerne i de andre METRO er afhængige af det fisk der kommer på fiskeauktion, så hvis det ikke er med, får vi det ikke, men der er selvfølgelig nogle varer man kan være sikker på at få hjem.

Nu vil jeg så lige lufte priserne - af dem jeg kan huske i hovedet - Bemærk at prisen er pr. KG ex. moms - mange andre fiskehandlere angiver prisen pr. halvkilo.

Sild: 17 kr
Sildefilet: 23 kr
Hornfiskefilet: 70 kr
Hel laks str. 5-6 kg: 43 kr
Laksefilet ca. 2 kg: 83 kr
Foreller: 40 kr
Smørfisk: 36 kr - Frossen - smager skide godt
Torskefilet: 69 kr
Flået skrubber: 35 kr
Flået rødspætter: 65 kr
Mørksejfilet: 29 kr.
Fersk tun: 100 kr.
Hellefiskefilet: 90 kr.
Victoriabarchfilet: 45 kr
Levende canadiske hummere: 150 kr - vejer ca. 500 g så ca. 100 pr. stk
Havbars/Guldbars: ca. 70 kr.
Pangasiusfilet - minder i kødet ligesom søtunge: 35 kr - Frossen
Pighvar 1-2 kg: ca. 90-100 kr
Kæmpe rejer: 70 kr - Frosne
Hele jomfruhummere: 110 kr
Jomfruhummerhale: 130 kr
Kammermuslinger - 169 kr - Frosne
Danske blåmuslinger - 22 kr
Rødfisk: 40 kr
Krabbeklør: 80 kr
Multe: 60 kr

Der er meget mere ud over denne liste men kan ikke huske priserne:
Havkat
Flået havkat
Hele/flået - rødspætter/skrubber/rødtunge/ising/søtunge/skærising
Havtaske
Havtaskefilet
Rødmule
Hestemakrel
Makrel
Ansjoser
Sardiner
Hel/filet - Kuller, Lange, Hvilling, Brosme, Torsk, Kulmule, Sandart, Mørksej, Lyssej
Blæksprutter - flere typer
Fjæsing
Gedde
Knurhane
Slethvar
Sværdfisk
Limfjords Østers - afhænging af årstid
Lyssej

Håber det var til inspiration. Hvis I har spørgsmål angående fisk og lignende kan I jo altid skrive til min profil..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja så mangler man jo bare at starte sit eget firma så man kan få et metro kort og så skulle alt være godt
HVis man bare kender nogle der arbejder der, kan den pågældende får lavet kortet til dig. Det er jo ikke kun firmaer der handler i Metro, der er også mange private.
Jeg gik netop i føtex i går og købte remedierne, så efter at jeg også har fået læst de her indlæg så tror jeg jeg er godt rustet til at lave min egen sushi. (Er der mon nogen der har en fornemmelse af om det er billigere af købe ingredienser i specialbutikker end i supermarkeder? Det må undersøges. Skal nok selv vende tilbage med svar når jeg engang finder ud af det.)

Hvor er det dog skønt med sådan nogle gode indlæg som er til at forstå. Har faktisk her til morgen instrueret kæresten om at hente fisk i metro i dag, da jeg havde indtryk af at de sælger store mængder frisk fisk. Pyha, nu er jeg faktisk ret lettet over at det var der andre her på siden der kunne bekræfte. Det har nemlig netop været bekymringer om hvor man får en ordentlig kvalitet frisk fisk i city der har forhindret mig i at gå i gang tidligere.
Ville egentlig mest bare sige tak for gode indlæg, men også efterlyse svar på det her med hvilken fisk der skal fryses og hvor længe, og ca. hvor længe det typisk er om at tø op, og om der er specielle forhold man skal tage højde for med optøning af fisk.

Hav en god dag, Tina (Findus)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Teoretisk set skal alle fisk der spises rå fryses i et par dage inden de spises.
Fisken er nemmere at skære når den er letfrossen, så tag den ud et par timer før du skal bruge den, og find så den skarpeste kniv frem.

Efter jeg lavede det lange indlæg er det nærmest blevet en hverdagsret for os. Det tager virkeligt ikke ret lang tid at lave (hvis man nøjes med at lave makiruller), det er billigt (hvis man bruger laksebøffer på tilbud), det mætter og smager skønt(hvis man kan lide det ;-) .

Green

Hey! smile

Jeg står og skal til at lave sushi, og jeg har prøvet det nogle gange før med stor succes.
Havde flere forskellige slags fisk i fryseren og faldt over nogle Pangasius-fileter. Men hvor gode er disse til nigiri-sushi og kan de bruges overhovedet? De fleste fisk kan vel i teorien anvendes, men er ikke helt sikker på om disse er anvendelige? De har jo ikke rigtig nogen smag og en lidt vandet konsistens..

På forhånd tak wink
Goddag!

Vil meget gerne advare mod specielt fisk og fiske produkter fra Østen, specielt til Sushi.

Jeg er uddannet og abejder indenfor fiske branchen, har også arbejdet i flere år for Danida projekter i Østen, Sydøstasien.

Langt den største del af fisk og rejer fra disse regioner er opdrættet, man bruger uhæmmet væksthomoner og pestisider i foderet. Masser af kræftfremkaldende stoffer. Ja fisken/rejen ser fin ud og du kan ikke smage det, i bedste fald smager varen ikke af noget. Men det er billigt.
Desværre ved de danske forbrugere og handlende ikke meget om dette, og der gøres også alt for at skjule fakta.

Men et lille eksempel fra Bangladesh: En ferskvandsreje larve på 2 gram bliver til en kæmpereje på 300-400 gram på 36 dage. Hvis man tror det skyldes naturlig vækst er man naiv. Det samme gøres med fisken.

Skal i spise dejlig sushi som også skal være sund mv.. så køb fisk fra EU lande, da har man trods alt en lovgivning og en form for kontrol med at tingene ikke er tilsat farlige stoffer, dog ingen garanti.

PS: jeg laver selv masser af sushi...

Hilsen

Snowman
http://no.wikipedia.org/wiki/Pangasius

Pangasius er en ferskvandsfisk fra Østasien.
Personligt syntes jeg at de smager af mudder, og vil ikke bruge den til sushi.
Jeg har det som Snowman med megarejerne og underlige opdrættede fisk.

Green

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også