Hvor lærer man at sy??

Jeg kunne godt tænke mig at lære at sy men selvom jeg bor i en storby kan jeg ikke finde nogle relevante steder. Slet ikke her om sommeren.
Alt hvad der bliver tilbudt er AOF kurser, hvor man skal igennem 3 vintre, hvor man skal sy grimme skjorter, bukser og kraver før man må sy noget man kan bruge til noget :?
Jeg kan da godt se at det er "det rigtigste" at lære håndværket fra bunden og at der kan være en udfordring at lave en perfekt dobbeltradet damejakke men....kan næsten ikke bruge så lang tid og mange penge (tit et par tusinde for en vinter) på det. Ved faktisk også at motivationen daler efter de første par aftener sådanne steder.
Kan finde meget lækkert tøj og mønstre i stofbutikker (også ting der for mig ser nemt ud :wink: ) men alle steder siger de at der ikke er nogen vej udenom man skal igennem 3 år med aftenskole...GAB!!!
Findes der ikke nogle praktiske sjuskedorter der kender en genvej??
Det er måske som med soldatertiden; "hvad man selv har været igennem skal andre ikke slippe let fra..."

Venlig hilsen:
Birgitte

Jeg kunne godt tænke mig at lære at sy men selvom... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Håndværkeren

Hej Kroko.
Hvad er en skrædder svendinde ?
Det udtryk har jeg dog aldrig hørt før.
Se under forudsætning af at du er igang med den obligatoriske Håndværker uddandelse inden for skrædderi / bundt mager / modist. Vil du, når du står med dit svendebrev kunne kalde dig Beklædnings Håndværker. Også fordi i idag skal kunne opsy både Dame og Herre beklædning.
Da jeg for mange år siden tog udandelsen var det som Dameskrædder. 3 år og 8 måneder tog det den gang.

V.h. Håndværkeren smile


ja som du dog kan men nu lad være med at rett mit udtryk jeg ved godt at det hedder beklædningshåndværker men ellers tak for rettelsen
Hej Kroko.
Tag det som drilleri, vi Gamle er nødt til at holde i unge lidt nede på måtten, sådan har det altid været og sådan vil det altid være.
Bare vent til du selv bliver gammel !!!

V.h Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Hej Kroko.
Tag det som drilleri, vi Gamle er nødt til at holde i unge lidt nede på måtten, sådan har det altid været og sådan vil det altid være.
Bare vent til du selv bliver gammel !!!

V.h Håndværkeren


ja bare rolig det ved jeg godt og det er også helt ok bare en skam det er et fag der er ved at udegå og meget svært med arbejde efter min uddannelse

Knus Kroko
Citat fra kroko

ja bare rolig det ved jeg godt og det er også helt ok bare en skam det er et fag der er ved at udegå og meget svært med arbejde efter min uddannelse

Knus Kroko


Hej Kroko.
Nu er der jo ingen der forbyder dig at tage noget der ligner lidt, men det er surt at tage en uddandelse som man brænder for, og så blive ansat på eks. en telt fabrik wink
Du kunne også starte i det "små" selv, det var den måde jeg startede op på.
Jeg havde et røv kedeligt fabriks arbejde i de første par år, og sad så om aftenen og i weekenden i mit lille skrædderi.
Det kan være svært når du nu er et kreativt meneske, at affinde sig med fabriks arbejde, det er for det meste arbejde hvor ens hjerne bliver liggende hjemme på puden for den er ikke nødvendig når du skal sidde og lave det samme hver dag de næste 5 år. Men tænk så på at du har muligheden for at erhverve nogle af dine faste kunder fra den arbejdsplads du er på, dog ikke til en ordentlig skrædder løn, du er nødt til at bruge kulørte priser i starten.
I dag er jeg desværre førtids pensionist, men det forhindre mig ikke i at have lidt skrædderi ved siden af. Og jeg tager det samme i timen som Mekanikkeren tager når han reparere biler, et håndværk er et håndværk, det er der desværre mange der glemmer når de henvender sig til skrædderen.
For det er da bare lige ! IK-ÅS rolleyes
Jeg ønsker dig held og lykke med fremtiden.

V.h Håndværkeren smile
Annonce
Min kone startede på et halvårigt kursus for syning, det var alt hvad der skulle til for at komme igang, det var en flok venninder der alle havde samme interesse. Men det var ikke skjorte niveauet, de måtte selv vælge. Underviseren hjalp så hvis de sad fast.

I dag 3 år efter og jeg 12000 fattigere (en ordentlig symaskine og overlocker (købt hos kjaergaard, suverent billigst med pfaff og bernina)), er det sådan at hun med de ting hun syer til børnene bliver spurgt, af de andre mødre, "hvor har du købt den osv", kan du ikke sy til os.

Hun startede på en symaskine fra fakta, on overlocker (eva) fra bilka. Det kan man hurtigt gå død på, hvis det er det mekaniske der driller. Der skal min noget middelklasse udstyr til.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Gad vide om hun også kan sy en flot Herre jakke til dig, hvor der er fisk i skulderen en banan i nakken kløs i reveret og korrekt bygget op med fiksering af forstykker over skuldre bag, tosøms ærmer og som en afsluttende finesse paspolerede knaphuller.

V.h Håndværkeren
ja det kan jeg godt og min udd. har også taget 3 mdr og 8 år da jeg er på den gamle udd. og jeg er igang med min svendeprøve lige nu så ja det kan jeg godt både med 2 søms ærme og banan og fisksmile :p smile :p
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis