Elvandvarmer til Oliefyret

Jeg har et oliefyr hvor der førhen har været monteret en varmeflade op til ventilationssystemet,
det er der ikke mere, så det meste er forberedt med åben og luk hane på strengene til og fra fyret
så det jo nemt at gå til.

Mit spørgsmål går på om det kan lade sig gøre at montere en lille trykløs el vandvarmer
som supplement til oliefyret netop fordi jeg har ca. 2000kWh i overskud fra solcellerne hver år og i stedet for at sælge til næsten ingenting så hellere komme det i vandet, jeg kører kun med 0,5 bar på anlægget fordi der er gulvvarme overalt, er det nok til at vandet kan kommer igennem vandvarmeren og blive en smule opvarmet og så retur til fyret igen, det ikke fordi det skal erstatte oliefyret, men mest her om sommeren som tilskud til det varme brugsvand og lidt gulvvarme på badeværelserne.

Jeg vil helst holde mig til et forbrug på omkring 1.000-1.500Watt fordi mit solcelle anlæg kun er et faset så en gennemløbsvandvarmer vil ikke være optimal da de fleste er på 3 faser

nogen der har lidt erfaring med dette vil jeg blive glad for lidt input 
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal som du selv skriver ikke tænke i gennemløbs vandvarmer.
Der er ingen grund til at købe trykløs vandvarmer, men blot en almindelig 15 l vandvarmer. Selv om du kun kører på 0,5 bar så kan det vel nemt komme op på over 2 bar efter påfyldning af vand.
Det gælder naturligvis ikke hvis du har åben ekspansion.
Selv om der står 380 V på vandvarmer så er det kun 2 faser den bruger. OG det vigtige her er at de udmærket kan tilsluttes 230 V Står den til f.eks. 3,6 Kw ved 400 v så bruger den 1/3 ved 240 V altså 1,2 kw
Det er jo lige det du efterspørger.
Noget andet er så at få det slukket når solen ikke skinner, Eller få det tændt når der ellers er billig strøm. ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for dit svar ev elmand

Det med tænd/sluk af vandvarmer er der styr på tror jeg det bliver styret igennem Home Asisstant
nu nævner du en almindelig 15 L vandvarmer, det faktisk der jeg er lidt tvivl om hvad der er smartes, nu skal vandet jo bare sendes igennem den med det flow der nu engang er hvor jeg montere den på sløjfen så vandet skal jo ikke stå stille indeni og opvarmes, hvis du forstår hvad jeg mener, derfor kunne en gennemstrøm varmer måske godt bruges eller!
2000 kWh. Har du overvejet at bruge dem til opvarmning af vand? Og så lave det sådan at bruge strømmen til primært at varme vand, samt lade oliefyret sørge for den sekundære opvarmning. Det kræver måske en større vantvandsbeholder.

fase
Ja det er tanken at opvarme vand, men det skal gå ind i tanken på oliefyret for der er både vand til varme og brugsvand bare som supplement om sommeren til lidt gulvvarme på badeværelserne og bad alt efter hvor meget der nu er i overskud af strøm fra solceller ellers skal fyret bare kører, så jeg har ikke behov for en større vandvarmer, bare en mindre der levere det den nu kan til fyret 

Ok, du skal bare bruge det til at spare olie. Så den skal i serie med fyret.

fase
Annonce
Har du overvejet at montere vandvarmeren i serie med returen på fyret, fyrets termostat tror vandet er varmt og derfor ikke tænder for oliefyret.

fase
Du skal ikke tænke på en gennemstrømnings vandvarmer, den er alt for stor i varmelegeme. Men den almindelige vandvarmer passer i varmelegeme størrelse MEN den bliver naturligvis med gennemstrømning når den sidder på f.eks. retur på fyret. Så vil din cirkulations pumpe lade radiator vandet strømme igennem. El delen vil afgive varme til vandet og fyret har nemmere ved at varme op.
Skal den blot varme brugsvandet op, så skal elvandvarmer nok være lidt større end de 15 liter, og så sidde på koldvands tilgang til den almindelige beholder. Så er det stille stående vand i el vandvarmer indtil du tapper varmt vand fra en hane. Det nu opvarmede vand vil så skubbes op i fyrets varmvands beholder, og ny kold vand gå i el vandvarmer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Netop, nu er der i forvejen et udtag på fremløb og et udtag på returløb på oliefyret der er ledigt, det var der jeg tænkte at vandvarmeren blev sat på, om det er på den varme side det skal ind på vv eller det er på den kolde side det der skal ind ved jeg ikke, et eller andet sted er det vel ligegyldigt bare vandet bliver varmere, og nej det skal ikke fungere som brugsvand kun som lidt hjælp til fyret, om man sparer olie, ja lidt må man vel tro hvis vv opvarmer noget af vandet.
Hvis du monterer beholderen i serie med dit fyr, skal den monteres så den varmer vandet i fyret op altså på returen. Det skal få termostaten på fyret til at tro, at vandet er varmt nok og derved forsinke fyret starter og dermed bruger olie.
Varmtvandsbeholderen skal monteres i serie med returen og ikke parallel med.

fase
Som jeg indledte med vil jeg kun montere vv der hvor der i sin tid var monteret en varmeflade til ventilationsanlæget oppe på loftet, jeg tænkte at når man trak varme ud af fyret på den måde måtte man jo kunne gøre det modsatte, nu når det ikke bliver brugt mere, jeg har ingen ambitioner om vv til brugsvand da der skal laves ny installation så, det kun fordi det virkelig bøvlet at komme til og når nu de to haner er der i forvejen 

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis