Iberisk Skovsnegl - vær opmærksom nu

Jeg ville ønske, at jeg kunne være flintrende ligeglad med Iberisk Skovsnegl/Spansk Skovsnegl/Dræbersneglen. Men sådan har det ikke været, siden den i 2002 raserede stort set alle mine sommerblomster og mangt og meget i køkkenhave/drivhus, før jeg overhovedet fattede, hvad der foregik.

Jeg kan se, at emnet har været berørt tidligere i Lav-Have. Men jeg bidrager meget gerne med min erfaring og div. links, hvis der er interesse for at genoptage det.

Under alle omstændigheder vil jeg gerne opfordre til, at hvis man sidste år havde sneglen i sin have eller tæt på, så er det bestemt på tide at holde øje med og bekæmpe den nu, førend den formerer sig alt for kraftigt.
Jeg ville ønske, at jeg kunne være flintrende... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Zephirine !

Da du jo bor på Bornholm må du bare skulle indsamle en del snegle og tag edisse med i kurven ned på havnen i Nexø og så få sneglene tilberedt på den dejlige restaurant der ligger lige bag fiskehandleren.. ( husker ikke lige navnet, eller er det "Truberg" ?? ) men han har da været på TV for at vise de kan bruges i madlavningen....

Man spiser kanon godt på stedet...
Eller hos "Ella's konditori oppe på nord øen... den tidligere ejer lavede en formidabel fiske tallerken.... SKØNT at spise her.. lad dig ikke nare, det er ikke kun kaffe og kage de serverer.. Eller på Svanehjørnet... skøn fiske restaurant... At værten er tysk ( har godt nok holdt til på øen i en del år efterhånden.. ) borger jo nærmest også for dejlig fiske spise...

Dejlig ferie ø, med elle ruden snegle tongue

MVH Njord
LOL, du er godt informeret Njord :lol:

Du har ganske ret i, at Frank Truberg (Brasserie Truberg: http://www.truberg.dk/ ) tog sneglen kærligt til sig. Men Levnedsmiddelkontrollen krævede vistnok et separat slagterum til dræbersnegle, såe...

DR Bornholm havde vist ovenikøbet opskriften, på en temaside om dræbersnegle på mange leder og kanter (bl.a. den humoristiske). Men den eksisterer til min store skuffelse ikke længere.

Du er iøvrigt meget velkommen herovre på Østersøens Perle igen; Vi lever jo bl.a. af turister... :wink: tongue :shock:
Husk det nu: Løft krukker, potter, bakker, kasser o.lign. og se efter, om den her plage af en snegl sidder og gemmer sig, hvis du har en mistanke...
Til trods for min ihærdighed, mistede jeg i nat halvdelen af mine Cosmos prikleplanter i drivhuset (og der var ikke for mange i forvejen). 4 glubske teenage-snegle, sad der på undersiden af kasserne cry (hvorfor får jeg mon pludselig en trang til igen at spille Duke Nukem...)
Ænder æder snegle - var det ikke en mulig løsning at anskaffe nogle ænder til at "rydde" op ?

Ænder skal osse ha´ korn for at være rigtig glade.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Du har fuldkommen ret! For et par år siden så vi moskuænder in action. De spiser rigtig nok sneglene. Og vi fik et andepar forærende.

Men! Ænder de kan også lide sneglene på den anden side af vejen og ænder lægger visitkort (og mange af dem), som er mindst lige så ulækre at træde i en sen aften som dræbersnegle. Og når man har mindre børn, der leger i haven, er det heller ikke lykken med alt for mange visitkort.

Derfor kræver det en indhegning. Her er det (af forskellige kedsommelige grunde) endnu kun blevet til en mindre en.

Men det er hyggelige dyr - og moskusænder smager ganske enkelt superlækkert (spiser ellers kun and af høflighed).

Lige nu er spændingen stor her, for Mor Magda (anden) ligger på 6 æg, som efter planen skulle begynde at klække på søndag. De er såååå søde som små - og man er sååå træt af al andemøget, når de er slagteklare :lol:

Hvis jeg husker det til jul, skal jeg nok viderebringe opskriften på bornholmsk juleand her på LDS - den er nemlig bare guf!

Men spændingen er som skrevet stor, for hun virker ikke som om, hun er så god en liggeand, som sin forgænger, som rugede 11 ud af 12 æg ud sidste år.
Annonce
jeg er træt af vinbergsnegle hi hi de ødelægger mine blomster

Med venlig Hilsen
Spørge Jørgen
Hejsa..
Ved ikke lige med urter og lignende, men i blomsterhaven er planter som høstanemone - astibe - bispehue - frøstjerne - storkonval - fingerbøl og bregner mindre appetitlige for sneglene.
Oplysningerne er tyvstjålet fra bladet "hus og have" som udkom først på måneden. (jeg har jo ikke lige problemet endnu)
M:V:H:
sniffer

Sniffer  
Citat fra Zephirine

LOL, du er godt informeret Njord :lol:

Du har ganske ret i, at Frank Truberg (Brasserie Truberg: http://www.truberg.dk/ ) tog sneglen kærligt til sig. Men Levnedsmiddelkontrollen krævede vistnok et separat slagterum til dræbersnegle, såe...

DR Bornholm havde vist ovenikøbet opskriften, på en temaside om dræbersnegle på mange leder og kanter (bl.a. den humoristiske). Men den eksisterer til min store skuffelse ikke længere.

Du er iøvrigt meget velkommen herovre på Østersøens Perle igen; Vi lever jo bl.a. af turister... :wink: tongue :shock:


Temasiden om dræbersnegle er vendt tilbage hos DR Bornholm. Så her er lidt underholdning, mens vi nyder vinterpausen fra snegleplagen:
http://www.dr.dk/Regioner/Bornholm/Tema/Snegle/20041117111142.htm

Som en kommentar til temaet siger: "If you can't beat them - eat them!" Velbekomme :lol:
Sidehenvisningen er sendt videre som forslag til vores madfar i Lions Jyllinge til inspiration :lol:

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 52 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis