Bagemaskine

Erfaringer med bagemaskiner ønskes.

Hvilken er et godt køb - og hvilken er ikke?

Hvad bør jeg være opmærksom på?
Erfaringer med bagemaskiner ønskes. Hvilken er... Vis hele indlægget
184 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fredag fiskede jeg en "Amo Mørkt rugbrød" frem fra min melsamling. Da jeg skulle bage brødet med det samme opløste jeg alm. gær i lunkent vand og stoppede det i maskinen sammen med ½ pose af færdigmelet. 3 timer 4o minutter og en fladtrykt næsetip (mod glasset i lågen :lol: ) senere vendte jeg bunden i vejret på "bagespanden" og ud kom et fint lille rugbrød, hvori "kniven" (rørespaden) ganske vist sad. Men med lidt hjælp kom den da ud.

Fredag aften skulle timerfunktionen så stå sin prøve med havre-/klidbrødet til lørdagens morgenmad. Heri kom tørgær, fordi hævningen ikke må gå igang, før programmet starter. Lørdag stod jeg op til den skønneste duft og dejlig bagelunt i køkkenet. Et fint brød, hvor kniven selv slap ud, da jeg rystede brødet ud på risten.

Og sådan kunne jeg blive ved lidt endnu.

Den er en succes! Brødet er da ikke med den sublime skorpe eller stort og luftigt. Det er rigtig godt hverdagsbrød, som holder sig fint "saftigt" indpakket i et viskestykke i køkkenskabet i et par dage. Brødet er tæt men absolut ikke tungt i det.

Maskinen hedder Elvita og blev fundet på tilbud hos Punkt1 til kr. 299,-.

Rengøring: Kræver ikke mere end enhver anden form for bagning. Der følger måleske og målebæger med, i plast, som skal rengøres (nemt). Bagespand og kniv har en art slipletbelægning og kan næsten rengøres alene med varmt vand. Og som i enhver anden ovn bør man slippe af med krummerne i bunden. Og det var så det.

Brødet står sig rigtig godt i umiddelbar konkurrence med fabriksbrød, frossent, halvfabrikata og det såkaldte "hjemmelavede". Og med lidt fantasi tilført opskrifter, kan det såmænd også stå sig med nogle bagere (jeg kender dog en suverænt god bager 30 km. herfra...).

I brugsvejledningen er der flere opskrifter, som jeg er i fuld gang med at afprøve - og de er udmærkede (indeholder også en grundopskrift, som kan varieres). Når jeg kommer igennem dem, hiver jeg nogle af mine gode gamle opskrifter frem (hvoraf mange har samlet støv...) og oversætter dem til bagemaskinestørrelse.

Den har 8 forskellige programmer, som jeg endnu ikke til fulde har sat mig ind i - indtil videre har jeg kun prøvet 2 af dem. Bl.a. kan man også bruge den som æltemaskine i mindre målestok og bage dejen andetsteds eller hælde en færdigblandet dej i og alene bage den. 3 former for skorpekulør og timer op til 13 timer. I nogle programmer er der alarm beregnet til, at man kan tilsætte ekstra ingredienser (såsom frugt og nødder). Og så har den temperaturstyring af hævningen. Og sikkert flere ting, som jeg endnu ikke har bidt mærke i.

Jeg er glad og tilfreds - og den er kommet for at blive!

Men husk lige, før I evt. køber en, at en bagemaskine altså også fylder på køkkenbordet - og kan den komme lidt udenfor børns umiddelbare rækkevidde, så når man at advare om, at den er varm, når den bager!

Efter 2 nætter og med udsigt til endnu en, hvor husets yngste holder mig vågen med hoste og piv cry , er det lykken at vide, at når jeg imorgen slæber mig ned i køkkenet, så er der en duft nybagt rugmelsbrød 8)

Og så lever vi eller lykkeligt af brød til vore dages ende :lol: :lol: :lol:
Hej Zephirine
Tak fordi du startede denne tråd.Endelig er det lykkes for mig at overtale konen til at købe en bagemaskine.Det er altid mig der står tidelig op oppe i vores sommerhus for at gå til bageren og jeg har tit foreslået at vi købte en bagemaskine,så jeg kunne blive noget længere under dynen biggrin .Men hun har været utrolig mistroisk overfor maskinen,men nu er det lykkedes på grund af din mening om maskinen og jeg tror næste Lørdag vågner jeg til duften af nybagt brød :lol:
De bedste hilsner
Torben
Glæder mig på dine vegne Torben. Håber I også får glæde af jeres.

Jeg kan huske en overgang, hvor det var "in" at få en bagemaskine. Dengang var det blot endnu en til samlingen med ledning i den ene ende, mente jeg. Og havde jeg fået en, havde fordomme og bedre tid (overskud af energi) til bagning sikkert meget hurtigt jaget den ind i et dystert skabsmørke, hvis jeg havde fået en. Og den var nok havnet i armene på den første den bedste, som fattede kærlighed for den ligesom Jørgens Bagemester eller for den sags skyld svigermekanikkens store "multimaskine", som har fået kronede dage hos mig.

Jeg rammer nok aldrig helt "tidens trend", for jeg har sjældent behov for den, før den er yt :wink: :lol:

Held og lykke - og sov godt på lørdag, hvis du kan for den der snigende duft af nybagt brød :wink:
Også her er det lykkedes at få overbevist konen smile Desværre "udløb" Punkt1s tilbud lørdag, så nu er den købt i Kop&Kande til 399 i stedet - ÆV sad

Vi var lige ved at bage brød i går, selvom vi ikke havde noget at bruge det til :lol:

Zephirine: Det er rigtig godt med en modig "betatester" i forum. Var det ikke også dig, der kastede dig ud i noget robotstøvsuger - hvordan gik det med den?

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Tillykke med "dyret".

Jo, du har ret. Anmeldelsen lader vente lidt på sig endnu til, når jeg har kundeservicedelen med. Af endnu ukendte årsager gik den istykker og har stået et stykke tid (tiden går hurtigere, end man regner med cry ).

Gemalen har sendt 3 mails om problemet til forhandler uden resultat. Men igår sendte han endnu en - og der kom prompte svar om at pakke den sammen og sende den til ham. Så vi formoder, at gemalens internetudbyder har skylden for manglende svar, da der også har været andre mailuregelmæssigheder :x Så den ryger afsted idag og så vender jeg tilbage, når jeg forhåbentlig igen har min kære Roomba eller Brum, som pigerne kalder den tilbage. Den er savnet.

Jeg har i.ø. købt støvsugerposer hos forhandleren til fuld tilfredshed, så umiddelbart har jeg ikke noget at sige ham på.

Velbekomme :wink:
Annonce
Der kommer også en maskine på tilbud i neste uge i Netto til 299,-

-Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
Som mckajvah skriver, sælger Netto nedenstående maskine i næste uge.

0.84?OpenElement&FieldElemFormat=jpg

Nu må vi bare håbe det ikke er den Thomas lige har givet kr. 399,- for. :lol: Så får han da et føl. smile

Med venlig hilsen

Claus Holm
Nu kan jeg ikke se noget navn på den i reklamen, men bortset fra at min Elvita er hvid, så ligner den på en studsss. Beskrivelsen passer også.
Jeg HAR fået et føl :evil: Min maskine hedder godt nok Melissa, men den er identisk med Elvita og bortset fra farven tilsyneladende/sandsynligvis også Nettos, så jeg hænger oppe under loftet - det værste er, at jeg startede det første brød i den i går aftes, EFTER, at Claus skrev, så jeg kunne have byttet den, hvis jeg havde besøgt lav-det-selv i tide sad

Hvorfor får vi aldrig Netto før om mandagen??

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Konklussion:

Læs altid LDS før du giver dig i kast med noget som helst - bortset fra kæresten/ægtefællen.

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 154 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis