Elvandvarmer til Oliefyret

Jeg har et oliefyr hvor der førhen har været monteret en varmeflade op til ventilationssystemet,
det er der ikke mere, så det meste er forberedt med åben og luk hane på strengene til og fra fyret
så det jo nemt at gå til.

Mit spørgsmål går på om det kan lade sig gøre at montere en lille trykløs el vandvarmer
som supplement til oliefyret netop fordi jeg har ca. 2000kWh i overskud fra solcellerne hver år og i stedet for at sælge til næsten ingenting så hellere komme det i vandet, jeg kører kun med 0,5 bar på anlægget fordi der er gulvvarme overalt, er det nok til at vandet kan kommer igennem vandvarmeren og blive en smule opvarmet og så retur til fyret igen, det ikke fordi det skal erstatte oliefyret, men mest her om sommeren som tilskud til det varme brugsvand og lidt gulvvarme på badeværelserne.

Jeg vil helst holde mig til et forbrug på omkring 1.000-1.500Watt fordi mit solcelle anlæg kun er et faset så en gennemløbsvandvarmer vil ikke være optimal da de fleste er på 3 faser

nogen der har lidt erfaring med dette vil jeg blive glad for lidt input 
Jeg har et oliefyr hvor der førhen har været... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Uanset hvad vil vandvarmeren tilføre anlægget varme, så oliefyret vil køre mindre. Jo højere temperatur på anlægget, jo større varmetab. Er anlægget styret af udetemperatur, så der er lavere fremløbstemperatur om sommeren, vil det give mindre varmetab. Trådstarter har kun 1 fase og max 1500 W til rådighed, så der er ikke så mange alternative muligheder.

Søren O
Jeg kan ikke se meningen med at bruge el fra solceller til at opvarme vandet til gulvvarme. Overskud af el fra solceller er i sommerhalvåret, og gulvvarme bruges i vinterhalvåret. Det giver langt mere mening at bruge det på forbrugsvandet.

Under alle omstændigheder skal der være noget styring, der sikre at der kun bliver brugt el til varme når der er overskuds-el. Et simpelt system, vil sænke forbruget af oliefyret, men det hjælper ikke meget hvis det til tider bruger strøm, der skal betales med almindelig takst. Så kan en ekstra varmebeholder give en merudgift i stedet for en besparelse. 
Nu skal i ikke gøre det mere indviklet end det er.
Ved at tilføre varme til radiatorvandet kommer det også brugsvandet til gode. Og det er jo ikke de store mængder el der er i overskud.
​Det ville da være fint at begynde med en lille brugt elvandvarmer for at se om det fungerer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis fyret har to adskilte tilslutninger til brugsvand og opvarmning som skitsen antyder, vil man ikke have glæde af ekstra opvarmning af vandet til gulvvarme om sommeren. Varmen vil ikke gå over i brugsvandet.

Overskuds-el skal bruges, når det produceres. Hvis der blot tilsluttes en elektrisk varmtvandsbeholder, vil man øge sin elregning, da der vil blive brugt købestrøm, når solcellerne ikke giver nok. Hvilket vil være aften og nat om sommeren, og stort set hele tiden om vinteren.

Her er der en artikel fra Metro, om en der selv forsøger at lave en styring, så det ikke sker.
https://www.metrotherm.dk/kundehistorier/combibeholder-skal-laere-at-tale-med-solceller
Det er meget komplekst, da mængden af overskudsstrøm ændrer sig hele tiden. 
Lige en opfølgning på mit forsøg.
Har monteret en 10 Liters Vandvarmer som beskrevet
og det fungere udmærket med opvarmning af vandet i oliefyret om end det går lidt langsomt
for det er kun en 2000Watt varmer, men den gør det godt.

Nu var min tanke kun at skulle bruge den når der var overskud af strøm fra solcellerne,
men efter lidt hovedregning kom jeg hurtigt frem til at lade den klare al opvarmning i oliefyret
hvor i der er en vandtank på 130 Liter til brugsvand og rest til gulvvarme.

Lige her og nu er Olieprisen lidt dyr, næsten 17.00 kr Literen
El prisen der hvor jeg bor ligger omkring 1-1,25kWh i gennemsnit og naturligvis også nogle gange meget længere nede som lige nu til f.eks 0,40kr/kWh

Så med et oliefyr der er 20 år tænker jeg virkningsgraden er omkring 80%
jeg aner ikke om det passer, måske 85% eller mindre 75%, men hvis jeg går ud fra det er 80%
så får jeg 8kWh ud af en liter olie som så er ca. 2,12kr pr kWh så jeg tænker at så længe elprisen er under hvad energien koster i olien er det en lille gevinst

slukker vv fra kl 17-21 hver dag og vi har stadig varme i huset og vand til bad
plus naturligvis al den sol der også bidrager

Tak til alle jer for jeres input og dette var bare en lille orientering

Annonce
Ja 2 kw batter jo ikke meget i forhold til måske 16-20 kw på oliefyr. Har du mulighed kan du jo tilslutte VV til 400 v og derved på mere "skub på" Men så er det ikke kun overskydende solenergi. 
Men det er en fin løsning, virker netop som det var tænkt. 

Nu må vi se hvor længe olieprisen er forholdsvis høj og elprisen er forholdsvis langt nede.
Elpris er nede så længe det blæser. I morgen minus 0,23 kr /kWh her i Vest 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis