Iberisk Skovsnegl - vær opmærksom nu

Jeg ville ønske, at jeg kunne være flintrende ligeglad med Iberisk Skovsnegl/Spansk Skovsnegl/Dræbersneglen. Men sådan har det ikke været, siden den i 2002 raserede stort set alle mine sommerblomster og mangt og meget i køkkenhave/drivhus, før jeg overhovedet fattede, hvad der foregik.

Jeg kan se, at emnet har været berørt tidligere i Lav-Have. Men jeg bidrager meget gerne med min erfaring og div. links, hvis der er interesse for at genoptage det.

Under alle omstændigheder vil jeg gerne opfordre til, at hvis man sidste år havde sneglen i sin have eller tæt på, så er det bestemt på tide at holde øje med og bekæmpe den nu, førend den formerer sig alt for kraftigt.
Jeg ville ønske, at jeg kunne være flintrende... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
:oops: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Pardon, Sniffer (hvorfor er der ikke en smilie, som ligner et æselhoved :lol: )
JørgenE
Har læst den tråd du hentyder til :lol: Bare stadig lidt (kun lidt) synd for spørgeren, men du har da ret...den tråd er hylende morsom og nu begynder du vist igen...
Den med salt er nu god nok..det var i starten med de snegle, der kom en udmelding i et tv-program om at samle sneglene sammen i en spand og så komme salt på...historien meldte ikke noget om hvor længe de skulle ligge og om smagen...LOL
Men lad os da gerne få nogle vilde foreslag til udryddelse af sneglene - skal vi starte med et haglgevær??
:roll:
sniffer

Sniffer  
Hej sniffer.

Ja helt rigtigt, som nu igen er det et helt forkert forum, og Njord har jo også nævnt, at vi lige skal se forskel på kønsmodne (4 saltkorn på Sjælland, da vi ikke ønsker dyremishandling, og 2 i Jylland, som hellere vil spare).

Men, men, det er noget der sker, altså at man skruer sig op og morer sig, og normalt kan det ikke gentages.

Lige dræbersneglene som drøner ind over grænsen, vil jeg derfor overlade til det danske paspoliti, for jeg har da aldrig set en snegl med pas, og på den måde kan vi stoppe dem 8)

Mvh. JørgenE
Go ide JørgenE
Så er der noget med at sneglene er vilde med øl (mon de er hanner??)
Vi må ha paspolitiet til at lave nogle render med øl som ender ud i noget med en tønde - og vupti har paspolitiet dem.......må jo huske at det paspoliti sjældent er på arbejde p.g.af nedskæringer.
Hvis vi bliver nødt til at bruge salt --- hmmm --- njord --- hvordan ser man lige forskel på kønsmodne og ikke kønsmodne??? De er jo alle "Silvanister"
sniffer

Sniffer  
For første gang i mit lange liv med have oplevelser og -glæder, opdagede jeg denne "underlige snegl" i min have som guffede uhæmmet løs, af mine planter...

Jeg blev ærlig talt noget irriteret over de små bæster, så der blev dømt "krig"....

Jeg tog resulut mit køkkensalt, og dryssede lidt på krapylet, og som ved et trylleslag, "sydede" den ganske enkelt ind til ingenting...

i løbet af ganske få dage, opgav de at gøre livet surt for mig, og jeg har ikke set nogen siden...

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Annonce
Hej Siff.

Hvornår var det?
Hej Siff m.fl.

Mon ikke vi skal trække over i "Over-Hækken".

Mvh. JørgenE
Hej!
Jah, jeg er osse en af de mange, som er "beriget" af snegle af anden etnisk herkomst!
De har hos mig speciel forkærlighed for sylteagurke-spirer/kimblade, som bliver hapset i 2 mundfulde. SÅ BLI'R JEG SUR!!! :twisted:
Til alt held dyrker jeg dem i højbed - altså agurkerne - så jeg har spændt 2
afisolerede kobbertråde fra installationskabel(1½ kvadrat) på kanten af højbedet med ca. 1 cm mellemrum.
Herefter har jeg forbundet systemet med et fuldt opladet motorcykelbatteri - endelig fra en Yamaha SR500 biggrin .
Det ka' de sgu ikke li'!!
Hver morgen kan jeg fjerne mumier fra trådene. Problemet er bare at de slimer meget i deres dødskamp, og denne slim er ualmindelig aggresiv.
Efter 2 måneder er kobbertråden ætset over!(det samme gælder i øvrigt for samme tykkelse jerntråd).
Men så er agurkeplanterne så store, at de har udviklet stive hår på stængler og blade og er så uinteressante for mine små slimede uvenner.

mvh
Henrik
Hej Henrik.

Du har den helt rette Duke Nukem ånd :lol:

Husker jeg ikke helt galt, så testede Lars Trolle (Naturhistoriker på Bornholm) et lignende hegn fra Poda. Konklusionen var vist, at det var dyrt men effektivt. Så effektivt, at børnene også holdt sig fra køkkenhaven sad

Jeg går også og funderer over, hvordan jeg skal "sneglesikre" mine kommende højbede. Det jeg har i tankerne er princippet i denne retning:

http://www.nyttedyr.dk/Nyttedyrdk/produkter.php?produkt_id=35

Man må kunne lave et eller andet med en liste på kanten af højbeddet...


TIl JørgenE

Kan du så forføje dig derover, ellers brokker jeg mig til redaktøren :wink: :twisted: :lol:
Hej Zep!
Det virker da alt for dyrt! "Mit" koncept koster ikke meget og kan sættes op på under 1 time - afhængig af længden.
Strømstyrken er ikke høj nok til at man kan mærke strømmen, hvis man kommer til at berøre begge tråde samtidig - er testet på mine børn! :twisted:
Men næste version af systemet skal have monteret trådene på den lodrette flade, så sneglene falder af, når de bli'r grillet og ikke ligger og slimer på trådene, så de bli'r ætset over.
Jeg vender tilbage, når systemet er testet.

mvh
Henrik
Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis