montageskum på vinduer

Jeg havde et mindre uheld ved brug af montageskum, da jeg satte nye vinduer i. Der kom skum nogle steder på træværket. Er der nogen gode ideer til hvordan jeg får det af? NB! vinduet er malet fra fabrikken, så hvis jeg skal slibe skal jeg male om - det er jeg ikke interesseret i. Dana-lim skulle have lavet noget der kan opløse montageskum - virker det?
mvh
EPKO
Jeg havde et mindre uheld ved brug af montageskum... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej pev

Det lyder meget bedre.

Jeg vender tilbage.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej igen.

Orla>Det var en ordentlig smøre, men enige er vi jo ikke, undtagen i at montageskum ikke er for gør det selv folk, de jo har typisk ikke den pistol der skal til for at lægge skummet korrekt ind i fugen i den rette mængde.
TB** Ja, det er en af grundene, den anden kunne jo være at det er sundhedsskadeligt.
Og hvis vi er enige om montageskum ikke er for gør-det-selv-folk, hvor skriver du så at jeg ikke skal udtale mig om PU-skums kvaliteter, når jeg skriver på et gør-det-selv-diskutionsforum, at montageskum er noget rod?

Orla>Hvem har iøvrigt talt om at montere vinduer uden mekanisk fastgørelse?
TB** Det har jeg! Og grunden til at jeg nævner det, er at jeg ved at der er mange der gør det. Især dem der ikke kan skrue ind i noget i muråbningen. De springer over hvor gærdet er lavest, klodser vinduet op og fylder en gang skum i.

Orla>Selvfølgelig er der en risiko for at polyethanskum opfugtes ved vedvarende påvirkning af vand/fugt, men hvor skulle denne fugtpåvirkning komme fra ved en korrekt udførelse af arbejdet?
TB** Både akryl-/sillikonefuge, Illmodsbånd og PU-skum, bliver nedbrudt af solens UV-lys, og så kan det mørne og blive utæt. Og vi er vel enige om at hvis der kommer vand til montageskum, så er der en væsentlig større risiko for råd og svampeskader end ved mineraluld ik'?
Og hvem siger forresten at alt arbejde er udført korrekt? Risikoen for råd og svamp, er vel mindre hvis arbejdet er udført forkert med mineraluld end ved montageskum.

Orla>Iøvrigt har jeg gennem årene jævnligt været på efterreparationer i typehuse og lignende, hvor jeg har den dejlige oplevelse, at før overgangen til montage med polyethanskum var det ca. 20 - 30% af fejlene der var vedrørende utætheder omkring vinduer, og jeg kan ikke mindes at have udført sådanne reparationer siden.
TB** Sjovt nok var der for et par år siden i TV programmet "Godt begyndt" en tømrer der udtalte at de ikke ville råde nogen til at bruge montageskum - om det var myntet til gør-det-selv-folk ved jeg ikke. De viste også hvordan man skulle lave det med mineraluld.

I vores hus, inden det blev renoveret, var der en teakdør som var monteret med skum. Den måtte jeg kassere, da den var blevet mør nogle steder på karmen.

Da jeg så skulle montere den nye dør, talte med vores lokale tømrer, som sagde at jeg aldrig skulle bruge skum.

Orla>Jeg sidder faktisk inde med en opfordring fra Byggeteknisk Erfaringsformidling (BYG-ERFA) om at indsamle oplysninger om dokumenterede skader på grund af anvendelse af polyethanskum ved vinduesmontage.
Jeg har som bekendt ikke selv kunnet finde nogle, så jeg vil gerne om du og andre vil skaffe mig den fornødne dokumentation!
TB** Nej, hvor tilfældigt.
Jeg synes det kunne være bedre, om du fandt eksempler på det omvendte! Altså eksempler hvor det har været bedre med skum, istedet for mineraluld.

Orla>Iøvrigt giver en korrekt monteret skrålægte mange gange en større stivhed i en konstruktion end et trækbånd, men det er nemmere at regne på et trækbånd for en tekniker!
TB** Ja, og en skrålægte laver kuldebroer, og kan ikke strammes op hvis det skulle blive nødvendigt.

Lad mig lige opsumere:
Skum er sundhedsskadeligt.
Skum suger fugt, ved forkert udførelse.
Skum kan ødelægge karme/få dem til at bue.
Skum er meget brandfarligt

Det er altså de risici der er ved skum.

Hvad med mineraluldsløsningen? Lad mig høre om risici ved den løsning.

Mvh
ThomasB
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Thomasb

Er mineraluld ikke sundhedsskadeligt?

Jeg mener det faktisk temmeligt seriøst når jeg efterlyser dokumenterede problemer med polyethanskum ved vinduesmontage.

For ikke at irritere forummets øvrige brugere må vi nok hellere fatte os i korthed her.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Hej Orla.

Rockwool er lige blevet taget af WHO's liste over sundhedfarlige byggematerialer, så det er pludseligt ikke farligt mere. Hvad mon Rockwool har betalt for det smile

Bare vi er enige om at skum er ikke lav-det-selv venligt. Hvad nogle håndværkere vælger at bruge, er jo deres sag.

Mvh
ThomasB
Hej Thomasb

Mit åndedrætsbesvær er det samme som før ved brug af mineraluld uden maske.

------------------
www.orla-nautrup.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Til orientering!
Hvis man vil arbejde med PU-skum ( som ellers er et udmærket produkt ), SKAL man have Epoxykursus.
Det er ellers en udmærket debat.

Hilsen Svende
Hej.

Orla>
Hvis man arbejder med mineraluld, så har man en støvmaske på. En støvmaske koster 10 kr. Hvis man arbejder med skum, så skal man have en gasmaske eller hvad?

Svende>
Det vel kun, hvis man arbejder med det som prof. ik'?

Mvh
ThomasB
Til ThomasB
Nej,private skal overholde de samme regler som proff'er

Hilsen Svende
Det der "skide" skum, det er vel kun til det er hærdet det afgiver de omtalte giftstoffer eller hvad.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også