Fortæl mig om dit højbed

Jeg kunne vældig godt tænke mig at lave et par højbede, som skal bruges til småpigernes forsøg med køkkenhave. Jeg har forstillet mig nogle på L:1m B:1m H:50cm. Derfor har jeg søgt rundt på nettet uden større held efter fremgangsmåde og materialevalg. Jo lidt er dukket op - men ikke nok.

Hvis nogen her ligger inde med et link til udførlig vejledning, en titel på en "genial" bog om emnet (gad vidst om, der er en "Højbed for dummies" :lol: ) eller vil dele sine erfaringer med mig, vil det bare være super :!:
Jeg kunne vældig godt tænke mig at lave et par... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen så velkommen til siden Siff !

Mvh. JørgenE
Hej siff...og velkommen til..
Du kan da ikke komme med sådan en beskrivelse, af et vidunder, uden billeder !!!!! Vi andre er da nys efter at se hvordan det ser ud i den perfekte have.. jeg er ved at drukne u ukrudt (men det er da ganske kønt)
Så søde kære rare siff....be om billeder :lol: :lol:
Hilsen
sniffer

Sniffer  
Sorry, men jeg er ikke bekendt ud i foto-verdnes mirakler og derfor kan jeg ikke sende billeder, så du må nøjes med mine ord.

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Jeg var et smut forbi forsøgshøjbedene idag (de der lidt vel høje...). Jeg nåede ikke at få gjort dem ukridtsfri i efteråret :oops: og der var også et par glemte gulerødder. Så jeg pillede lidt i dem og var lidt benovet over, hvor arbejdsvenlig jorden var i.f.t. et almindeligt bed, jeg også hev lidt op af. Ja de inviterede nærmest til at begynde at overveje en gang drivsalat (inden sneglene vågner igen).

Tak for synet, Njord! Fantasien gik ligefrem på eventyr og såede i de forskellige bede. Så mon ikke jeg med tiden ender med noget lignende dine bede... Trist med drivhuset cry - mit har stadig alle glas på 5. eller 6. år.

Hej Siff. Hvad er en rokko-have?
Hej Zep ;-)

Husk at få et par ekstra bede bagerst... Her har jeg et par ukurante bede med list andet i. Her står mine Jordskokker flot og dejligt i det ene bed længst mod nord. De bliver høje som solsikker og fylder en del når de sidst på sommeren når maks højde. Ellers lader man dem stå hele året i jorden. Hun ved udsigt til længere tids frost tager man dem om man forventer at ville bruge og lægger disse i køleskabet, eller lægger dem i en sandspand i garagen. de tørrer lidt let ud og opbevares derfor bedst i jorden og er frost sikre. Så alt alt en meget let og dejlig grøntsag.

Nem at dyrke og så er den ellers dyr at købe i butikkerne ( 500 g - 27 -20 kr. ) Og når man har sat den er den svær at slippe af med igen og det er jo bot endnu en grund til at dyrke den i højbed.

Mine hvidløg står også og ser lidt slatne ud nu, men jeg vil tro de klarer vinteren.

MVH Njord
Annonce
Hej Njord.

Du har ret, jeg må prøve de jordskokker. Denne gang fik du mig nemlig til at snuse rundt efter lidt mere info om dem. Det ledte mig bl.a. til dette link: http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/rodfrugter/150.html Tror jeg vil snuppe et lille forsøg med dem allerede denne sæson (jeg så et sted, at man kan sætte dem fra sidst i februar) i det forblæste nordvestlige hjørne - og se hvad de dur til :wink:

Hvidløgene skal såmænd nok klare sig. Har fået fortalt, at slatne toppe "blot" betyder, at de skal bruge ekstra kræfter på at sætte nye toppe. Det betyder måske mindre hvidløg i den kommende sæson. Det skulle være godt at dække staklerne for at mindske fordampning.

Lige nu vil jeg :roll: sætte sneskovl og kost frem til imorgen...
Kære fans af højbede

Kan ikke lade være med at tilføje lidt i jeres 4 år gamle artikler.
Højbede er, når de er lavet, herlige og nemme at omgås. Jorden er varmere, ca. 8 grader og dermed gror planterne hurtigere, og kan stå tættere. Jorden er altid porøs, da man ikke går i et højbed.
Rigtig anbragt i haven, ser de flotte ud hele året. Små højbede til krydderurter tæt ved køkkendøren og større højbede til grøntsager.

Jeg har lavet højbede i 7 år.

www.landhojbede.dk

Thule Jessen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis