Viessmann - Vitodens 222 - Ny ekspansionsbeholder, taber stadig tryk?

Se evt. den oprindelige tråd: 
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/259596/s/ekspansionsbeholder-udskiftet-nu-ingen

Jeg fik lokaliseret manglende varmt brugsvand til et tilstoppet blandingsbatteri. Dette er udbedret nu.
Det store problem er at fyret stadig taber tryk, faktisk næsten ligeså hurtigt som før jeg skiftede ekspansions beholderen. 
jeg har forsøgt at finde sikkerhedsventilen og har ikke haft held med det, jeg kan høre der drypper vand ud ved den slange hvor vand derfra og kondens kan løbe. Jeg har vedhæftet billeder osv og håber en kan hjælpe mig med hvad jeg kan gøre. Jeg har kigget i manualen og der hvor den viser at sikkerhedsventilen skulle sidde markeret med R på tegningen fra pdf: vitodens-222-f.png  der kan jeg slet ikke se noget der ligner i mit fyr.
Én ting der undrer mig er at den nye 18L tank, virker let, altså som om den ikke er fyldt med vand, jeg ved ikke om den skal være det? (Vis så kan noget måske være stoppet andetsteds i systemet)

På forhånd tak for hjælpen :)

:
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg skrev i den gamle tråd, så er huset gammelt fra ca. 1960, og der er meget sort slam og sort "krymmel" i varmesystemet og vandhanerne. Den lille slange, der forbinder ekspansionsbeholderen, var også ret fyldt af dette. Jeg rensede den, men kiggede ikke nærmere på andre dele, da jeg ikke ved, hvad jeg tør pille ved.

:
Jeg vil tro at sikkerheds ventil et den med sort håndtag og rød front bag håndtag. Den har et afløbsrør som kan tages af og du kan se om det er den der drypper. ( det midterste ​billede) 
Du kan også prøve at lukke vand på fyret så trykket er ok og så påvirke håndtaget. Så vil trykket falde øjeblikkelig og du kan håbe på at den knast der sidder og er skyld i miseren er skyllet ud.
Hvis den fortsart drypper så skal den skiftes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mener du denne dims på billedet? 

:
Det kunne godt være en overtryksventil, prøv at tag den grå slange af, for at se om den er utæt..
(kan de se hvor den grå slange ender henne kan du jo også kikke der)

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg prøvede det lige og kan se, at den drypper, når slangen er pillet af (skal jeg prøve at finde sådan en ny en?). I forhold til vand i ekspansionsbeholderen, skal den så være fyldt med vand eller?

:
Annonce
Der skal være luft i expantionsbeholderen, som jeg husker ca 0,6 bar, når beholderen er tom for vand, der sidder en ventil som på et bilhjul.
Der er en membran inde i expantionsbeholderen, som adskiller vand og luft, vand kan ikke komprimeres, men det kan luft, så når du fylder vand på presser membranen luften sammen, og kan på den måde holde trykket hvis der forsvinder en mindre mængde vand.
Men mener at en ny expantionsbeholder er pumpet op med luft..

Der er jo så desvære også den mulighed du har en utæthed et sted i dine rør...

Tak for svar,
Men den dryppende dims, hvis det er overtryksventilen, så er det vel en del af trykproblematikken?

:
Som elmand skrev udløs ventilen hvis trykket falder har du synderen. 
jeg ved ikke hvad det vil sige at "udløse ventilen" :) - Jeg er nervøs for at få kogende vand i hovedet. Kan i forklare det?

:
Selv om ventilen skulle slutte tæt, falder trykket hvis du aktivere den..

Så står den og drypper falder trykket i anlægget..

Dens funktion er jo at lukke tryk af anlægget, hvis trykket er for højt.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis