Fortæl mig om dit højbed

Jeg kunne vældig godt tænke mig at lave et par højbede, som skal bruges til småpigernes forsøg med køkkenhave. Jeg har forstillet mig nogle på L:1m B:1m H:50cm. Derfor har jeg søgt rundt på nettet uden større held efter fremgangsmåde og materialevalg. Jo lidt er dukket op - men ikke nok.

Hvis nogen her ligger inde med et link til udførlig vejledning, en titel på en "genial" bog om emnet (gad vidst om, der er en "Højbed for dummies" :lol: ) eller vil dele sine erfaringer med mig, vil det bare være super :!:
Jeg kunne vældig godt tænke mig at lave et par... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det var dejligt at høre det går godt også på "øen" !!

Og du har ganske ret i at det er langt lettere at holde højbede, specielt når man er gennem den første sommer..

Og ja med de rette værktøj og lidt planlægning tager det ikke lang tid at lave nogle kasser..

Men specielt når dine kasser er så høje som du skriver skal du påregne at skulle vande en del.. Planterne kan ikke trække vandet helt op i kassen selv.. Så frem med vandslangen her hen over sommeren...

Tilgengæld vil dine kasser blive varme i jorden tidligere end den omliggende jord og du kan komme igang tidligt. Hvis du har været rigtig smart er dine kasser af samme bredde. Så kan du lave rammer til overdækning der nemt flyttes rundt og du kan få tidligt gang i dine vækster... En integreret mistbænk om du vil...

Men da jeg kende lysten til at vande ( og være hjemme ) om sommeren så er mine bede ikke mere end 10-15 cm høje... Ikke nogen ubetinget fordel da de ikke varmes op tidligt, men tilgengæld kan planterne selv hente vandet :?

Fordele - ulemper TJAE 8)

MVH Njord
Med alt det rette værktøj, som gemalen har haft så hårdt brug for til div. LDS opgaver, så burde den del af det absolut ikke være et problem :lol:

Lige netop det med vandet, er jeg meget spændt på. Vand i det hele taget er blevet en mangelvare her på det seneste. Ikke alene sukker jeg efter længe ventet regn, men derudover har Regionskommunen lavet et dræn, der løber over vejen fra vores have til den modsatte mark. Det viste sig, at det dræn i vejen aldrig havde været forbundet rigtigt... Promte resultat: æbletræet opgav at blomstre og smider stadig blade, græsset er gået fuldkommen i stå og roser, hortensia og alle sommerblomster skal vandes konstant lige nu. Men nu må vi se... Ihvertfald har jeg et par hjælpere, der elsker at vande med vandslange :wink:

Av den med mistbænken, havde jeg ikke tænkt på. Det er bare super! Så er der dømt stort så-ærteblomst-i-mistbænk-i-september projekt - og måske også stedmoder... 8) Tak for tippet Njord.
Flotte, flotte gulerødder! Meget flottere end mine i den traditionelle køkkenhave. Jeg tiggede mig til nogle stykker til aftensmaden :lol: Idag trak Annesofie en op med 4 rødder på - det har jeg godt nok aldrig set før.

Ærterne i Annesofie højbed blev desværre ikke til særligt meget. Den Iberiske Skovsnegl havde taget godt for sig, før jeg fattede mistanke cry I Viktorias har der til gengæld været et væld af ærter.

Majsene blev høstet idag. Det var et lidt sørgeligt syn, for de har manglet varme. Men de få, der var, smagte super godt.

Hvor jeg skal finde tiden, ved jeg ikke. Men jeg ved, at køkkenhaven henad vejen skal lægges om til højbede. De har været meget nemmere at holde fri for ukrudt. Men jeg reducerer nok højden til 25 cm., for som Njord skriver, så skal man vande alt for meget i den nuværende højde.
Jeg lavede engang højbede. Fandt at det ikke kunne betale sig, man kan ikke komme til med ordentligt værktøj når ukrudtet har taget fat.
Og rammerne rådner ret hurtigt eller er giftige.

Pointen i højbede er at jorden bliver hurtigere varm, og at den er muldet og løs længere ned.
Begge ting kan klares på anden vis.
Grav dybt og brug plastic.
På den anden side er det meget rart for ungerne at kunne se hvor deres ansvar går...
Næ jeg syntes ikke det kunne svare sig.

Delfinen
Som uddannet "reolabe" har jeg det nu selv meget godt med at have køkkenhaven i "arkivskuffer" :lol: :lol: Jeg synes faktisk, at det giver en dejlig overskuelig opgave. Dermed ikke være sagt, at det er fejlfrit. Mine tanker er også faldet på det med, at træ rådner. Trykimprægneret kommer slet ikke på tale i køkkenhaven.

Men plastik, Jensen hvad skal det gøre godt for - under eller over jordoverfladen?
Annonce
den ultimative bog er efter min mening : Den selvforsynende have skrevet af John Seymore,
en gedigen bog der giver svar på alle tænkelige spørgsmål

kun en tåbe frygter ikke haven

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
I så fald betragter jeg mig som en priviligeret tåbe :lol: Og vil i samme åndedrag nævne, at i min lommefilosofi, så har haven en fantastisk terapeutisk evne og er effektiv som "motionscenter", uden at jeg skal lyde alt for alternativ. Men det forudsætter jo nok, at man har interessen.

Karna Maj ser ud til at dele din begejstring over "Den selvforsynende have". Og jeg må indrømme, at den lyder som om, den hører til på min havehylde. Så den ryger fluks på ønskelisten til min fødselsdag :wink:

http://www.havenyt.dk/artikler/inspiration/boeger/537.html
.........at ihukomme Søren Ryges udsendelse : Bodils have,
om Bodil og Frans have i Lund i Sverige

en sand lise for sjælen

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Har desværre ikke set den. I de senere år har jeg set meget lidt Søren Ryge - og TV i det hele taget. Men jeg har vitterlig fra barns ben nydt mange af hans udsendelser. Jeg synes de var bedre førhen - men han formår nu alligevel at fange min opmærksomhed idag, hvis TV'et er tændt.
Kan da lige anbefale en spændende og anderleds havedyrkningsbog hvori også højbede indgår: Den orientalske køkkenhave - af: Lena Israelson

Venligst Vase

Alt hvad du behøver: Et hus fyldt med bøger og en have fyldt med blomster. (ndrew Lang)
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis