Iberisk Skovsnegl - vær opmærksom nu

Jeg ville ønske, at jeg kunne være flintrende ligeglad med Iberisk Skovsnegl/Spansk Skovsnegl/Dræbersneglen. Men sådan har det ikke været, siden den i 2002 raserede stort set alle mine sommerblomster og mangt og meget i køkkenhave/drivhus, før jeg overhovedet fattede, hvad der foregik.

Jeg kan se, at emnet har været berørt tidligere i Lav-Have. Men jeg bidrager meget gerne med min erfaring og div. links, hvis der er interesse for at genoptage det.

Under alle omstændigheder vil jeg gerne opfordre til, at hvis man sidste år havde sneglen i sin have eller tæt på, så er det bestemt på tide at holde øje med og bekæmpe den nu, førend den formerer sig alt for kraftigt.
Jeg ville ønske, at jeg kunne være flintrende... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Med forårets komme er den herlige vinterferie fra "dræbersneglen" ved at være slut sad

Men (ubekræftede) rygter vil vide, at der måske er en løsning på problemet :shock: Muldvarpe skulle være helt gale med at spise snegleæggene - og deres appetit skulle nemt kunne hamle op med sneglenes formeringstrang...

Men før jeg indfører dem, kunne jeg godt tænke mig at høre jer om jeres erfaring med muldvarpe og dræbersnegle i samme have.
Dræbersnegle og mulvarpe lever fint sammen sad
Jeg har mange mulvarpe og snegle som begge er meget svære at slippe af med. Mulvarpe er en pestilens, sneglene er ti gange værre.
Det kan være at de snegle, der gemmer sig i gangene bliver spist,
men det påvirker ikke bestanden af snegle.

Mvh Thomas

Det var idag et vejr et soooooooolskinsvejr biggrin Skønnere 1. april kan man næsten ikke ønske sig i lille Danmark.

Men jeg har en tilståelse... Den ekstra opmærksomme læser af nedenstående citat fra mit indlæg imorges vil have bemærket, at nogle bogstaver er lavet med skrå skrift. Sætter man dem sammen står der aprilsnar.

Citat fra Zephirine


Men (ubekræftede) rygter vil vide, at der måske er en løsning på problemet :shock: Muldvarpe skulle være helt gale med at spise snegleæggene - og deres appetit skulle nemt kunne hamle op med sneglenes formeringstrang...


Undskyld :oops:

Vi har heldigvis ikke levende muldvarpe på Bornholm. Men jeg tror alligevel, at jeg er meget enig med dig Thomas FH. De snegle kan virkelig tage modet fra en haveejer.

Men jeg er så småt begyndt at vende tankerne lidt om. Der er måder at begrænse dem (og det gør jeg ihvertfald), men udrydde dem som i min spøg, tror jeg bare ikke, at man kan... Derfor tænker jeg mere og mere over, hvordan jeg bedst kan leve med dem, som jeg nu ikke kan komme til livs. De er jo en del af naturen. Jeg er bare ikke kommet så langt endnu.

Men det er ikke en lille lyv, at det er på de tider at holde øje med dem igen. Og det var så den seriøse baggrund for at tage emnet op igen. Det kunne jo også være, at der kunne føjes noget nyt til i år.
Jeg har her i formiddag snydt sneglene for nogle af godbidderne. Metoden er rimelig enkel, men jeg bruger den ikke særlig meget, for så skal jeg måske vande "hele tiden".

Men noget af løsningen, hvis man ønsker at nyde blomsterflor i en snegleplaget have er hængepotter. De kan immervæk ikke flyve endnu :wink:

Altankasser på væggene/murene er også en mulighed, men den er dog ikke så vandtæt, for sneglene glider også opad uden de store problemer. Mine altankasser er dog ikke blevet tilnærmelsesvis så meget angrebet som planterne i bedene har været det.
Annonce
Så fik jeg endelig snosket mig sammen til at få spredt Ferramol. Igår krydsede to dræbersnegle i teenagestørrelse nemlig min vej sad
Hejsa..
Zephirine - du skal da bare strø salt på dem.....vidste du ikke det??
sniffer

Sniffer  
Sniffer, nu er jeg en lidt blødsøden type, der ikke kan lide at se dyr lide. OK jeg kan selvfølgelig ikke vide, om de har ondt, når de sådan vrider sig (har nemlig prøvet). Eller jeg kunne lukke øjnene (det var en joke - grin nu).

Noget andet er, at hvis jeg skulle i hælene på hele min bestand med saltbøssen (udover at jeg aldrig kunne lave andet :wink: ), så er jeg slemt bange for, at mine planter også ville tage skade cry

For et par år siden stødte jeg i et lokalt supermarked på tilbud på vejsalt "til bekæmpelse af dræbersnegle", stod der på skiltet :shock: Det forsvandt lige så stille, da vejsalt ikke er godkendt til det formål... Næh Ferramol er min ven og efter sigende kun skadeligt for sneglene biggrin

Men tak for betænksomheden alligevel.
Hej Sniffer.

Zep er meget nyere end vores sjov i løsningen af hvepse og myrer i "Over hækken", som jeg selv i dag kan få tårer i øjnene af.

Men helt rigtigt. I stedet for alle de kemikalier, Zep, skal du bare komme salt på deres hale, og det gælder, sibiriske dræbersnegle, fugle, ja sågar Indiske moskusokser mv. Stort arbejde, men VÆK ER DE SÅ.

3-4½ stk saltkorn har jeg udmålt til at være den rette løsning. 8-10 er ødselt og kan nærmest virke stimulerende for dem, så pas på med mængden. 2 Saltkorn er derimod er et jysk forsøg, der ikke virkede :roll:

Mvh. JørgenE
jow jow Jørgen de 2 sat korn er nok, men det kræver blot at sneglen endnu ike er kønsmoden 8)

MVH Njord
Der er yderligere 42 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis