Bagemaskine

Erfaringer med bagemaskiner ønskes.

Hvilken er et godt køb - og hvilken er ikke?

Hvad bør jeg være opmærksom på?
Erfaringer med bagemaskiner ønskes. Hvilken er... Vis hele indlægget
184 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra ThomasPont

Og så skal man høre fra en bager, at den billige model er god!


:lol: Ja, og det er faktisk hans anden bagemaskine. Den første var også ok men denne billige Melissa vurderer han som værende rigtig god...

Pris og kvalitet - hmm :lol:

Jeg skylder måske nok at fortælle, at brødene ganske vist ikke er helt så store som købebrød, men der er jo heller ikke meget ved at spise halvtørt brød i flere dage når den elektriske bager kan fabrikere et nyt på en nat :wink:

Med venlig hilsen

Claus Holm
AHH come on!

Nu stopper I!

Brød SKAL bages selv og IKKE I en bagemaskine.

At en bager bruger sådant et dyr, ser jeg ikke som en blåstempling - især ikke da han køber færdiglavede melblandinger.
Uden at kende ham, så lyder det nu mere på mig som om han er blvet noget træt i armene af æltning og desuden er blevet træt af sin læst.

Jeg ville klart spare pengene på bagemaskinen og i stedet købe en god æltemaskine, det er her arbejdsbesparelsen ligger. Gode æltemaskiner er dog ikke billige, men hvis brødet bages selv er de tjent relativt hurtigt ind igen.

Brød behøver heller ikke være kompliceret at lave. Et simpelt koldhævet brød hverken koster ret meget, eller kræver meget arbejde - tilgengæld er resultatet helt i top :wink:
Nu har jeg bagt sådant brød i et godt stykke tid, og modificerer derfor opskriften lidt en gang i mellem.
Men basalt set er det en smule gær (ca 15g), mel (½kg.) og vand (knap ½ L) og lidt salt. mængdeangivelserne er jeg ikke helt sikker på, da jeg ikke måler nøjagtigt, men mere på gefühl. Dette skal æltes godt igennem, og så stå på køkkenbordet i ca 4 timer - i en skål hvor der er godt med plads til hævning. Herefter skal dejen slås ned og ind i køleskabet natten over. Når du så står op om morgenen tænder du ovnen og putter dejen i ovnen - enten som brød eller boller. Når du kommer ud af badet kan du allerede dufte brødet der er ved at være færdigt - det skal have ca 30 min. afhængig af ovn.
Jamen, jamen sådan sagde jeg da også engang. Og du har da også fuldkommen ret. Hemmeligheden bag det supergode brød (eller ihvertfald en stor del af den) ligger i æltningen - og hævning er i.ø. heller ikke helt ubetydelig.

Så jeg indrømmer da gerne, at jeg med bagemaskinen springer over, hvor gærdet er lavest (når en bager kan leve med det, kan jeg også :wink: ). Det hænger sammen med nogle praktiske forhold, som ikke har så meget med brød at gøre.

Nu har jeg kun lavet 2 prøver, så jeg vil ikke komme med "den udførlige anmeldelse" endnu. Men jeg er positivt overrasket og toppen er taget af min skepsis.

Takker for din grundopskrift. Den er skrevet bag øret, for jeg vil da stadig bage brød selv. Bagemaskinen skal afløse ikke erstatte mig...

Nemme "italienske" boller:

5 gram gær opløses i ½ liter koldt vand og tilsættes 1 lille spiseskefuld groft salt. Herefter røres Durum hvedemel i til dejen minder om vælling. Til sidst tilsættes alm. hvedemel til man lige akurat stadig kan røre dejen.

Tildæk skålen med fugtigt viskestykke og sæt dejen til hævning i køleskab i ca. 12 timer.

Tænd herefter ovnen på 250 grader, form boller med et par spiseskeer på bagepladen og slut af med at drysse lidt Durum hvedemel ovenpå. Når ovnen er varm, bages de 5 min. på 250 grader, hvorefter temperaturen sænkes til 225 grader. Når bollerne har en fin brun skorpe, er de færdige.
Jeg skulle nok holde min kæft, men det er lige før jeg savner min bagemester, for hvor har jeg dog lyst til at prøve den igen med valnødder, men, men, jeg har heldigvis et køleskabsfranskbrød fra Statoil i køleskabet til i morgen som også holder til i overmorgen, så jeg har overbevist mig selv om, at jeg vil tabe ansigt totalt, hvis jeg nu købte en igen, selvom det var den billige, men godt lyder det..... NEJ, jeg gør det ikke :roll: må da også tænke på omdømmet i familien - ikk?

Mvh. JørgenE
Annonce
OK, når vi nu er ved tip om brød, så er her et godt tip, når det hjemmebagte brød er blevet tørt og kedeligt.

Skær brødet i skiver og så ind under vandhanen med skiverne - en af gange. Brødet skal været godt vådt, men ikke vrides. Herefter skal skiverne ind i en god varm ovn og have indtil vandet er fordampet - dvs. desto mere du har vandet desto længere tid i ovn.
Det brød du nu tager ud af ovnen er næsten som var det friskbagt - jeg har flere gange benyttet denne metode når der kom gæster og jeg ikke lige havde fået bagt, og flere gange har jeg måttet høre "nej, hvor dejligt brød, kan vi få opskriften :wink: " Men det har så også været mit hjemmelavede brød (Som i grunden minder om Zeph's opskrift - mit få bare lov til at hæve v stuetemperatur først).
Prøv det, I vil være imponerede over resultatet 8)
Har prøvet, men det dur ikke når brødet er blevet grønt :lol:

Mvh. JørgenE
Det lyder godt alt sammen. Er dog meget nysgerrig efter at høre hvor meget rengøring der er med sådan en ka'l.
Og det var det der stoppede mig i min videre fremfærd - stort arbejde jf. mine begreber.

Mvh. JørgenE
Citat fra Martin R

Men basalt set er det en smule gær (ca 15g), mel (½kg.) og vand (knap ½ L) og lidt salt. mængdeangivelserne er jeg ikke helt sikker på, da jeg ikke måler nøjagtigt, men mere på gefühl. Dette skal æltes godt igennem, og så stå på køkkenbordet i ca 4 timer - i en skål hvor der er godt med plads til hævning. Herefter skal dejen slås ned og ind i køleskabet natten over. Når du så står op om morgenen tænder du ovnen og putter dejen i ovnen - enten som brød eller boller. Når du kommer ud af badet kan du allerede dufte brødet der er ved at være færdigt - det skal have ca 30 min. afhængig af ovn.


Jeg er helt enig! - i teorien. Praksis i vores hjem viser imidlertid, at det kniber med at få tid i hverdagen. Det kniber både med at finde tid og med at koordinere ting, der skal gøres på bestemte tidspunkter.

En bagemaskine skal jo ikke erstatte de brød, man alligevel ville bage, men hjælpe med brød, de dage, vor man ikke har tid eller overskud til at bage (eller ikke gider), og synes jeg tanken om billigt friskbagt maskinbrød lyder mere tillokkende end dyrt, halvgammelt bagerbrød, som nemt bliver alternativet smile

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Der er yderligere 164 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis