Kohler motor vil ikke starte

Hej. Jeg har købt en brugt Jonsered havetraktor som et lille projekt.. Den vil ikke starte. 
Den har en Kohler Courage 15 motor
 Den har kompression
Den har gnist
Der er strøm og der er frisk benzin
Der er nyt tændrør
Jeg har ikke gjort så meget med karburatoren endnu, da jeg vil mene at jeg skulle kunne få kortvarigt liv i den ved hjælp af startgas, når ovenstående parametre er iorden. Men den kører bare rundt, og der kommer ikke et eneste host fra den. 
Den tidligere ejer havde skiftet karburator, da han mente at det var problemet. Jeg har prøvet dem begge to, , ny og gammel, men uden held. Men stadigvæk,- jeg ville først se om der ikke kunne komme liv ved hjælp af startgas. Men den stritter gevaldigt imod. 
Så gode råd modtages gerne. Hvorfor kan den ikke starte :)

Tak for hjælpen
Mvh Jan
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det en kraftig gnist eller bare en synlig gnist?
Jeg ville give den en lille sjat benzin igennem tændrørshullet. Hvis den ikke starter så, må det være noget med tændingen.

Måske den har slået noten i svinghjulet?
Har du tjekket ventilspillerummet.

Sådan en Kohler Courage  kan have en svaghed med at boltene der samler motorblokken under svinghjulet går løse, så skal du have afmonteret svinghjulet så tjek lige boltene, er de løse så rens bolt og gevind af og giv den loctite, og spænd med moment.

Går boltene løse går de op og rammer svinghjulet, og så smadre blokken.

Har en Hustler med en Kohler Courage, der sad boltene meget løse, så fik den limet og spændt.

Vi prøver igen, i morgen --
Enig med ovenstående .

"Gamle Kohler motorer skal efterspændes ..
Ellers går de til...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er rigtig god gnist. 
Ventilspillerummet var for småt. Justeret til 0.12.
Benzin eller startgas ind i tændrørshullet giver intet resultat.
Alle bolte under svinghjulet sidder fast, og der er ikke noget at se under svinghjulet, så tror ikke de har været løse. 
Jens, hvordan ser man om noten i svinghjulet er slået? Og hvad gør det?

Takker
jancar1 skrev den 07-05-2026 20:16:31

Der er rigtig god gnist.
Ventilspillerummet var for småt. Justeret til 0.12.
Benzin eller startgas ind i tændrørshullet giver intet resultat.
Alle bolte under svinghjulet sidder fast, og der er ikke noget at se under svinghjulet, så tror ikke de har været løse.
Jens, hvordan ser man om noten i svinghjulet er slået? Og hvad gør det?

Takker

Man kan måske se det hvis du skruer møtrikken der holder svinghjulet af¨, og kikker ned på akslen, men ellers af med svinghjulet.

Er noten sprungen tænder den på det forkerte tidspunkt, og så sker der intet..

Det kunne jo også være den er ude af takt, så ventilerne åbner og lukker på forkerte tidspunkter..

Ellers kan jeg ikke lige komme på noget, udover har du prøvet med et andet tændrør, har engang med en anden plæneklipper været ude for lidt af det samme, fin gnist men der skete intet, jeg var hele møllen igennem og endte til sidst med at sætte et nyt tændrør i, så sprang den lige igang.
Der kan godt være fin gnist på et tændrør i fri luft, men når det kommer under tryk kan det godt svigte, sjældent men det kan ske.

Har du prøvet at lave en kompressitions test?

Annonce
Hej Jens Jeg kan ikke se om noten er der umiddelbart,- så jeg må nok kigge på at tage svinghjulet af for at tjekke. Youtubekanalen Hobbymotor har en supergod video hvor de viser hvordan det gøres (fantastisk kanal hvis i kke kender den) 
Men vil det ikke være muligt at tjekke om den tænder på det rigtige tidspunkt. Stempel skal vel være i top,- eller lige efter top. Og skal ,- magneten på svinghjulet så ikke være ud for ,- hedder det tændspolen, lige på det tidspunkt?

Mvh Jan
Tror ikke man kan tjekke tændingstidspunket, den laver gnisten når magneten suser forbi tændspolen.
Måske med en tændings stroboskoplampe?

Men eller ryk svinghjulet af, så kan du også efterspænde de bolte der sidder under..
Kender godt hobbymotor kanalen, men er blevet lidt træt af den, med alle de reklamer for Skil og Vevor..
Ja man kan jo undlade at se dem, men jeg har valgt han helt fra.

Jeg lavede selv en aftrækker at et kraftigt stykke fladjern, med 3 huller et stort i midten og 2 mindre i siderne til boltene der skal ned i svinghjulet, under det midterste hul lagde jeg en møtrik ind og så en M16 bolt igennem.

(Man kan også bruge et brækjern og sætte svinghjulet i spænd, og give akslen et slag ​af en hammer, eller bruge en lufthammer)

tak Jens
Hvis jeg tager det af,- Hvordan ved jeg så hvordan det skal på igen.,- altså hvor Magneten skal være i forhold til tændspolen?
jancar1 skrev den 08-05-2026 12:50:24

tak Jens
Hvis jeg tager det af,- Hvordan ved jeg så hvordan det skal på igen.,- altså hvor Magneten skal være i forhold til tændspolen?

Det er det noten er til, så kommer det til at sidde helt præcist.

Der er not i min 18 hk Kohler Courage, så kan ikke forestille mig at der ikke skulle være det i din også, det er samme motor stort set.
Men ikke sikkert du kan se not/notgang oppefra, kan faktisk ikke huske om jeg kan det.

En bolt i hullet som svinghjulet sidder på. Jeg havde boret en lille fordybning i bolten. Så min elhammer på den. Et brækjern under svinghjulet, og jeg fik det af! Og ved i hvad jeg fandt der 😃. En knækket not. Du er mesteren Jens 
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis