Fredag fiskede jeg en "Amo Mørkt rugbrød" frem fra min melsamling. Da jeg skulle bage brødet med det samme opløste jeg alm. gær i lunkent vand og stoppede det i maskinen sammen med ½ pose af færdigmelet. 3 timer 4o minutter og en fladtrykt næsetip (mod glasset i lågen :lol: ) senere vendte jeg bunden i vejret på "bagespanden" og ud kom et fint lille rugbrød, hvori "kniven" (rørespaden) ganske vist sad. Men med lidt hjælp kom den da ud.
Fredag aften skulle timerfunktionen så stå sin prøve med havre-/klidbrødet til lørdagens morgenmad. Heri kom tørgær, fordi hævningen ikke må gå igang, før programmet starter. Lørdag stod jeg op til den skønneste duft og dejlig bagelunt i køkkenet. Et fint brød, hvor kniven selv slap ud, da jeg rystede brødet ud på risten.
Og sådan kunne jeg blive ved lidt endnu.
Den er en succes! Brødet er da ikke med den sublime skorpe eller stort og luftigt. Det er rigtig godt hverdagsbrød, som holder sig fint "saftigt" indpakket i et viskestykke i køkkenskabet i et par dage. Brødet er tæt men absolut ikke tungt i det.
Maskinen hedder Elvita og blev fundet på tilbud hos Punkt1 til kr. 299,-.
Rengøring: Kræver ikke mere end enhver anden form for bagning. Der følger måleske og målebæger med, i plast, som skal rengøres (nemt). Bagespand og kniv har en art slipletbelægning og kan næsten rengøres alene med varmt vand. Og som i enhver anden ovn bør man slippe af med krummerne i bunden. Og det var så det.
Brødet står sig rigtig godt i umiddelbar konkurrence med fabriksbrød, frossent, halvfabrikata og det såkaldte "hjemmelavede". Og med lidt fantasi tilført opskrifter, kan det såmænd også stå sig med nogle bagere (jeg kender dog en suverænt god bager 30 km. herfra...).
I brugsvejledningen er der flere opskrifter, som jeg er i fuld gang med at afprøve - og de er udmærkede (indeholder også en grundopskrift, som kan varieres). Når jeg kommer igennem dem, hiver jeg nogle af mine gode gamle opskrifter frem (hvoraf mange har samlet støv...) og oversætter dem til bagemaskinestørrelse.
Den har 8 forskellige programmer, som jeg endnu ikke til fulde har sat mig ind i - indtil videre har jeg kun prøvet 2 af dem. Bl.a. kan man også bruge den som æltemaskine i mindre målestok og bage dejen andetsteds eller hælde en færdigblandet dej i og alene bage den. 3 former for skorpekulør og timer op til 13 timer. I nogle programmer er der alarm beregnet til, at man kan tilsætte ekstra ingredienser (såsom frugt og nødder). Og så har den temperaturstyring af hævningen. Og sikkert flere ting, som jeg endnu ikke har bidt mærke i.
Jeg er glad og tilfreds - og den er kommet for at blive!
Men husk lige, før I evt. køber en, at en bagemaskine altså også fylder på køkkenbordet - og kan den komme lidt udenfor børns umiddelbare rækkevidde, så når man at advare om, at den er varm, når den bager!
Efter 2 nætter og med udsigt til endnu en, hvor husets yngste holder mig vågen med hoste og piv
, er det lykken at vide, at når jeg imorgen slæber mig ned i køkkenet, så er der en duft nybagt rugmelsbrød 8)
Og så lever vi eller lykkeligt af brød til vore dages ende :lol: :lol: :lol: