Pumpebrønd ved omfangsdræn

Hej. Jeg er ved at indhente tilbud på dræn og isolering af kælder.

Der skulle allerede være lavet et dræn men hvor godt det virker ved jeg ikke.

Kloakmester siger at der skal sættes en pumpebrønd i forbindelse med nyt dræn. Men hvorfor skal der egentligt det, hvis der er fald nok? Er det lovpligtigt? 

Jeg har ca 6 meter fra endegavl til brønd. Og der er en halv meters fald fra gulvhøjde i kælder til bund af brønd. 

Vh.

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er et lovkrav i dag
og også godtnok , da der har været flere tilfælde af stoppede afløb og fylde kloakledninger ved skybrud , hvor vandet så bliver presset ud i drænet i stedet for at lede det væk
bredker skrev den 25-02-2026 17:27:59

det er et lovkrav i dag
og også godtnok , da der har været flere tilfælde af stoppede afløb og fylde kloakledninger ved skybrud , hvor vandet så bliver presset ud i drænet i stedet for at lede det væk

Tak for svar. Hvordan så med kloakseparering når man skal til det. Skal vandet så føres et andet sted hen? 

Og må jeg evt grave en faskine ned til drænvandet i stedet for en brønd?

Det drejer sig om ca 14 meter drænslange så en lille kælder og lille dræn som umiddelbart ikke har problemer ved grundvand. Så jeg synes det er lidt meget at gøre ud af det med pumpebrønd osv.

Min grund skråner en del og jeg har aldrig problemer med vand på grunden. Men Jeg har lidt fugtige kældervægge som jeg gerne vil slippe for. 

Vh.

kloakseperering kræver ikke pumpebrønd
og du må gerne aflede til faskine hvis du vil , men til dræn kommer du ikke uden om pumpebrønden
men der er ingen krav om at det skal være en færdig brønd , du må godt lave den af en bund og opførongsrør og en billig pumpe , det kan gøre den 2-3000 kr billigere , men vælger du en billig pumpe er det ikke sikkert kloakmesteren vil give garanti på den ​
bredker skrev den 25-02-2026 17:48:30

og du må gerne aflede til faskine hvis du vil , men til dræn kommer du ikke uden om pumpebrønden
men der er ingen krav om at det skal være en færdig brønd , du må godt lave den af en bund og opførongsrør og en billig pumpe , det kan gøre den 2-3000 kr billigere , men vælger du en billig pumpe er det ikke sikkert kloakmesteren vil give garanti på den

Ok tak for det. Ved du hvor jeg kan læse lidt om lovgivningen? 

Vh.

men der er ingen krav om at det skal være en færdig brønd , du må godt lave den af en bund og opførongsrør og en billig pumpe , det kan gøre den 2-3000 kr billigere , men vælger du en billig pumpe er det ikke sikkert kloakmesteren vil give garanti på den

Jeg skal lige forstå mht dræn til faskine. Så hvis jeg ca 10 meter fra mit hus graver en faskine ned, så skal jeg også have en pumpebrønd for at pumpe drænvand i faskinen? 

Tak

Vh.

Annonce
Frederoxx skrev den 25-02-2026 19:32:56

Jeg skal lige forstå mht dræn til faskine. Så hvis jeg ca 10 meter fra mit hus graver en faskine ned, så skal jeg også have en pumpebrønd for at pumpe drænvand i faskinen? 

Tak

ja , alle omfangsdræn , skal i pumpebrønd , alt andet vil også være idiotisk

alm dræn skal ikke , men det kan dette ikke komme i nærheden af
Frederoxx skrev den 25-02-2026 19:11:25

Ok tak for det. Ved du hvor jeg kan læse lidt om lovgivningen? 

ja , bare ikke lige hvor du kan gratis

jeg ved det ud fra kloakbekengørelsen , den er ret dyr at komme ind på
Biblioteket. Jeg har lånt bla. ds 432, de er tilgængelige. ( Den er nok ikke relevant for dig)
swayde skrev den 25-02-2026 23:00:18

Biblioteket. Jeg har lånt bla. ds 432, de er tilgængelige. ( Den er nok ikke relevant for dig)

ja , det er en mulighed , de har vist en del

men lige med lovstof til dette er der ikke noget i ds432 , det er standarter , men den er i et af tillægene der kom for 3-4 år siden , kan bare ikke huske hvilket
bredker skrev den 26-02-2026 05:57:22

swayde skrev den 25-02-2026 23:00:18

ja , det er en mulighed , de har vist en del

men lige med lovstof til dette er der ikke noget i ds432 , det er standarter , men den er i et af tillægene der kom for 3-4 år siden , kan bare ikke huske hvilket

Det skulle eftersigende være lavet et dræn engang. Hvis det nu stadig fungerer, vil det så være ok at lade det ligge og så blot få isoleret fundamentet med f.eks lecanødder ? Det gamle dræn er ikke med pumpe. 

Vh.

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis