Kalder alle der ved lidt om lyd.

Hej Alle.

Vi skal giftes den 6/6.
I den forbindelse har vi lejet et sted som vi faldt for med det samme. MEN der er 1 ting ved stedet der dog gør mig en smule nervøs.
Selve festsalen har en virkelig dårlig akustik.
Det ligner en gammel stald der er lavet om, som er med de buede beton lofter og ikke så højt til loftet.
For at fejre dagen har vi selvfølgelig hyret en dj til hele festen.
På stedet siger de at dj’en altid står i forhallen (som har en ok størrelse og rigtig højt til loftet med langt bedre akustik) men jeg føler lidt det er at splitte festen.
Jeg vil klart helst have ham samme sted som resten af festen. Også fordi han skal spille under maden og formentligt også hjælpe med afvikling af nogle indslag.
Så jeg tænker en del på om jeg kan, for få midler, forbedre akustikken.
Vi sætter en hjemmelavet pallebar op som jeg tænker jeg hjælpe LIDT, har i den forbindelse tænkt på om jeg skal lave en lille bagvæg til denne hvor der også kan stå lidt flasker sprut. Det skal jo være noget der kan flyttes, men også noget der passer i den lidt rå stil pakkebaren har, så overvejede at lave den af pakker også. Men kan jeg sætte noget bagpå den eller lave noget så den også har en forbedrende funktion ift akustikken så den kan hjælpe med at gøre det bedre?
Kan også se Thomann fører disse mobile akustik paneler, nogen der ved om de i et festlokale vil kunne give noget som helst? Tænkte på evt 3 af dem.
https://www.thomann.dk/the_t.akustik_mobile_wall.htm

Sorry det lange skriv. Håber på lidt forslag til om der er noget vi kan gøre så snakken i lokalet både bliver mere hyggelig og dj’en kan være i samme lokale. 
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal mange kvadratmeter akustik dæmpende for at få en mærkbar effekt. køb noget gulvfilt og læg det på hele gulvet (dobbelt klæbende tape). Det hjælper, og det er nok det du kan komme igennem med i forhold til "fruen" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tror ikke du vil opleve en forskel med kun 3 sæt akustikpaneler. Lyd bevæger sig i rette linjer til det rammer en genstand (væg, møbel osv.). Derefter reflekterer lyden med samme vinkel. Udgangsvinkel er lig med indgangsvinkel. Forestil dig et ping-pon spil hvor kuglen bliver ved med at ryge frem og tilbage. Ved at opsætte lyddæmpende materialer (bløde vægge), vil en del af lyden optages i det lyddæmpende, således at en mindre del af lyden reflekteres.
Tæpper hængt op på væggene er nok den enkleste løsning. Jeg har selv tidligere holdt fest i et kælderlokale med vægge, loft og gulv i beton. Havde beklædt vægge og loft med æggebakker. Det virkede. 

Søren O
ev elmand skrev den 29-03-2026 09:46:13

Der skal mange kvadratmeter akustik dæmpende for at få en mærkbar effekt. køb noget gulvfilt og læg det på hele gulvet (dobbelt klæbende tape). Det hjælper, og det er nok det du kan komme igennem med i forhold til "fruen" 

Der er gulvtæppe så det vil ikke hjælpe noget. 

Jeg er udmærket klar over dette ikke vil løse problemet fuldstændigt men det skal ses som en løsning kombineret med 50-100 andre mindre ting der alle er med til at forbedre lyden. Jeg spiller som dj så kender en smule til lyd. Men jeg ønsker noget der giver mest muligt effekt på mindst muligt plads. 
Søren O skrev den 29-03-2026 09:53:11

Tror ikke du vil opleve en forskel med kun 3 sæt akustikpaneler. Lyd bevæger sig i rette linjer til det rammer en genstand (væg, møbel osv.). Derefter reflekterer lyden med samme vinkel. Udgangsvinkel er lig med indgangsvinkel. Forestil dig et ping-pon spil hvor kuglen bliver ved med at ryge frem og tilbage. Ved at opsætte lyddæmpende materialer (bløde vægge), vil en del af lyden optages i det lyddæmpende, således at en mindre del af lyden reflekteres.
Tæpper hængt op på væggene er nok den enkleste løsning. Jeg har selv tidligere holdt fest i et kælderlokale med vægge, loft og gulv i beton. Havde beklædt vægge og loft med æggebakker. Det virkede. 

Det bliver ikke en løsning at gøre det her. Er udmærket klar over det ikke vil gøre en masse med 3-4 paneler, men det skal ses sammen med rigtig mange andre tiltag. 

Planen er også filt der hænger løst langs loft. Som sagt skal det ses sammen med flere løsninger men jeg ønsker noget der giver mest muligt effekt på mindst mulig plads og som ikke ligner noget der er løgn. 😀
Lige et billede af noget af lokalet. 
Annonce
På mange spillesteder bruger man gardiner i kraftig udførsel, der typisk hænger som bagtæppe på scenen.
Det har den fordel (foruden det ser godt ud og skuler bagscenen) at give en meget stor overflade fordi de hænger i "bølger" og virker "døde" i forhold til lydbølger.

Så jeg ville finde nogle stoffer, du kan bruge som gardiner der kan hænge på de fleste vægge.
Du skal dog lige være opmærksom på brandfare, vi så jo hvor galt det gik i Schweiz nytårsnat.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 29-03-2026 12:57:41

På mange spillesteder bruger man gardiner i kraftig udførsel, der typisk hænger som bagtæppe på scenen.
Det har den fordel (foruden det ser godt ud og skuler bagscenen) at give en meget stor overflade fordi de hænger i "bølger" og virker "døde" i forhold til lydbølger.

Så jeg ville finde nogle stoffer, du kan bruge som gardiner der kan hænge på de fleste vægge.
Du skal dog lige være opmærksom på brandfare, vi så jo hvor galt det gik i Schweiz nytårsnat.

Jeg har nogle ret store stykker Molton. Kan være det evt også kunne bruges til noget uden det ser dumt ud. 

Så jeg også udover den med brandfaren.  

Brandhæmmende Molton virker og er lovligt. Æggebakker virker men er dét giver stedet forhåbentlig ikke tillid til. 
HrT skrev den 29-03-2026 14:15:26

Brandhæmmende Molton virker og er lovligt. Æggebakker virker men er dét giver stedet forhåbentlig ikke tillid til. 

Nej æggebakker er hverken kønt og slet ikke noget vi får lov til. 

Men ideen med molton var nok ikke helt dårlig. Har allerede en del hvidt molton.
Men tænker stadig måske at købe nogle af de angivne paneler, kan evt købe dem kort inden festen. Handler ofte dj udstyr ved Thomann så ved deres 30 dages retur politik fungerer rigtig godt. Så tanken var at teste dem af, hvis de giver en mærkbar effekt så kan jeg beholde dem. Hvis de absolut intet gør så kan jeg blot returnere indenfor de 30 dages retur politik de kører med. 
BTA Handyman skrev den 29-03-2026 17:41:27

HrT skrev den 29-03-2026 14:15:26

Nej æggebakker er hverken kønt og slet ikke noget vi får lov til. 

Men ideen med molton var nok ikke helt dårlig. Har allerede en del hvidt molton.
Men tænker stadig måske at købe nogle af de angivne paneler, kan evt købe dem kort inden festen. Handler ofte dj udstyr ved Thomann så ved deres 30 dages retur politik fungerer rigtig godt. Så tanken var at teste dem af, hvis de giver en mærkbar effekt så kan jeg beholde dem. Hvis de absolut intet gør så kan jeg blot returnere indenfor de 30 dages retur politik de kører med. 

Du kan bygge nogle 60cm bredde skillevægge af lægter med billig isolering indeni beklædt med Molton. Stillet skråt op mod vægge tager de en del lyd. 

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis