Elvandvarmer til Oliefyret

Jeg har et oliefyr hvor der førhen har været monteret en varmeflade op til ventilationssystemet,
det er der ikke mere, så det meste er forberedt med åben og luk hane på strengene til og fra fyret
så det jo nemt at gå til.

Mit spørgsmål går på om det kan lade sig gøre at montere en lille trykløs el vandvarmer
som supplement til oliefyret netop fordi jeg har ca. 2000kWh i overskud fra solcellerne hver år og i stedet for at sælge til næsten ingenting så hellere komme det i vandet, jeg kører kun med 0,5 bar på anlægget fordi der er gulvvarme overalt, er det nok til at vandet kan kommer igennem vandvarmeren og blive en smule opvarmet og så retur til fyret igen, det ikke fordi det skal erstatte oliefyret, men mest her om sommeren som tilskud til det varme brugsvand og lidt gulvvarme på badeværelserne.

Jeg vil helst holde mig til et forbrug på omkring 1.000-1.500Watt fordi mit solcelle anlæg kun er et faset så en gennemløbsvandvarmer vil ikke være optimal da de fleste er på 3 faser

nogen der har lidt erfaring med dette vil jeg blive glad for lidt input 
Jeg har et oliefyr hvor der førhen har været... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal da prøve at montere en vandvarmer i stedet for din varmeflade. Vandvarmeren skal så varme returen til fyret op. du fortæller noget om du fik driftimerne på fyret til en lavere værdi, altså mindre olieforbrug. 

fase
Jeg tror jeg er blevet misforstået i mit spørgsmål S. Fabrin eller også har jeg udtrykt mig helt forkert, varmefladen har ikke været i brug i mange år og derfor er der de to rør der blev brugt til det jo ledigt og der vil jeg montere vandvarmeren og den er ikke i serie som klart vil være bedst, men der skal ikke laves om på noget for det bliver for bøvlet
Jeg tror ikke vi har misforstået hinanden. Det er nok stedet, hvor du vil montere, jeg er gået lidt fejl af.
Hvis du monterer i stedet for varmefladen får du vand med fremløbstemperatur ind i vandvarmeren. Returen skal varmes yderligere op i i vandvarmeren og bliver sendt retur til kedlen. I varmefladen blev vandet kølet ned. Her skal det så opvarmes. 
Min ide var, at returen til kedlen skulle opvarmes af vandvarmeren ved at sætte i serie med returen. Men prøv din metode, det sker der ikke noget ved.

fase
Du skal have en hane på en af strengene til vandvarmer så du kan reducere gennemstrømning, ellers vil den nok æde alt pumpe kapacitet, så der ikke kommer nok varme ind i huset. De 1,2 kw er jo heller ikke eget i forhold til fyrets effekt. 
Så du får en lille strøm af varm vand ( fremløbs temperatur) ind i vandvarmer og giver det et tilskud af varme. Denne lille strøm af endnu varmere vand blandes så med retur og hæver denne.
Når så der ikke er sol overskud strømmer det bare igennem uden at hæve temperatur.
Det skal nok fungere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Så fint beskrevet Erik, det er sådan jeg havde tænkt det og der er hane på begge strenge så det helt fint, og så til det store spørgsmål som jeg indledte med, er der nogen forskel om det er den varme side der går ind i vv eller den kolde side der går ind, det burde vel være ligegyldigt eller hvad.
Annonce
Det rigtige vil være at lede vandet fra fremløbet ind i “koldvandsindløbet” i varmtvandsbeholden, og tappe det lidt opvarmede ud af afgangsrøret. Så bliver der tappet fra toppen af beholderen.

Søren O
Sådan tænker jeg også Søren, men vil der egentlig være en forskel hvis man monterer omvendt, ved godt det måske lyder dumt og vil bare høre om nogen har prøvet det og om der er en reelt forskel i virkningen.
Det vil ikke være en fordel at bytte rundt. Det vil altid være en fordel at tappe af det varmeste vand, især ved lavt varmebehov om sommeren.

Søren O
Det er jo det med at det varme stiger op og derfor ligger øverst. Men det gælder stillestående vand som i en varmvandsbeholder. Hvordan det vil virke med konstant cirkulation vides ikke. Der er der nok ikke den store forskel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg troede i min naivitet, at returen til fyret skulle varmes op, så termostaten i fyret troede, at vandet var varmt nok.
Er det ikke sådan at jo større temperaturforskellen er, jo større er varmeafgivelsen til omgivelserne, der i dette tilfælde er mellem vandvarmer og returvandet. En gennemstrømningvandvarmer er ligeglad med, hvordan der er vendt og den kan forbindes til 230 V med en mindre effekt til følge. Det skal der lige regnes lidt på.

fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis