Hvor lærer man at sy??

Jeg kunne godt tænke mig at lære at sy men selvom jeg bor i en storby kan jeg ikke finde nogle relevante steder. Slet ikke her om sommeren.
Alt hvad der bliver tilbudt er AOF kurser, hvor man skal igennem 3 vintre, hvor man skal sy grimme skjorter, bukser og kraver før man må sy noget man kan bruge til noget :?
Jeg kan da godt se at det er "det rigtigste" at lære håndværket fra bunden og at der kan være en udfordring at lave en perfekt dobbeltradet damejakke men....kan næsten ikke bruge så lang tid og mange penge (tit et par tusinde for en vinter) på det. Ved faktisk også at motivationen daler efter de første par aftener sådanne steder.
Kan finde meget lækkert tøj og mønstre i stofbutikker (også ting der for mig ser nemt ud :wink: ) men alle steder siger de at der ikke er nogen vej udenom man skal igennem 3 år med aftenskole...GAB!!!
Findes der ikke nogle praktiske sjuskedorter der kender en genvej??
Det er måske som med soldatertiden; "hvad man selv har været igennem skal andre ikke slippe let fra..."

Venlig hilsen:
Birgitte

Jeg kunne godt tænke mig at lære at sy men selvom... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Heysan Birgitte
Jeg ved ikke hvem der har fortalt dig om de der kedelige kurser på AOF og at du skal gå der 3 vintre og bruge penge på dobbeltradet damejakker som du aldrig vil bruge.
Jeg har gået på flere af de der aftensskoler og der lavede jeg lige hvad jeg ville- bukser, gallakjoler og bluser. Jeg sagde hvad jeg ville lave og så fik jeg hjælp. Man skal bare ikke tage noget der er alt for svært, med lynlåse og lommer og kraver. Men slå om kjoler og nederdele med rib, det kan du sagtes få lavet.
en sesson på et halvt år er bare ikke særliglang tid når man er igang, og du kan nok kun nå at lave 2 ting når du skal have det fra bunden.

Jeg var i praktik et sted i vanløse hos Frk. Svendsen. Der ved jeg at der er voksen hold i syning og de var nybegyndere de fleste og lavede ikke kedelige ting overhovedet.
Hej Rosa.
Der er desværre en tendens til på nogle af de AOF kurser at underviseren har en ide om at hvis eleverne skal lære at sy så skal de starte fra bunden. På en måde syntes jeg det er rigtigt, men hvis eleven bare vil kunne sy lidt til husbehov er det unødvendigt. Jeg har dog set rigeligt fra elever der lige skære et hjørne eller glemmer, at for at resultatet skal blive rimeligt, skal der lidt precision til. Der er dog en mening med at sy eks. en dame jakke, der lære du jo mange af de lidt svære tilretninger tilpasninger o.s.v. Jeg vil tro at jeg i min læretid nåede at sy omkring 100 damejakker så det er noget jeg nærmest kan i drømme.

V.h. Håndværkeren

Hej Birgitte

Jeg og mine veninder har haft stor nytte af et videobånd (vhs), som jeg købte for mange år. Det hedder "Sy selv" og blev solgt i DRs butik efter at DR havde vist Sy-selv udsendelserne i fjernsynet den 17. og 25./11, 2. og 9./12 1981.

På båndet viser en sylærer præcis, hvordan man skal sy knaphuller, kraver, lommer osv., så man kan bare spole frem til præcis den detalje, som man har brug for at lære noget om ... og så er det bare om at komme igang ved symaskinen samtidig med at båndet kører.

Er der noget man ikke lige kan forstå, kan man bare spole tilbage og se det igen-igen. Det er fuldstændig som at få enetimer med en lærer, der aldrig bliver træt og vrissen af at gentage sig selv. Herligt!!

Måske kan man stadig få båndet gennem Danmarks Radio eller måske på et bibliotek?

God fornøjelse med enetimerne, hvis du vælger denne løsning på dit problem.

Hanneli

 

Utroligt at der stadig kan holdes liv i denne gamle tråd, den blev startet d. 5/5-2004

Hej håndværker

Du har helt ret: denne tråd (!) er blevet megalang, måske fordi:

man siger nok, at nød lærer nøgen kvinde at spinde (... som en kat?), men de færreste kan dog lære det på een nat  

Hanneli

Hej Hanneli.

Det ville da også være lidt af en hån mod os der har brugt 4½ år på at blive uddandet Dameskrædder + 2 år på Designer skolen.

V.h.  Håndværkeren

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis