Fortæl mig om dit højbed

Jeg kunne vældig godt tænke mig at lave et par højbede, som skal bruges til småpigernes forsøg med køkkenhave. Jeg har forstillet mig nogle på L:1m B:1m H:50cm. Derfor har jeg søgt rundt på nettet uden større held efter fremgangsmåde og materialevalg. Jo lidt er dukket op - men ikke nok.

Hvis nogen her ligger inde med et link til udførlig vejledning, en titel på en "genial" bog om emnet (gad vidst om, der er en "Højbed for dummies" :lol: ) eller vil dele sine erfaringer med mig, vil det bare være super :!:
Jeg kunne vældig godt tænke mig at lave et par... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
sort plastic varmer jorden og gennemsigtig holder den fugtig. mægtigt smart trick
John Seymor har skrevet to bøger.... håndbog i selvforsyning var i mange år min favourit...
især hans ideer om sund fornuft er inspirerende...
LÆS DEM

løve sæbe!

Delfinen
Citat fra g.lykke

den ultimative bog er efter min mening : Den selvforsynende have skrevet af John Seymore,
en gedigen bog der giver svar på alle tænkelige spørgsmål

kun en tåbe frygter ikke haven

Ja så er jeg færdig med at stille spørgsmål :lol:

Jeg har netop fået denne vidunderlige bog i fødselsdagsgave og har bladret lidt i den. Den ser ualmindelig anvendelig ud!
......et forsinket TILLYKKE med fødselsdagen skal lyde her fra Jylland.....

......og tak for frøene, glæder mig allerede til foråret .........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Ha, ha, ja så også et tillykke herfra, selvom jeg nu ikke har tænkt mig at sige tillykke til hver enkelt af jer, for så skal jeg sende i gennemsnit 7 stk. om dagen.

Mvh. JørgenE
Annonce
Jamen du laver da bare et højtidsforum, Jørgen. Så skiftes vi til at fejre :lol:

Tak for lykønskningerne. Jeg glæder mig virkelig til at "tygge" mig igennem "Den selvforsynende have" i januar, når det er mørkt og koldt og foråret er alt, alt for langt væk.
Også et lidt sent tillykke fra mig.

Når du har fået "Den selvforsynende have", må du også skrive "Håndbog i selvforsyning" af samme forfatter på listen (det sagde Jensen vist også), min far har dem begge, og det er interessant læsning.

Mvh. Carsten

PS. JørgenE, det ville jo kræve, at vi hver især skrev hvornår vi havde fødselsdag, og så kunne der vel laves en automatisk fødselsdagshilsen, selvom den ikke er nær så hyggelig, som en personlig.
Taaak biggrin

Ja bog nr. to var smuttet. Men det kan der jo heldigvis rådes bod på. Det er jo snart j..
Du skal da også lige se min række af højbede... de foreste er kun med stenkanter hvor de sidste/bageste ud for garagen. Er lavet med en modulstørrelse og trækanter så det er nemt at bygge mistbænke der er flytbare....

Drivhuset er stortset uden glas efter stormen i 2005.

MVH Njord
Hej med jer... biggrin
Jeg blev helt fristet til at blive bruger på denne side, da jeg syntes I har en hyggelig dialog..

For nogle år siden droppede jeg den oprindelige form for urtehave, for det var ved at tage livet af mig i lugearbejde.

Så jeg tegnede "en rokko-have", der skulle blive min urtehave...

Det blev både meget flot og også meget funktionel.

Vi brugte 50x50 fliser, som blev placeret half and half, så blev der flyldt alm jord i, og plantet / sået - oven på jorden fyldte vi champignon- affaldsmuld, hvilket holdt på fugtigheden og holdt ukrudtet væk.

Et ekstra pluds er også at stene dels holder på varmen, men afgiver også fugtighed til planterne.

Aldrig har jeg haft sådan en effektiv have, jeg kunne nu nyde at gå min runde, og kikke på alle mine bede, og var der noget ukrudt der aligevel havde forvildet sig op, var det jo nemt at pille op med fingrene.

Jeg kan varmt anbefale sådan en løsning

mvh
Siff biggrin

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis